In Antwerpen rijden volgend jaar twee vuilniswagens op waterstof. De nieuwe wagens worden uitgerust met een elektrische motor en een brandstofcel. In de toekomst halen de wagens zonder uitstoot van CO2 het huishoudelijke afval op in de stad. "Het initiatief is een primeur", zegt Fons Duchateau, schepen voor stads- en buurtonderhoud (N-VA). [naar artikel]
Opvallend nieuws voor Wilrijk. Colruyt Group opent er in 2021 haar tweede tankstation waar je waterstof kan tanken. Zopas kreeg het daarvoor een vergunning. Het wordt het eerste waterstofstation in de provincie Antwerpen. Ook de stad Antwerpen is tevreden, want het stadsbestuur wil al langer twee vuilniswagens op waterstof laten rijden. [naar artikel]
Als alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek. [naar artikel]
Misschien ziet u vandaag wel op onverwachte plaatsen gedichten opduiken. Daar zit de gedichtendag voor iets tussen. In Antwerpen bijvoorbeeld rijden vanaf vandaag 10 vuilniswagens rond met dichtregels op: om poëzie in het straatbeeld te brengen. De verzen werden uitgezocht door de Antwerpse stadsdichter Maarten Inghels. [naar artikel]
Momenteel ligt er een waterstofnetwerk van 600 km onder onze Belgische voeten. Met de waterstofwet ambieert ons land om de draaischijf te worden voor het transport van waterstof. Maar is waterstof het aardgas van de toekomst? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Pieter Vingerhoets van VITO/EnergyVille. [naar artikel]
Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen. Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl […] [naar artikel]
De wetenschap is volop op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. In waterstof zit veel toekomst. Rijden we straks allemaal in een auto op die brandstof? Docent en onderzoeker Marc Pecqueur van de Thomas More Hogeschool gelooft alvast in het potentieel. Business AM sprak met hem over wat er nodig is. Beluister hier het volledige […] [naar artikel]
Vanmiddag is in Nederland de Hydrogen Challenge van start gegaan, een evenement om het belang van waterstof te belichten in ons mobiliteitsvraagstuk voor de toekomst. Ook een team van de Vlaamse Thomas More-hogeschool rijdt mee. Maar hoe werkt het nu weer precies, en hoe milieuvriendelijk is het? [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
De tijd dringt. Vinden wij dat menselijk leven op onze aardbol in de toekomst mogelijk moet blijven, moeten wij het stuur radicaal omgooien en met zijn allen anders gaan leven. Dat kan op velerlei manieren. Autorijden op stroom of waterstof is daar een van waarbij die laatste mogelijkheid eerst komaf moet maken met een reeks vooroordelen. [naar artikel]
Elektrisch verwarmen met warmtepompen, elektrisch rijden… Elektriciteit lijkt bij uitstek de manier om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar is het echt de weg vooruit? Of kiezen we toch beter voor waterstof? En halen we wel op tijd de Europese klimaatdoelstellingen? Bouwsite Livios klopte aan bij energiespecialist Ronnie Belmans, onder meer medeoprichter van onderzoeksinstituut EnergyVille. Hij deelt zijn ongezouten mening. “Waterstof is nog veel minder veilig dan aardgas.” [naar artikel]
In Duitsland rijden twee treinen op waterstof rond. Ze rijden op een traject van zo'n 100 kilometer waar geen elektrische bovenleidingen zijn en eerder alleen vervuilende dieseltreinen reden. Verslaggever Luc Pauwels spoorde een keer mee en bekeek de voor- en nadelen van de waterstoftrein. [naar artikel]
De energiedrager waterstof zal niet eeuwig een nichegas blijven, meent René Peters van het Nederlandse energie-onderzoeksinstituut TNO. “Waar we nu nog heel veel gas en olie gebruiken, gaan we in de toekomst vooral waterstof gebruiken”, zo betoogt de business director in een gesprek met Business AM Radio. Er zijn verschillende soorten H2: groene waterstof, geproduceerd […] [naar artikel]
Een groepje Nederlandse studenten werkt aan ’s werelds efficiëntste waterstofauto. Hun torenhoge ambitie: meer dan 2.000 kilometer rijden op minder dan één kilo waterstof. Is dit een eenmalig prestigeproject of wordt het de toekomst van onze mobiliteit? “We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald.” [naar artikel]
04:00 Waterstof is de grootste groene hype van het moment, waarmee we in principe fossielvrij kunnen rijden, varen, vliegen, verwarmen en produceren. Maar de productie van groene waterstof vreet elektricite... [naar artikel]
Uitstekende beleggers die niet vies zijn van wat risico kijken niet te veel achteruit. Ze kijken vooruit. Ze zijn voortdurend op zoek naar trends die zich aandienen en waaraan ondernemingen veel geld kunnen verdienen. Beursexpert Pascal Paepen duidt die trends voor ons. Vandaag heeft hij het over het potentieel van auto’s op waterstof. “Ook beleidsmakers geloven meer en meer in een toekomst op waterstof.” Is het nu het ideale moment om erin te investeren? [naar artikel]
Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, staakt de ontwikkeling en productie van personenauto's die met een brandstofcel op waterstof rijden.... [naar artikel]
Toyota en de Amerikaanse truckfabrikant Paccar gaan samen trucks ontwikkelen die op waterstof kunnen rijden. Die zullen allereerst worden ingezet... [naar artikel]
Een van de specialere auto’s op HLN Drive is de Toyota Mirai. Hij rijdt op waterstof en bovendien claimt de Japanse autobouwer dat de wagen de lucht zuivert wanneer hij rijdt. Dat bekijken we eens van naderbij. [naar artikel]
Als we de auto van de toekomst milieuvriendelijk willen maken, dan investeren we beter in waterstof dan in batterijen. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Institut. [naar artikel]
Supermarktgroep Colruyt heeft deze week via zijn brandstofdochter DATS 24 een publiek toegankelijk tankstation voor waterstof geopend. Er zijn nu in ons land vier publiek toegankelijke stations waar particulieren waterstof kunnen tanken. Later dit jaar wil DATS 24 nog vier nieuwe waterstoftankstations openen. Op die manier wordt rijden op waterstof weer een beetje minder utopisch. [naar artikel]
Vier laatstejaarsstudenten van de Vives Hogeschool in Kortrijk nemen deel aan een rally voor auto's op waterstof. Er nemen verschillende teams uit verschillende landen deel aan de Waterstof Challenge. [naar artikel]
Volgens deskundigen zijn CO2 en waterstof de sleutelelementen van Europa’s toekomstige koolstofarme synthetische brandstofindustrie. De twee moleculen kunnen worden gecombineerd om onder meer synthetische brandstoffen en synthetisch methaan te produceren, die fossiele brandstoffen kunnen vervangen en tegelijk CO2 uit de atmosfeer kunnen halen. De essentie: Een mix van CO2 en waterstof maakt het mogelijk synthetische […] [naar artikel]
“Als de zon een beetje schijnt, stinkt het heel erg”, zegt Erik Beerten, die een sportwinkel heeft ter hoogte van het viaduct in Wilrijk. Na hun shift parkeren vuilniswagens van de stad daar. “We hebben er nergens anders ruimte voor”, laat schepen Bastiaens (CD&V) verstaan. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.