Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

18 September 2020
18:18 uur

Boeing heeft software-update voor 737 MAX-toestellen voorgesteld

VRT NWS

27/03/2019 - 21:54

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft in Seattle de nieuwe software-update voor het toestel 737 MAX voorgesteld. De aanpassing werd twee weken geleden aangekondigd, nadat er de voorbije vijf maanden bij twee crashes met het nieuwe toestel bijna 350 mensen om het leven zijn gekomen.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar (17/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Boeing heeft al 360 vlieguren gemaakt met toestellen met de vernieuwde software tijdens 207 vluchten. De software-update moet nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voordat de toestellen weer de lucht in mogen. De FAA zegt de nieuwe software nog niet te hebben ontvangen, maar verwacht die binnen een week te hebben. Dan bekijkt de waakhond ook de documentatie en trainingen voor piloten die Boeing heeft aangepast. De 737 MAX-toestellen staan sinds maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongelukken binnen een half jaar. Bij de ongelukken in Indonesië en Ethiopië drukte een systeem dat overtrek van het toestel moest voorkomen herhaaldelijk de neus naar beneden. Dat systeem reageerde op foutieve data van een sensor. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  2. Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar (16/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Boeing heeft al 360 vlieguren gemaakt met toestellen met de vernieuwde software tijdens 207 vluchten. De software-update moet nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voordat de toestellen weer de lucht in mogen. De FAA zegt de nieuwe software nog niet te hebben ontvangen, maar verwacht die binnen een week te hebben. Dan bekijkt de waakhond ook de documentatie en trainingen voor piloten die Boeing heeft aangepast. De 737 MAX-toestellen staan sinds maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongelukken binnen een half jaar. Bij de ongelukken in Indonesië en Ethiopië drukte een systeem dat overtrek van het toestel moest voorkomen herhaaldelijk de neus naar beneden. Dat systeem reageerde op foutieve data van een sensor. bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  3. Boeing heeft software-update klaar voor Boeing 737 MAX (16/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. Boeing heeft...
    [naar artikel]
  4. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Het Belang van Limburg)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee.
    [naar artikel]
  5. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Knack)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee.
    [naar artikel]
  6. "Boeing komt binnen tiental dagen met software-update voor 737 MAX-vliegtuigen" (15/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal binnen een tiental dagen een software-update lanceren voor de 737 MAX-toestellen. Dat heeft het Franse...
    [naar artikel]
  7. Boeing komt sneller met update 737 MAX (15/03/2019 - De Morgen)
    Boeing komt binnen tien dagen met een software-upgrade voor de gewraakte 737 MAX-toestellen. Dat meldde persbureau AFP op basis van ingewijden. Eerder deden berichten de ronde dat een update nog weken op zich zou laten wachten.
    [naar artikel]
  8. Boeing 737 MAX software-update wordt pas in september getest (30/06/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Een oplossing voor de softwareproblemen bij de Boeing 737 MAX-toestellen, zou pas in september getest worden. Dat heeft een bron bij Boeing...
    [naar artikel]
  9. Topman: “Boeing maakt voortgang met update 737 MAX” (29/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Boeing maakt “gestage voortgang” met de software-update die de 737 MAX-toestellen weer veilig moeten maken. Dat heeft topman Dennis Muilenburg...
    [naar artikel]
  10. "Boeing voerde 500 testvluchten uit met 737 MAX" (06/08/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Boeing heeft al bijna 500 testvluchten uitgevoerd met 737 MAX-toestellen die van een software-update zijn voorzien. Boeing-topman Dennis Muilenburg...
    [naar artikel]
  11. Software-update Boeing klaar voor testen (29/04/2019 - De Tijd)
    19:46 De software-update waaraan de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing werkt om incidenten met zijn 737 MAX-vliegtuigen in de toekomst te voorkomen, zal deze of volgende week door de Amerikaanse luchtvaarta...
    [naar artikel]
  12. Boeing 737 MAX – Nog geen tijdpad voor terugkeer 737 MAX (23/05/2019 - Metro)
    Het hoofd van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA) heeft gezegd dat er nog geen tijdstip is bepaald waarop de Boeing 737 MAX weer mag gaan vliegen. Toestellen van dit type staan wereldwijd sinds half maart aan de grond. FAA-directeur Dan Elwell zei woensdag dat zijn organisatie nog altijd niet de officiële software-update heeft ontvangen. Hij heeft deze week overleg met luchtvaartautoriteiten uit 30 landen, inclusief China, de EU en Canada. Boeing heeft sinds vorige week naar eigen zeggen de software-update voor de 737 MAX gereed. Het heeft al 360 vlieguren gemaakt met toestellen met de vernieuwde software tijdens 207 vluchten. De software-update moet uiteindelijk worden goedgekeurd door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voordat de toestellen weer de lucht in mogen. Dinsdag zei Indonesië dat het de 737 MAX mogelijk tot volgend jaar aan de grond houdt. De luchtvaartautoriteiten in het land waar de eerste van twee crashes met zo’n toestel plaatsvond, nemen niet zonder meer genoegen met de maatregelen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer en willen hun eigen afwegingen maken. Bij twee ongelukken van de Boeing 737 MAX, in Indonesië en Ethiopië, kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Beide ongevallen kwamen door een softwarefout die de punt van het vliegtuig naar beneden bleef drukken. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Nog geen tijdpad voor terugkeer 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  13. Piloten testen software-update van Boeing 737 MAX in simulator (22/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Piloten van American Airlines zullen dit weekend in een vliegsimulator kruipen om de software-update van de Boeing 737 MAX te testen. Dat deelt de...
    [naar artikel]
  14. Boeing sleutelt aan software van 737 MAX-vliegtuigen na rampzalige crash (12/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is "ontwikkeld...
    [naar artikel]
  15. Boeing sleutelt aan software van 737 MAX-vliegtuigen, Lion Air schort bestelling op na rampzalige crash (12/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is "ontwikkeld...
    [naar artikel]
  16. Boeing 737 Max – “Boeing werkt aan 737 MAX-instructie” (21/03/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing werkt aan een servicebulletin voor de gewraakte toestellen van het type 737 MAX die wereldwijd aan de grond worden gehouden. Luchtvaartmaatschappijen wordt daarin uitgelegd hoe de software van besturingsprogramma’s te installeren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldt in een bericht aan buitenlandse toezichthouders dat het doorlopend beoordelen van software-installaties en trainingen een prioriteit van het bureau is. Boeing zei eerder aan een update te werken nadat voor de tweede keer in korte tijd een toestel crashte. Zowel de FAA als Boeing ligt onder vuur als gevolg van de rampen. Boeing zou te veel invloed hebben op controles en de FAA zou te laks zijn geweest met het toetsen van de veiligheid van nieuwe vliegtuigen van Boeing. De Amerikaanse inlichtingendienst FBI heeft zich aangesloten bij het strafrechtelijk onderzoek naar de certificering van de 737 MAX. Dat meldt de Seattle Times. De dienst zal samen met het Amerikaanse ministerie van Transport onderzoeken hoe de FAA-certificering van het vliegtuig tot stand is gekomen. Sinds vorige week staan alle ruim 300 toestellen van dit type bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 Max – “Boeing werkt aan 737 MAX-instructie” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  17. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Metro)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee. Boeing werkt aan een update van het besturingssysteem MCAS, dat een rol zou hebben gespeeld bij twee recente crashes van 737 MAX-vliegtuigen, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen. Na het tweede ongeval werden alle vliegtuigen van dat type wereldwijd aan de grond gezet, omdat beide crashes “gelijkenissen” vertonen. Boeing zei vorige week dat al het papierwerk voor de update tegen eind maart zou zijn ingediend bij de FAA, maar nu klinkt het dat dat de komende weken zal gebeuren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit moet de update goedkeuren. Ze zal het voorstel aan een “rigoureus veiligheidsonderzoek” onderwerpen om er zeker van te zijn dat alle problemen ermee opgelost zijn. Het MCAS-systeem zou verantwoordelijk zijn geweest voor het ongeval met een 737 MAX 8 eind oktober in Indonesië. Het zou de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden geduwd hebben, een actie waar de piloten niet tegen konden reageren. Ook bij de crash van eenzelfde vliegtuigtype in maart in Ethiopië zou het MCAS-systeem volgens anonieme bronnen actief zijn geweest. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Ethiopië verwacht maandag een eerste officieel en voorlopig rapport over de crash van 10 maart te publiceren. Bron: Belga   Het bericht Boeing heeft nog weken werk aan software-update verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Boeing werkt aan handleiding voor de software van 737 MAX (21/03/2019 - Het Belang van Limburg)
    Vliegtuigmaker Boeing werkt aan een servicebulletin voor de gewraakte toestellen van het type 737 MAX die wereldwijd aan de grond worden gehouden. Luchtvaartmaatschappijen wordt daarin uitgelegd hoe de software van besturingsprogramma’s te installeren.
    [naar artikel]
  19. Boeing 737 Max – American Airlines schrapt vluchten van Boeing 737 MAX tot begin november (15/07/2019 - Metro)
    De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines houdt haar Boeing 737 Max-vliegtuigen twee maanden langer aan de grond, tot begin november. Dat heeft het bedrijf zondag aangekondigd. Eerder was aangekondigd dat alle vluchten die uitgevoerd zouden worden met zo’n vliegtuig geannuleerd werden tot 3 september. Dat is nu verlengd tot 2 november. Volgens de maatschappij komt de maatregel neer op zo’n 115 annuleringen per dag. De vloot van 737 MAX-toestellen wordt sinds midden maart aan de grond gehouden in de VS en in andere landen. Dat gebeurde na twee ongevallen in enkele maanden tijd. Op 29 oktober stortte een Boeing 737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air neer in de Zee van Java, waarbij 189 personen om het leven kwamen. Op 10 maart stortte een toestel van Ethiopian Airlines neer met 157 personen aan boord. Boeing heeft naar eigen zeggen een update van de toestellen klaar. Voor de vliegtuigen opnieuw de lucht in mogen, moet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA het licht nog op groen zetten. American Airlines zegt in een mededeling dat het er vertrouwen in heeft dat de software-update, samen met de nieuwe trainingen die Boeing aan het ontwikkelen is, ertoe zal leiden dat de toestellen nog dit jaar opnieuw zullen vliegen. bron: Belga Het bericht Boeing 737 Max – American Airlines schrapt vluchten van Boeing 737 MAX tot begin november verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  20. Boeing pauzeert leveringen 737 MAX (16/03/2019 - Metro)
    Vliegtuigfabrikant Boeing pauzeert met zijn leveringen van de 737 MAX-toestellen, na het besluit van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en veel andere landen om de vliegtuigen aan de grond te houden. Zondag stortte een Boeing 737 MAX neer in Ethiopië met 157 slachtoffers, wat de tweede dodelijke crash met dat type in korte tijd was. Inmiddels wordt de 737 MAX vrijwel wereldwijd aan de grond gehouden door autoriteiten. Boeing schort daarom de leveringen van het toestel op aan klanten vanuit zijn fabriek nabij Seattle. Waarschijnlijk moeten de toestellen nog weken aan de grond blijven, terwijl Boeing bezig is met een software-update voor het vliegtuig. De productie van het vliegtuig gaat wel gewoon door. Het gaat om de grootste crisis voor Boeing in jaren. Deze week gingen op Wall Street miljarden dollars aan beurswaarde van het bedrijf in rook op door de zaak. Bron: Belga   Het bericht Boeing pauzeert leveringen 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  21. Boeing 737 MAX – Toestellen 737 MAX bevatten mogelijk onderdelen met fabricagefouten (03/06/2019 - Metro)
    De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw probleem aan het licht gebracht bij een aantal Boeingtoestellen van het type Boeing 737 MAX en een ouder type uit de 737-serie. De toestellen kunnen onderdelen bevatten die moeten worden vervangen omdat ze fabricagefouten hebben. Het gaat om beweegbare panelen aan de voorkant van vleugels die tijdens opstijgen en landen opwaartse druk kunnen geven. Volgens de luchtvaartautoriteit leidt het uitvallen van deze onderdelen niet tot verlies van het toestel, maar kan er tijdens een vlucht wel schade ontstaan. De FAA zegt nog met een aanwijzing te komen die Boeing oplegt om binnen tien dagen de gebrekkige onderdelen op te sporen en te vervangen. Boeing zegt in een reactie dat het bedrijf bij twintig 737 MAX-toestellen heeft vastgesteld dat ze hoogstwaarschijnlijk de gebrekkige onderdelen hebben en dat nog eens 159 toestellen hierop gecontroleerd worden. Bij 21 toestellen van het type 737 NG zou het probleem zich kunnen voordoen, bij 112 toestellen wordt er nog naar gekeken. Het type NG is de derde generatie 737, die in 1997 in productie kwam. De 737 MAX is het toestel dat in maart wereldwijd aan de grond werd gezet na twee grote ongevallen met in totaal 346 doden. Boeing werkt nog aan een software-update om toestemming te verkrijgen weer te gaan vliegen met de 737 MAX. bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Toestellen 737 MAX bevatten mogelijk onderdelen met fabricagefouten verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  22. Boeing past software van 737 MAX aan: piloten krijgen meer controle (28/03/2019 - Het Belang van Limburg)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaat, zoals twee weken geleden beloofd,de software van zijn 737 MAX-toestellen aanpassen. Die aanpassing komt er nadat er het voorbije half jaar al twee vliegtuigen crashten. Daarbij kwamen 346 inzittenden om het leven.
    [naar artikel]
  23. Software-update mogelijk oorzaak van Airbus A220-motorproblemen (24/10/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De motorproblemen bij de Airbus A220-toestellen zijn mogelijk het gevolg van een software-update die leidde tot onverwachte vibraties. Dat bericht...
    [naar artikel]
  24. Boeing werkt aan software-instructie voor 737 MAX (21/03/2019 - Knack)
    Vliegtuigmaker Boeing werkt aan een servicebulletin voor de gewraakte toestellen van het type 737 MAX die wereldwijd aan de grond worden gehouden.
    [naar artikel]
  25. Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat (13/11/2019 - Metro)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft maandag de hoop uitgesproken dat commerciële vluchten met zijn 737 MAX-toestellen begin volgend jaar, mogelijk al in januari, kunnen worden hervat. De Boeings van dat type staan sedert maart aan de grond nadat op korte tijd twee vliegtuigen gecrasht waren. Tot nu ging Boeing ervan uit dat de vluchten met de 737 MAX in december zouden kunnen worden hervat. De oorzaak van de crashes in Indonesië en Ethiopië had te maken met software die de neus van het toestel naar beneden duwde. Boeing is bezig met een update, maar de aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. Boeing rekent nog dit jaar op groen licht van de FAA in de Verenigde Staten, waarna de leveringen aan klanten kunnen worden hervat. Na die leveringen moeten alle piloten die met de 737 MAX-toestellen vliegen nog worden bijgeschoold. “We gaan ervan uit dat de trainingen in januari goedgekeurd worden”, zegt Boeing-woordvoerder Gordon Johndroe. Bron: Belga   Het bericht Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  26. Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat (11/11/2019 - Metro)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft maandag de hoop uitgesproken dat commerciële vluchten met zijn 737 MAX-toestellen begin volgend jaar, mogelijk al in januari, kunnen worden hervat. De Boeings van dat type staan sedert maart aan de grond nadat op korte tijd twee vliegtuigen gecrasht waren. Tot nu ging Boeing ervan uit dat de vluchten met de 737 MAX in december zouden kunnen worden hervat. De oorzaak van de crashes in Indonesië en Ethiopië had te maken met software die de neus van het toestel naar beneden duwde. Boeing is bezig met een update, maar de aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. Boeing rekent nog dit jaar op groen licht van de FAA in de Verenigde Staten, waarna de leveringen aan klanten kunnen worden hervat. Na die leveringen moeten alle piloten die met de 737 MAX-toestellen vliegen nog worden bijgeschoold. “We gaan ervan uit dat de trainingen in januari goedgekeurd worden”, zegt Boeing-woordvoerder Gordon Johndroe. bron: Belga   Het bericht Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  27. Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat (12/11/2019 - Metro)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft maandag de hoop uitgesproken dat commerciële vluchten met zijn 737 MAX-toestellen begin volgend jaar, mogelijk al in januari, kunnen worden hervat. De Boeings van dat type staan sedert maart aan de grond nadat op korte tijd twee vliegtuigen gecrasht waren. Tot nu ging Boeing ervan uit dat de vluchten met de 737 MAX in december zouden kunnen worden hervat. De oorzaak van de crashes in Indonesië en Ethiopië had te maken met software die de neus van het toestel naar beneden duwde. Boeing is bezig met een update, maar de aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. Boeing rekent nog dit jaar op groen licht van de FAA in de Verenigde Staten, waarna de leveringen aan klanten kunnen worden hervat. Na die leveringen moeten alle piloten die met de 737 MAX-toestellen vliegen nog worden bijgeschoold. “We gaan ervan uit dat de trainingen in januari goedgekeurd worden”, zegt Boeing-woordvoerder Gordon Johndroe. Bron: Belga   Het bericht Boeing hoopt dat vluchten met 737 MAX in januari kunnen worden hervat verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  28. “Boeing voerde 500 tests uit met 737 MAX” (06/08/2019 - Metro)
    Boeing heeft al bijna 500 testvluchten uitgevoerd met 737 MAX-toestellen die van een software-update zijn voorzien. Boeing-topman Dennis Muilenburg is zelf met twee testvluchten mee geweest, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNBC. De Boeing 737 MAX wordt sinds maart aan de grond gehouden na twee vliegtuigcrashes in vijf maanden tijd waarbij honderden mensen het leven lieten. Die rampen bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus van het toestel naar beneden drukte door een niet goed werkende sensor. Wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen, is nog altijd onduidelijk. Volgens Muilenburg is het zaak om het vertrouwen van het vliegend publiek terug te winnen. Hij verwacht dat het toestel eind dit jaar weer de lucht in mag van autoriteiten. Boeing nam eerder een last van bijna 5 miljard dollar vanwege de problemen. Dat resulteerde in het grootste kwartaalverlies van de vliegtuigbouwer ooit. Bron: Belga   Het bericht “Boeing voerde 500 tests uit met 737 MAX” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  29. Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware 737 MAX toe (19/05/2019 - De Tijd)
    10:25 Vliegtuigbouwer Boeing heeft toegegeven dat er fouten zaten in de software voor vluchtsimulaties van de Boeing 737 MAX. De fouten zijn volgens Boeing inmiddels gecorrigeerd.
    [naar artikel]
  30. Moeilijkheden met Velo’s door software-update (28/08/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Van vrijdag op zaterdag voerde A-vélo een software-update uit die het systeem beter moet doen draaien. Maar verschillende klanten melden problemen met de service.
    [naar artikel]
  31. Boeing zit in de rats met peperdure en ongeleverde 737 Max-toestellen die personeelsparkings overspoelen (25/06/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Boeing heeft steeds meer moeite om de voorraad ongeleverde én gloednieuwe 737 Max-vliegtuigen te beheren. De toestellen van dit type staan al sinds...
    [naar artikel]
  32. Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren (31/10/2019 - De Morgen)
    Wereldwijd staan tot 50 Boeing 737NG-toestellen aan de grond omdat tijdens een algemene inspectie structurele scheuren ontdekt werden. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer meegedeeld. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas had vandaag aangekondigd een Boeing 737 NG buiten gebruik te hebben gesteld door een structurele scheur, en 32 andere toestellen aan een dringende inspectie te onderwerpen.
    [naar artikel]
  33. Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren (01/11/2019 - Metro)
    Wereldwijd staan tot 50 Boeing 737NG-toestellen aan de grond omdat tijdens een algemene inspectie structurele scheuren ontdekt werden. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer vandaag meegedeeld. Volgens een woordvoerder van de groep werden momenteel al zowat duizend apparaten geïnspecteerd. Bij minder dan 5 procent daarvan – goed voor zowat 50 toestellen – werden er vaststellingen gedaan die het nodig maken de toestellen uit dienst te halen om ze te herstellen. Bron: Belga   Het bericht Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  34. Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren (31/10/2019 - Metro)
    Wereldwijd staan tot 50 Boeing 737NG-toestellen aan de grond omdat tijdens een algemene inspectie structurele scheuren ontdekt werden. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer vandaag meegedeeld. Volgens een woordvoerder van de groep werden momenteel al zowat duizend apparaten geïnspecteerd. Bij minder dan 5 procent daarvan – goed voor zowat 50 toestellen – werden er vaststellingen gedaan die het nodig maken de toestellen uit dienst te halen om ze te herstellen. bron: Belga   Het bericht Boeing zegt dat wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond staan door scheuren verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  35. Oplossing voor softwareproblemen bij Boeing 737 MAX-toestellen wordt pas in september getest (30/06/2019 - Het Nieuwsblad)
    Een oplossing voor de softwareproblemen bij de Boeing 737 MAX-toestellen zou pas in september getest worden. Dat heeft een bron bij Boeing verklaard aan verschillende Amerikaanse media.
    [naar artikel]
  36. Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware 737 MAX toe (19/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft toegegeven dat er fouten zaten in de software voor vluchtsimulaties van de Boeing 737 MAX. De fouten zijn volgens...
    [naar artikel]
  37. Netwerkproblemen bij Base door software-update (06/03/2017 - Het Nieuwsblad)
    Sinds afgelopen nacht een software-update werd uitgevoerd op het netwerk van Base, kampt de mobiele operator met netwerkproblemen.
    [naar artikel]
  38. Boeing 737 Max – Garuda Indonesia annuleert 49 bestelde Boeings (22/03/2019 - Metro)
    De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia wil zijn bestelling van 49 Boeing 737 MAX-toestellen annuleren. Het bedrijf maakte vrijdag bekend af te zien van de deal waar bijna 5 miljard dollar mee gemoeid is. “We hebben een brief naar Boeing gestuurd met het verzoek om de bestelling te annuleren”, aldus een woordvoerder van Garuda. Hij geeft als reden dat de passagiers in Indonesië het vertrouwen hebben verloren in de Boeing-toestellen. Garuda had een order uitstaan van in totaal vijftig 737 MAX 8-toestellen, waarvan één al is geleverd. De luchtvaartmaatschappij heeft Boeing reeds 26 miljoen van de 4,9 miljard dollar betaald. Garuda Indonesia zou graag een ander model in de plaats willen hebben voor de geplaagde toestellen die vanwege twee vliegrampen noodgedwongen aan de grond worden gehouden. bron: Belga   Het bericht Boeing 737 Max – Garuda Indonesia annuleert 49 bestelde Boeings verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  39. Boeing 737 Max – Garuda Indonesia annuleert 49 bestelde Boeings (22/03/2019 - Metro)
    De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia wil zijn bestelling van 49 Boeing 737 MAX-toestellen annuleren. Het bedrijf maakte vrijdag bekend af te zien van de deal waar bijna 5 miljard dollar mee gemoeid is. “We hebben een brief naar Boeing gestuurd met het verzoek om de bestelling te annuleren”, aldus een woordvoerder van Garuda. Hij geeft als reden dat de passagiers in Indonesië het vertrouwen hebben verloren in de Boeing-toestellen. Garuda had een order uitstaan van in totaal vijftig 737 MAX 8-toestellen, waarvan één al is geleverd. De luchtvaartmaatschappij heeft Boeing reeds 26 miljoen van de 4,9 miljard dollar betaald. Garuda Indonesia zou graag een ander model in de plaats willen hebben voor de geplaagde toestellen die vanwege twee vliegrampen noodgedwongen aan de grond worden gehouden. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 Max – Garuda Indonesia annuleert 49 bestelde Boeings verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  40. Boeing wil piloten eerst in simulator laten trainen voor 737 MAX (07/01/2020 - Het Belang van Limburg)
    Vliegtuigbouwer Boeing adviseert dat piloten voordat ze met toestellen van het type 737 MAX gaan vliegen, eerst training in de vliegsimulator ondergaan. Boeing stelt zijn standpunt daarmee fors bij. Het bedrijf prees de 737 MAX eerder juist aan met het feit dat piloten die al op eerdere 737-toestellen vlogen alleen een simpele computertraining hoefden te doen. Uitgebreid oefenen in de simulator, wat luchtvaartmaatschappijen veel geld kost, was niet nodig, zei Boeing.
    [naar artikel]
  41. Boeing 737 MAX-toestellen blijven langer aan de grond (02/04/2019 - De Morgen)
    Alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX blijven voorlopig aan de grond. Dat heeft de Amerikaanse toezichthouder FAA in samenspraak met Boeing besloten. Pas als de inspectie volledig tevreden is met de oplossingen die Boeing aandraagt voor de technische problemen, zal er toestemming gegeven worden om weer met passagiers te vliegen.
    [naar artikel]
  42. Boeing 737 MAX – Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware toe (22/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft toegegeven dat er fouten zaten in de software voor vluchtsimulaties van de Boeing 737 MAX. De fouten zijn volgens Boeing inmiddels gecorrigeerd. “Boeing heeft de vluchtsimulatiesoftware verbeterd en exploitanten extra informatie gegeven om er zeker van te zijn dat de ervaring gelijk is aan de verschillende omstandigheden in de lucht”, laat de vliegtuigmaker weten. Bij twee ongelukken van de Boeing 737 MAX, in Indonesië en Ethiopië, kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Beide ongevallen kwamen door een softwarefout die de punt van het vliegtuig naar beneden bleef drukken. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware toe verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  43. Boeing 737 MAX – Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware toe (19/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft toegegeven dat er fouten zaten in de software voor vluchtsimulaties van de Boeing 737 MAX. De fouten zijn volgens Boeing inmiddels gecorrigeerd. “Boeing heeft de vluchtsimulatiesoftware verbeterd en exploitanten extra informatie gegeven om er zeker van te zijn dat de ervaring gelijk is aan de verschillende omstandigheden in de lucht”, laat de vliegtuigmaker weten. Bij twee ongelukken van de Boeing 737 MAX, in Indonesië en Ethiopië, kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Beide ongevallen kwamen door een softwarefout die de punt van het vliegtuig naar beneden bleef drukken. bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing geeft fouten in vluchtsimulatiesoftware toe verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  44. Boeing 737 Max – Verantwoordelijke voor Boeing 737-programma stapt op (12/07/2019 - Metro)
    Eric Lindblad, de verantwoordelijke voor het Boeing 737-programma, stapt op bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Eerder dit jaar werden de 737 MAX-toestellen wereldwijd aan de grond gezet, na twee dodelijke ongelukken in korte tijd. In een intern document aan de werknemers van het bedrijf, dat AFP kon inkijken, laat topman Kevin McAllister weten dat Lindblad beslist heeft om met pensioen te gaan. Lindblad, die 34 jaar voor Boeing werkte, stond sinds een jaar aan het hoofd van het 737-programma, dat het meest rendabel is voor Boeing. Hij is de eerste verantwoordelijk die opstapt bij de vliegtuigbouwer sinds de 737 MAX-toestellen wereldwijd aan de grond gezet zijn. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 Max – Verantwoordelijke voor Boeing 737-programma stapt op verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  45. Opnieuw een probleem ontdekt bij Boeing 737 MAX (27/06/2019 - VRT NWS)
    De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw potentieel risico geïdentificeerd die vliegtuigmaker Boeing moet oplossen voordat de toestellen van het type 737 MAX weer de lucht in mogen. Dat heeft de FAA laten weten, zonder daarbij het exacte probleem te benoemen. De toestellen staan al sinds maart wereldwijd aan de grond.
    [naar artikel]
  46. Boeing: “Wereldwijd tot 50 toestellen aan de grond door scheuren” (31/10/2019 - Het Belang van Limburg)
    Wereldwijd staan tot 50 Boeing 737NG-toestellen aan de grond omdat tijdens een algemene inspectie structurele scheuren ontdekt werden. Dat heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer donderdag meegedeeld.
    [naar artikel]
  47. Amerikaanse Senaat houdt hoorzitting over veiligheid luchtvaart na fatale crashes Boeing 737 Max-toestellen (21/03/2019 - De Morgen)
    De Amerikaanse Senaat plant een hoorzitting op 27 maart over luchtvaartveiligheid na twee fatale vliegtuigongevallen met Boeing 737 MAX 8-toestellen sinds oktober. Ook zal het later nog een tweede hoorzitting houden met Boeing en andere fabrikanten, aldus overheidsfunctionarissen.
    [naar artikel]
  48. China wil alle Boeing 737 Max-toestellen aan de grond na nieuwe ramp met 157 doden (11/03/2019 - Express)
    Na de ramp met een Boeing 737 MAX van Lion Air in oktober vorig jaar waarschuwde Boeing alle piloten van dat toestel voor een sensor die niet goed werkte. Het bedrijf kondigde aan “binnen de zes à acht weken” met een software-update te komen, maar dat is nog niet gebeurd. Gisteren stortte in Ethiopië opnieuw een 737 MAX neer. Het is opmerkelijk dat er in korte tijd twee van die toestellen neerstorten. Wat is er aan de hand?  Eind oktober stortte een toestel van Lion Air in zee met 189 doden tot gevolg. Gisteren lieten 157 mensen het leven toen een 737 MAX neerstortte in Ethiopië. De 737 MAX is het absolute succesmodel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Alle verkooprecords werden verbroken toen Boeing de nieuwe generatie van de iconische 737-vliegtuigen aankondigde. De 737 MAX is relatief zuinig en daarom populair. Boeing heeft inmiddels zo’n 350 toestellen afgeleverd aan klanten. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen van over de hele wereld. Er zijn er sinds 2011 al meer dan 5.000 besteld, onder meer 135 door Ryanair alleen al. Daarmee is de 737 MAX het snelst verkopende vliegtuig ooit. Maar na twee vliegrampen in relatief korte tijd dreigt een smet voor Boeing en het succesvolle model. EPA Het is opmerkelijk dat er in korte tijd twee van die toestellen neerstorten. Bij Lion Air was er een probleem met de instrumenten die de hoogte bepalen. Over de oorzaak van de laatste ramp is nog niet veel bekend. Er waren geen rare hoogteverschillen zoals bij Lion Air, maar er was wel dit: op het hoogste punt vloog het gisteren gecrashte toestel op 9.027 voet (2,7 kilometer). Maar het landschap is daar al 8.130 voet hoog. Er zat dus maar 273 meter tussen de grond en het vliegtuig. Ethiopian Airlines kocht dertig Boeings 737 MAX. Het ramptoestel was het eerste vliegtuig dat werd afgeleverd. Het was nog maar vier maanden in de lucht. Ook het Lion Air-toestel was nog maar enkele maanden in gebruik. EPA Sensoren en software We weten ondertussen dat het toestel van Lion Air voorafgaand aan de crash al direct vrijwel onbestuurbaar was. Een sensor gaf verkeerde informatie, waardoor een automatisch veiligheidssysteem de neus van het vliegtuig voortdurend naar beneden stuurde. De piloten van het ramptoestel hadden waarschijnlijk niet door dat dit veiligheidssysteem ingreep en schakelden het niet uit. 26 keer trokken de piloten de neus van het vliegtuig handmatig omhoog, waarna het systeem 5 seconden later de neus weer naar beneden drukte. Uiteindelijk stortte het toestel in zee en kwamen alle 189 inzittenden om het leven. Boeing kondigde al maanden geleden een update van de software voor 737 MAX-vliegtuigen aan na die ramp. De update zou na zes tot acht weken beschikbaar zijn. Na de software-update moest het veiligheidssysteem automatisch geblokkeerd worden als de piloten de neus van het toestel weer meteen omhoog trekken. Ook zouden de toestellen een extra sensor krijgen. De vliegtuigen hebben twee instrumenten die de snelheid en de richting van het toestel bepalen, maar slechts een hiervan heeft een sensor. Toestellen van Airbus hebben drie van deze sensoren, waardoor foute metingen minder snel tot problemen leiden. Chinezen vertrouwen het niet Maar ondanks die aankondigingen, is er nog niks gebeurd. De Chinese luchtvaartautoriteit houdt ondertussen alle Chinese Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen aan de grond. De Chinezen hebben 90 van de 350 geleverde 737 MAX-toestellen. Ook de Kaaimaneilanden – waar ze twee toestellen hebben – hebben alle vluchten met het toestel opgeschort. Ook Ethiopian Airlines houdt zijn 4 nog overblijvende 8 B-737 MAX 8-toestellen aan de grond.  China zegt zich door beide ongelukken zorgen te maken over de veiligheid. Boeing heeft nog niet gereageerd op de beslissing van de twee landen. Wel heeft het aangekondigd dat de voor woensdag geplande feestelijke lancering van een ander toestel, de 777X, wordt uitgesteld. Vorig jaar had Boeing al te maken met incidenten aan een ander model van de 737. Na een ongeval in april in de VS waarbij een passagier omkwam toen een motor van een Boeing 737-700 kort na het opstijgen ontplofte en waardoor een ruit brak van het toestel, begonnen verschillende luchtvaartmaatschappijen wereldwijd met het inspecteren van motoren van Boeing 737-toestellen.  In augustus 2016 maakte een 737 van Southwest een veilige noodlanding in Pensacola, Florida, nadat een ventilatorblad van hetzelfde type motor was losgekomen en een gat in de linkervleugel maakte. The post China wil alle Boeing 737 Max-toestellen aan de grond na nieuwe ramp met 157 doden appeared first on Express.
    [naar artikel]
  49. Boeing vertraagt productietempo 737 MAX (05/04/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing schroeft het productietempo van het 737 MAX-toestel terug omdat die wereldwijd allemaal aan de grond staan. De productie gaat van de huidige 52 vliegtuigen per maand naar maandelijks 42 stuks. De 737 MAX staat aan de grond na twee dodelijke crashes met het type in korte tijd. Het vertragen van de productie zal nog niet leiden tot banenverlies bij het 737-programma, aldus Boeing. Verder wordt een speciale commissie opgetuigd om veiligheid en ontwerp van het vliegtuig te controleren. De tijdelijke productievertraging gaat later deze maand in. Boeing gaat nu met klanten en toeleveranciers in overleg om de financiële gevolgen op te vangen. Topman Dennis Muilenburg verklaarde dat de 737 MAX veilig zal zijn voor bemanning en passagiers als de toestellen weer het luchtruim kiezen. Momenteel wordt door Boeing gewerkt aan een software-update en andere extra veiligheidsmaatregelen voor het vliegtuig. Eerder deze week kwam uit een eerste rapport naar voren dat de piloten van het onlangs in Ethiopië verongelukte 737 MAX-vliegtuig zich hielden aan de procedures van Boeing, maar dat ze het toestel niet onder controle konden houden. Bij deze ramp kwamen alle 157 inzittenden om. In oktober vond een soortgelijk ongeluk plaats in Indonesië met eenzelfde soort toestel, waarbij 189 mensen omkwamen. Bron: Belga   Het bericht Boeing vertraagt productietempo 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.