In de eerste drie maanden van het circulatieplan in Gent zijn er binnen de stadsring opvallend minder ongevallen gebeurd dan in dezelfde periode in 2016. Dat meldt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw. “Het totaal aantal ongevallen is met 30 procent gedaald en ook het aantal ongevallen met zwaargewonden en lichtgewonden is behoorlijk afgenomen.” [naar artikel]
De Gentse binnenstad wordt steeds veiliger. Sinds de invoering van het circulatieplan gebeurden binnen de R40 volgens de politie een kwart minder ongevallen, vergeleken met vorig jaar. 'Een combinatie van de zone 30 en het circulatieplan', klinkt het. In de hele stad daalt het aantal verkeersslachtoffers al vier jaar op rij. [naar artikel]
De beslissing van de Vlaamse regering om de snelheid op de gewestwegen te beperken tot 70 kilometer per uur werpt zijn vruchten af. Uit een studie van Verkeersinstituut Vias blijkt dat in de eerste drie jaar na de invoering in januari 2017 er 25 ongevallen met zwaargewonden en doden vermeden zijn. [naar artikel]
Op de E17 rond Gent groeien de avondfiles snel aan in de richting van Antwerpen na twee ongevallen. Zowel aan de parking van Nazareth richting Gent... [naar artikel]
Op de E17 rond Gent groeien de avondfiles snel aan in de richting van Antwerpen na twee ongevallen. Zowel aan de parking van Nazareth richting Gent... [naar artikel]
Hoewel de afgelopen tien jaar het aantal motorrijders met 28 procent is toegenomen, deden zich bij dit type weggebruiker in diezelfde periode bijna een vierde minder letselongevallen voor. De veiligheid van de motorrijders is er dus op vooruitgegaan, al zijn ze nog altijd het vaakst betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Dat blijkt vandaag uit cijfers van Vias institute. [naar artikel]
De verkeersmaatregelen in Gent, waaronder het veelbesproken circulatieplan, leiden tot bijna 35 tot 40 procent minder ongevallen. Dat zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
De verkeersmaatregelen in Gent, waaronder het veelbesproken circulatieplan, leiden tot 35 tot 40 procent minder ongevallen. Dat zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
In de eerste drie maanden van het circulatieplan in Gent zijn er binnen de stadsring opvallend minder ongevallen gebeurd dan in dezelfde periode [naar artikel]
Twee ongevallen op de E40 hebben vanmorgen het verkeer in de buurt rond Gent flink in de war gestuurd. In Zwijnaarde en in Drongen hadden de accidenten lange files tot gevolg. [naar artikel]
Naar aanleiding van de wereldvrouwendag zondag, wil Vias een einde maken aan vooroordelen over vrouwen achter het stuur. Uit analyses van het instituut voor verkeersveiligheid blijkt dat vrouwen minder risico’s nemen dan mannen en minder betrokken zijn bij zware ongevallen. “Dat komt omdat ze van nature voorzichtiger rijden”, luidt het. [naar artikel]
Gent wil zich nog eens buigen over een mogelijk verbod op zware vrachtwagens in de ochtend- en avondspits. Dat zou dan vooral gelden op plekken waar er veel fietsers rijden. Zo'n maatregel kan helpen om zware ongevallen met fietsers te voorkomen, zoals er vanmorgen nog een gebeurde aan de Keizerpoort. Een jongen van 13 werd er op de fiets aangereden door een vrachtwagen, en raakte daarbij levensgevaarlijk gewond. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) stuurt een team van onafhankelijke experten uit na zware of dodelijke ongevallen om te onderzoeken hoe de verkeerssituatie er snel veiliger kan worden. "We willen voorkomen dat er meer ongevallen gebeuren." Een kruispunt in Gent is als eerste aan de beurt. [naar artikel]
Er waren deze kerstvakantie minder ongevallen op de skipistes. Reisbijstandsorganisatie VAB noteerde een daling met 31 procent. Vooral tijdens de tweede week waren er minder ongevallen, omdat veel wintersporters vaak gewoon de piste niet op konden door zware sneeuwstormen. In Frankrijk werd zelfs aangeraden om binnen te blijven. [naar artikel]
Trajectcontroles zorgen voor een daling van meer dan 50 procent van het aantal zware verkeersongevallen in het traject waar ze de snelheid... [naar artikel]
Wie vanuit Gent of het Waasland via Antwerpen richting Hasselt wil, ondervindt zware hinder door twee ongevallen met vrachtwagens op de Antwerpse... [naar artikel]
In bijna een kwart (23 pct) van de ongevallen met spookrijders was de dader onder invloed van alcohol op het moment van het ongeval. Dat is bijna 2,5 meer dan bij alle letselongevallen op autosnelwegen samen (10 pct). Dat stelt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een nieuwe analyse. Bijna vier op de tien (38 pct) ongevallen met spookrijders doen zich ‘s nachts voor. [naar artikel]
In het Oost-Vlaamse Oudenaarde hebben zaterdag omstreeks 17.30 uur ongeveer drie kwart van de 16.000 wielertoeristen hun Ronde van Vlaanderen achter de rug. “Alles verloopt vlot”, zegt Gert Van Goolen van organisator Golazo. “Er zijn minder ongevallen dan vorig jaar en de wielerliefhebbers zijn heel tevreden met de terugkeer van de Muur (van Geraardsbergen) in het parcours.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
In Antwerpen is er donderdagochtend zware verkeershinder door twee ongevallen, een in en een ander vlakbij de Kennedytunnel. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum moeten bestuurders op de Antwerpse ring richting Gent en op de E313 vanuit de Kempen en Limburg rekening houden met files van meer dan een uur. De Liefkenshoektunnel is inmiddels tolvrij. [naar artikel]
Sinds de invoering van het circulatieplan van Gent, begin april, is het aantal verkeersongevallen met zwaargewonden met 25 procent gedaald. Maar mensen mijden wel de stad, aldus de middenstand. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.