Steeds meer tandartsen weigeren patiënten die niet komen opdagen voor hun afspraak. Onbetrouwbare patiënten zijn tijd- en geldverlies, luidt het bij de tandartsen. Maar wat als die patiënten een geldige reden hebben voor hun annulatie? Lommelaar Kathleen Jeurissen annuleerde uit noodzaak twee afspraken bij haar tandarts. En nu is haar hele gezin niet meer welkom bij de tandarts. [naar artikel]
Tandartsen weigeren steeds vaker patiënten die herhaaldelijk hun afspraak afzeggen of niet komen opdagen. Dat schrijft het Nieuwsblad. Volgens de Vlaamse Beroepsvereniging van Tandartsen doen hun leden dat omdat zogenoemde "onbetrouwbare" patiënten te veel tijd en geld kosten. En er zijn bovendien voldoende stipte patiënten die op zoek zijn naar een tandarts. [naar artikel]
Patiënten die meermaals hun afspraak met de tandarts afzeggen of zelfs gewoonweg niet opdagen, moeten steeds vaker op zoek naar een nieuwe praktijk. Vanaf twee annulaties ziet de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) dat tandartsen ‘onbetrouwbare patiënten’ beginnen te weigeren, berichten Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg vandaag. Ze kosten de zorgverleners geld […] Het bericht Tandartsen hanteren zwarte lijst Tandartsen hanteren zwarte lijst verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Tandartsen weigeren patiënten die verschillende keren hun kat sturen naar een afspraak. [naar artikel]
GENKSteeds meer ziekenhuizen geven een geldboete aan patiënten die, zonder af te melden, niet komen opdagen op een afspraak. In het ZOL in Genk, waar het systeem sinds 1 september van kracht is, bedraagt die boete 25 euro. “Niet op een afspraak zijn, is niet alleen asociaal tegenover de arts, maar ook tegenover de andere patiënten”, klinkt het bij de ziekenhuizen. [naar artikel]
Tandartsen, psychologen en andere medische vrije beroepen klagen in een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) het stijgende aantal no-shows aan. Patiënten dus die zonder te verwittigen niet opdagen voor een afspraak. “Vooral als het goed weer is, vergeten klanten al eens makkelijk een afspraak”, zegt de beroepsvereniging van kinesitherapeuten. [naar artikel]
Tandartsen, psychologen en andere medische vrije beroepen klagen in een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) het stijgende aantal no-shows aan. Patiënten dus die zonder te verwittigen niet opdagen voor een afspraak. [naar artikel]
Afspraak nodig bij de oogarts? Tijd voor een controle bij de tandarts? Schuif maar achteraan aan. Na acht maanden coronacrisis is het pijnlijk duidelijk dat het virus niet enkel in de ziekenhuizen slachtoffers maakt. Specialisten bij wie je zelf een afspraak maakt – dermatologen, oogartsen, tandartsen, gynaecologen – zeggen dat ze sommige patiënten te lang niet zien. “Ik heb patiënten die blindheid opliepen omdat ze hun oogdruppels te lang niet namen.” Maar de patiënten zelf botsen op wachtlijsten van maanden. En daar wordt niemand beter van. [naar artikel]
Er zijn er die alleen een afspraak inschrijven als er een voorschot is betaald. Die meteen een bericht sturen als een klant te laat is. Of die lijdzaam moeten toekijken hoe een volle agenda plots gaten vertoont door klanten die te laat annuleren of niet komen opdagen. Dokters, kappers, restaurateurs, schoonheidsspecialisten: ze hebben allemaal begrip voor de zwarte lijst die sommige tandartsen aanleggen. “Financieel is het een ramp als mensen niet opdagen.” [naar artikel]
Tandartsen pleiten voor duidelijkere regels rond teleconsultaties nu zij door de coronacrisis meer patiënten adviseren via telefoon- of videogesprekken. Sinds vorige week worden teleconsultaties bij de huisarts terugbetaald, voor tandartsen is dat nog niet mogelijk. “Het zou nochtans veel helpen”, klinkt het. [naar artikel]
Ziekenhuizen zoeken manieren om het aantal patiënten dat niet opdaagt, terug te dringen. Meestal door hen, per sms of mail, aan hun afspraak te herinneren. Maar soms ook door een soort boete te innen. Ook al is dat juridisch niet zo evident, zegt een gespecialiseerde advocaat. [naar artikel]
Steeds meer tandartsen, dokters en psychologen hebben last van patiënten die niet komen opdagen op een afspraak. Psychiater Lieve Dams uit Heusden-Zolder trekt daarom aan de alarmbel. [naar artikel]
De Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) waarschuwt voor malafide personen die goedgelovige patiënten naar buitenlandse tandartspraktijken lokken. Vaak gaat het om Turkse praktijken. Dat meldt de VBT dinsdag. [naar artikel]
Zowat 8 procent van de patiënten die een afspraak hebben gemaakt bij een dokter, tandarts, kinesist of dermatoloog, komt zonder dat te laten weten niet opdagen. Dat blijkt uit een enquête van zelfstandigenorganisatie NSZ. Het cijfer ligt hoger dan twee jaar geleden, toen het slechts 5 procent was. Gemiddeld lopen de (para)medici hierdoor volgens het […] Het bericht Steeds meer mensen komen doktersafspraak niet na zonder verwittiging verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Tandartsen vragen met aandrang dat mensen met ernstige tandproblemen meteen hulp zoeken. De jongste dagen zien ze steeds meer patiënten die uit angst voor het coronavirus zodanig lang hebben gewacht dat “in veel gevallen tanden verwijderd moeten worden”, aldus de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen. [naar artikel]
De Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT) waarschuwt voor malafide personen die goedgelovige patiënten naar buitenlandse tandartspraktijken lokken. Vaak gaat het om Turkse praktijken. Dat meldt de VBT dinsdag. [naar artikel]
Ongeveer 1 op de 5 mensen die een afspraak hebben bij een Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG) komt niet opdagen of zegt zijn afspraak te laat af. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-parlementslid Vera Jans heeft opgevraagd. “Als iemand zomaar niet komt opdagen of niet tijdig de afspraak annuleert, zorgt dat er eigenlijk voor dat iemand anders niét geholpen kan worden. Dat moet echt vermeden worden”, zegt Jans. [naar artikel]
Die tandartsafspraak in je agenda negeren uit angst voor de ‘drilboor’? Slecht idee. Wie meermaals annuleert of gewoonweg niet opdaagt, krijgt steeds vaker te horen een nieuwe tandarts te moeten zoeken. Onbetrouwbare patiënten zijn geld- en tijdverlies, klinkt het bij de beroepsvereniging voor tandartsen. “Tientallen – mogelijk stipte – patiënten staan te springen om het vrijgekomen plekje in te nemen.” [naar artikel]
Afspraak maken bij de tandarts? Dan is de kans groot dat u minstens een halfjaar geduld moet oefenen. De wachttijden zijn lang en heel wat tandartsen voeren zelfs een patiëntenstop in. Terwijl het alle hens aan dek is om de uitgestelde zorg door de coronapandemie bij te benen, gaat ook een grote groep tandartsen met pensioen. “Ik schat dat deze drukte nog een vijftal jaar zal aanhouden”, schat tandarts Vincent Koningsveld van het Verbond der Vlaamse tandartsen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.