Bijna drie kwart van de Belgen gaat werken met de auto(13/09/2019 - Het Belang van Limburg) De auto blijft het populairste vervoersmiddel van de Belg om naar het werk te pendelen. Dat blijkt uit het internationale mobiliteitsrapport van hr-bedrijf SD Worx, waarbij in België 2.500 werknemers werden bevraagd. “Hoewel pendelaars steeds meer voor duurzamere alternatieven kiezen, ziet bijna de helft van de Belgen nog steeds geen andere optie dan met de wagen naar het werk te gaan.” [naar artikel]
Bijna drie kwart van de Belgen gaat werken met de auto(13/09/2019 - De Morgen) De auto blijft het populairste vervoersmiddel van de Belg om naar het werk te pendelen. Dat blijkt uit het internationale mobiliteitsrapport van hr-bedrijf SD Worx, waarbij in België 2.500 werknemers werden bevraagd. ‘Hoewel pendelaars steeds meer voor duurzamere alternatieven kiezen, ziet bijna de helft van de Belgen nog steeds geen andere optie dan met de wagen naar het werk te gaan’, klinkt het. [naar artikel]
‘Automodus’: steeds meer Belgen bereid om gsm in auto minder te gebruiken(05/08/2019 - Gazet van Antwerpen) Steeds meer Belgen zijn bereid om de gsm minder te gebruiken in de auto. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), in de aanloop naar een campagne rond afleiding achter het stuur die maandag van start gaat. De VSV krijgt voor die campagne de steun van alle telecomoperatoren in Vlaanderen. [naar artikel]
Werknemers van Brusselse bedrijven nemen minder vaak de auto(15/09/2018 - De Morgen) Werknemers van grote Brusselse bedrijven komen alsmaar minder vaak met de auto naar het werk. Het aandeel van de auto in het transport is de voorbije twaalf jaar met meer dan 10 procentpunten gedaald naar 34,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CdH) die De Tijd kon inkijken. [naar artikel]
1 op de 5 Belgen voelt zich sinds corona minder goed op het werk(18/02/2021 - Het Laatste Nieuws) 20 procent van de Belgen voelt zich momenteel minder goed in hun vel op het werk. Dat meldt een studie van de KU Leuven en Tempo-Team. Ook het aantal werkende Belgen dat actief op zoek is naar een nieuwe job, is verdubbeld. [naar artikel]
Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk(24/10/2019 - Metro) Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiende aantal mensen dat mag thuiswerken, nemen meer en meer Belgische werknemers de auto naar het werk. Slechts een minderheid is bereid om zijn wagen aan te kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team bij 1.050 Belgen.
Naar aanleiding van de piekende verkeersdrukte peilde Tempo-Team naar het woon-werkverkeer en de mate waarin mensen file- en milieuvriendelijkere alternatieven voor de wagen overwegen. Hieruit blijkt dat de auto veruit het populairste vervoersmiddel is voor woon-werkverkeer: 7 op de 10 werkende Belgen nemen meermaals per week de auto naar het werk. De helft doet dat zelfs dagelijks.
Met de andere vervoermiddelen gaapt een grote kloof: slechts een derde gaat meestal te voet. Een vijfde van de werknemers kiest geregeld voor het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets.
Franstaligen nemen significant vaker de tram, trein, bus of metro naar het werk dan Nederlandstaligen (46% vs. 30%). Die laatsten nemen dan weer meer de fiets (32% vs. 8%)
Koning auto nog populairder
De auto wint in het algemeen aan populariteit: 13% van de werknemers reist vandaag vaker met de wagen naar het werk dan 2 jaar geleden. Nochtans staan 4 op de 10 automobilisten meerdere keren per week in de file.
De sterkste groeiers zijn de verplaatsingen te voet en met de fiets. Het gebruik daarvan voor woon-werkverkeer steeg met respectievelijk 16 en 18%. Een op de 10 werknemers gebruikt vandaag vaker het openbaar vervoer dan in het verleden.
“Bij de keuze voor een vervoermiddel zijn drie factoren doorslaggevend: de reistijd, betrouwbaarheid en flexibiliteit, de klassieke voordelen van een wagen”, verduidelijkt Tom Van de Vreken, woordvoerder van Tempo-Team.
Weinig animo voor alternatief
Minder dan de helft van de automobilisten staan open om af en toe een alternatief vervoermiddel naar het werk te nemen zoals tram, trein, bus of fiets. Dit komt vooral door de slechte bereikbaarheid van hun werkplek met het openbaar vervoer (35 %), een onvoldoende flexibele dienstregeling (24 %) en omdat de wagen nodig is voor professionele verplaatsingen (23%). Voorts houdt amper een op de zeven werknemers bij zijn mobiliteitskeuze ook rekening met de impact op het milieu.
Lees ook : Ex-liefje doet boekje open over Thibaut Courtois: “Hij vogelt erop los”
Het bericht Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
7 op 10 pendelaars kleven vast aan auto(01/02/2019 - De Tijd) 17:46 70 procent van de Belgen gebruikt alleen de auto om naar het werk te rijden. Een op de drie Belgen beseft dat hij beter moet nadenken over zijn verplaatsingen. [naar artikel]
Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan(21/08/2019 - Het Nieuwsblad) Door de forse daling van de rente ontvangen steeds minder landgenoten op hun spaarboekjes meer rente dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Steeds minder Belgen geven die rente dan ook aan. Dat bericht De Tijd woensdag. [naar artikel]
Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan(21/08/2019 - De Morgen) Door de forse daling van de rente ontvangen steeds minder landgenoten op hun spaarboekjes meer rente dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Steeds minder Belgen geven die rente dan ook aan. Dat bericht De Tijd vandaag. [naar artikel]
Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan(21/08/2019 - Het Belang van Limburg) Door de forse daling van de rente ontvangen steeds minder landgenoten op hun spaarboekjes meer rente dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Steeds minder Belgen geven die rente dan ook aan. Dat bericht De Tijd woensdag. [naar artikel]
We roken en drinken steeds minder, maar helft van de Belgen is te dik(01/10/2019 - VRT NWS) De Belg rookt minder en drinkt minder alcohol, maar beweegt nog steeds te weinig en eet te ongezond. Opvallend: bijna de helft van de Belgen kampt intussen met overgewicht en 16 procent is obees. Dat blijkt uit de resultaten van de zesde Gezondheidsenquête die Sciensano, het Belgisch instituut voor gezondheid, vorig jaar afnam bij meer dan 10.000 Belgen. [naar artikel]
Steeds minder Sportpaleis-bezoekers nemen de auto(29/06/2018 - Metro) Het aantal bezoekers van het Sportpaleis dat de auto neemt, is voor het derde jaar op rij gedaald. In 2017 kwam de helft met de auto, vier op de tien bezoekers vermeden verkeersproblemen door de tram te nemen, meldt De Lijn vandaag. Het aantal bezoekers dat nog met de auto tot aan de zaal komt, daalde van 65 procent in 2008 naar 50 procent in 2017. In dezelfde tijdspanne steeg het aantal gebruikers van het openbaar vervoer van 22 naar 41 procent. Vorig jaar stapten 485.624 mensen op de tram naar de Sportpaleissite, per evenement kwam dat neer op gemiddeld 6.682 mensen.
De stijging is volgens De Lijn mede te danken aan het combiticket met gratis openbaar vervoer, dat de nv Antwerps Sportpaleis en De Lijn nog voor de opening van de Lotto Arena in 2007 invoerde. Bezoekers kunnen daarmee hun evenement bijwonen in het Sportpaleis, en de trams en bussen naar het evenement en terug gebruiken. Dankzij een bijdrage van 0,50 euro per ticket zet het Sportpaleis, waar nodig, extra trams in op de lijnen naar de evenementenhal.
bron: Belga
Het bericht Steeds minder Sportpaleis-bezoekers nemen de auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk(14/01/2021 - Express) De fiets wint terrein in het woon-werkverkeer: 28 procent van de Belgische werknemers heeft interesse in het leasen van een fiets via hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville bij 2000 werkende Belgen. De Belg denkt steeds meer na hoe hij op een duurzame manier naar het werk kan […]
The post 3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk appeared first on Business AM. [naar artikel]
De Oost-Vlaming combineert de auto meer en meer met de fiets om naar het werk te gaan(10/03/2020 - VRT NWS) De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel om van en naar het werk te gaan, al is het gebruik van de auto het voorbije jaar wel verminderd in Oost-Vlaanderen. De auto wordt meer en meer gecombineerd met de fiets. De combinatie van auto en openbaar vervoer is minder in trek. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van HR-dienstverlener Acerta. [naar artikel]
Waarom de Vlaming vorig jaar nóg meer met de auto naar het werk ging(19/03/2018 - Gazet van Antwerpen) De Vlaming haalde vorig jaar de auto minder uit de garage dan het jaar voordien. Verplaatsingen doen we nu meer met de fiets, het openbaar vervoer of te voet. Behalve om naar het werk te bollen: daar stijgt het gebruik van de auto weer en is de trein of bus voor minder mensen een bruikbaar alternatief. “Het is logisch dat als een bedrijf betaalt voor een wagen, werknemers die ook gebruiken.” [naar artikel]
Eén op drie ziet rijden naar het werk als ontspanning(18/10/2018 - Het Belang van Limburg) HASSELTMogelijk zit u zelf dagelijks vele uren in de auto om op uw werk te raken. De Antwerp Management School heeft nu onderzocht hoe u zich tijdens dat pendelen voelt. En wat blijkt? “Bijna één op de drie Belgen mag dan wel stress ondervinden om op tijd op zijn werk te geraken, nog net iets meer Belgen zien dat woon-werkverkeer als ontspanning.” [naar artikel]
Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan(21/08/2019 - Metro) Door de forse daling van de rente ontvangen steeds minder landgenoten op hun spaarboekjes meer rente dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Steeds minder Belgen geven die rente dan ook aan. Dat bericht De Tijd vandaag. Het aantal Belgen dat op de belastingaangifte de inkomsten uit spaarboekjes aangeeft, is in het aanslagjaar 2018 (inkomsten 2017) gedaald naar 2.301. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Financiën. In 2017 deden nog 3.972 landgenoten zo’n aangifte en in 2016 zelfs 8.198.
De aangiften van inkomsten op spaarboekjes dalen fors omdat de rente sterk is gedaald. Daardoor overschrijden almaar minder Belgen het vrijgestelde bedrag.
In het aanslagjaar 2018 was de spaarrente tot 1.880 euro vrijgesteld van roerende voorheffing. Omdat veel banken toen al de spaarrente hadden verlaagd naar 0,11 procent, waren spaartegoeden tot 1.709.091 euro vrijgesteld.
De aangiften van inkomsten op spaarboekjes zullen in het aanslagjaar 2019 wellicht stijgen, omdat de fiscale vrijstelling is verlaagd naar 960 euro.
bron: Belga
Het bericht Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan(21/08/2019 - Metro) Door de forse daling van de rente ontvangen steeds minder landgenoten op hun spaarboekjes meer rente dan het fiscaal vrijgestelde bedrag. Steeds minder Belgen geven die rente dan ook aan. Dat bericht De Tijd vandaag. Het aantal Belgen dat op de belastingaangifte de inkomsten uit spaarboekjes aangeeft, is in het aanslagjaar 2018 (inkomsten 2017) gedaald naar 2.301. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Financiën. In 2017 deden nog 3.972 landgenoten zo’n aangifte en in 2016 zelfs 8.198.
De aangiften van inkomsten op spaarboekjes dalen fors omdat de rente sterk is gedaald. Daardoor overschrijden almaar minder Belgen het vrijgestelde bedrag.
In het aanslagjaar 2018 was de spaarrente tot 1.880 euro vrijgesteld van roerende voorheffing. Omdat veel banken toen al de spaarrente hadden verlaagd naar 0,11 procent, waren spaartegoeden tot 1.709.091 euro vrijgesteld.
De aangiften van inkomsten op spaarboekjes zullen in het aanslagjaar 2019 wellicht stijgen, omdat de fiscale vrijstelling is verlaagd naar 960 euro.
Bron: Belga
Het bericht Steeds minder Belgen geven rente op spaarboekje aan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Belg blijft massaal auto naar het werk nemen(13/09/2019 - Het Laatste Nieuws) De auto blijft het populairste vervoersmiddel van de Belg om naar het werk te pendelen. Dat blijkt uit het internationale mobiliteitsrapport van... [naar artikel]
Veertig procent van Belgen gebruikt sluipwegen(20/10/2017 - Metro) Liefst 40 procent van de Belgische bestuurders gebruikt sluipwegen of omwegen om naar het werk te rijden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsorganisatie Touring die VTM NIEUWS kon inkijken. In Brussel is dat zelfs 54 procent. Verder geeft 54 procent aan voor of na de spitsuren te vertrekken en doet 10 procent regelmatig aan thuiswerk. Uit de studie van Touring bij 6.361 mensen blijkt dat de Belg zijn buik meer dan vol vol heeft van files en er daarom op verschillende manieren aan probeert te ontsnappen. Maar liefst vier op de tien Belgen die bevraagd werden, geven aan dat ze weleens omwegen of sluipwegen gebruiken om op hun bestemming te geraken. In Brussel is dat zelfs 54 procent.
Ondanks de toenemende files blijft de wagen domineren als vervoersmiddel wat de woon-werkverplaatsingen betreft. Bij 63 procent staat de auto nog steeds op nummer één, voor de meeste mensen omdat ze een te grote afstand moeten overbruggen. Achttien procent zegt wel alternatieven te hebben, maar toch voor de auto te kiezen.
Volgens deze studie zal een kilometerheffing weinig effect hebben op de meerderheid van de automobilisten. 42 procent zegt dat ze wellicht meer zullen moeten betalen omdat ze geen andere optie hebben, terwijl 23 procent andere en goedkopere wegen zal proberen zoeken. Slechts 16 procent zal minder de auto nemen, één procent zou dichter bij zijn of haar werk gaan wonen.
bron: Belga
[naar artikel]
Helft minder Belgen met brugpensioen(07/08/2019 - Het Laatste Nieuws) Ons land telt steeds minder bruggepensioneerden. Nog slechts 57.000 Belgen zitten in het systeem, dat langzaam uitdooft. Negen jaar geleden waren... [naar artikel]
Belgen genoodzaakt extra job te nemen: stijging van 33 procent(17/10/2022 - Express) Het aantal Belgen met een bijverdienste is dit jaar met 33 procent toegenomen, blijkt uit gegevens van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. De essentie Steeds meer Belgen klussen bij. Flexi-jobbers zijn het meest in opmars. Niet belastbaar voor de werknemer. Tegenargumentatie: meerdere jobs zou de kwaliteit van het primaire werk doen afnemen. Een extra inkomen […] [naar artikel]
Steeds meer Belgen nemen deel aan de VeggieChallenge(02/03/2023 - Gezond.be) De toekomst is meer dan ooit plantaardig. Vegetarisch eten is een heuse trend die vooral jonge Belgen massaal volgen. Met de VeggieChallenge – die gisteren van start ging – wil de stichting ProVeg de Belgen nog meer stimuleren om vegetarisch of plantaardig te eten. Partner Garden Gourmet helpt je alvast op weg met twee heerlijke […]
Het bericht Steeds meer Belgen nemen deel aan de VeggieChallenge verscheen eerst op Gezond.be. [naar artikel]
Steeds meer mensen combineren auto en fiets voor woon-werkverkeer(16/01/2019 - VRT NWS) 1 op de 10 werknemers in de private sector combineert de auto en de fiets om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsbarometer van HR-bedrijf Acerta. De auto blijft het belangrijkste vervoersmiddel om zich naar het werk te verplaatsen, maar meer en meer mensen combineren het met de fiets. De populairteit van bedrijfswagens stagneert. [naar artikel]
111 bekende Belgen willen minder besparingen op ontwikkelingssamenwerking(18/01/2018 - VRT NWS) In een open brief stellen 111 Belgen zich de vraag waar het met de Belgische ontwikkelingssamenwerking naartoe gaat. Niet naar de norm van 0,7 procent van het bruto binnenlands product, zo stellen ze. Na een opstoot in 2016 wordt er steeds minder geld uitgegeven aan officiële hulp. [naar artikel]
Mensen nemen vaker auto dan vóór corona, VAB geeft enkele bezuinigingstips (28/12/2021 - VRT NWS) Mensen nemen vaker de auto om naar het werk te gaan dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van VAB. "Mensen nemen niet alleen vaker de auto, de brandstofprijzen liggen ook een kwart hoger dan een jaar geleden", aldus woordvoerster Joni Junes. De VAB lijst enkele bezuinigingstips op en maakte een overzicht van gemeenten waar je goedkoper kan tanken. [naar artikel]
OPROEP. HLN zoekt jongeren tussen 18 en 34 jaar die steeds minder met de auto rijden(28/07/2022 - Het Laatste Nieuws) Belgen hebben in de eerste helft van dit jaar een kwart minder kilometers met de auto gereden dan in precoronajaar 2019. Vooral jongeren laten massaal hun wagen staan. Het Laatste Nieuws is daarom op zoek naar jongeren tussen 18 en 34 jaar die dit jaar hun wagen zo goed als verbannen hebben. Kies je bewust meer voor het openbaar vervoer, is het een uitvloeisel van thuiswerken door corona, de hoge brandstofprijzen of uit ecologische overwegingen? We horen graag jouw verhaal! [naar artikel]
Belg is minder tevreden op het werk door coronacrisis: 1 op de 10 kijkt uit naar nieuwe job(18/02/2021 - VRT NWS) Belgen zijn minder tevreden over hun werk sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dat blijkt uit een studie van KU Leuven en interimbedrijf Tempo-Team. Werknemers zijn onder andere minder optimitisch over hun job, hebben minder werkplezier en geven aan dat hun relatie met collega's verslechterd is. 10 procent van de bevraagden kijkt zelfs uit naar een nieuwe job. Dat is een bijzonder hoog percentage, volgens professor arbeidsmotivatie Anja Van den Broeck. "Het gaat om een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar." [naar artikel]
VDAB geeft steeds minder knelpuntopleidingen(11/04/2019 - De Morgen) Ondanks de nood aan verpleegkundigen en werfleiders volgen steeds minder werklozen een opleiding voor zo'n knelpuntberoep. Ze haken ook steeds vaker af tijdens de opleiding. Dat blijkt uit cijfers van minister van Werk Philippe Muyters. [naar artikel]
Meer files, maar toch nemen minder Limburgers de trein(11/04/2019 - Het Belang van Limburg) Ondanks de langere files blijkt de trein in Limburg steeds minder een alternatief voor de auto. In tegenstelling tot de nationale groeicijfers, loopt het aantal Limburgse treinreizigers terug. [naar artikel]
Fietsen naar het werk zit in de lift én kan je een aardige duit opleveren, blijkt uit steekproeven(03/06/2022 - VRT NWS) Steeds meer Belgen rijden met de fiets naar het werk en de afstanden die ze afleggen worden ook langer. Dat blijkt uit (beperkte) steekproeven van Acerta en SD Worx. Door de aanleg van fietssnelwegen, de elektrische fiets en fietsvergoedingen wordt dat steeds aantrekkelijker. Toch blijft het moeilijk om het succes betrouwbaar te meten. [naar artikel]
“Werknemers met een beste vriend op het werk nemen minder snel ontslag”(29/11/2021 - Express) Lees dit artikel: “Werknemers met een beste vriend op het werk nemen minder snel ontslag”
Onderzoek van Gallup suggereert dat het onderhouden van goede vriendschappen op de werkvloer direct verband houdt met hoeveel werknemers in hun functie stoppen. Zakensite CNBC wijdde een artikel aan het onderwerp. “Vrouwen die het er sterk mee eens zijn dat ze een beste vriend op het werk hebben, hebben meer dan twee keer zoveel kans […]
Lees dit artikel: “Werknemers met een beste vriend op het werk nemen minder snel ontslag” [naar artikel]