Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

23 September 2020
04:01 uur

“Besturingssysteem van Boeing was na eerste crash van Lion Air al aan update toe”

Het Laatste Nieuws

03/04/2019 - 13:00

Een kleine maand geleden, op 10 maart 2019, stortte de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines neer. Vijf maanden daarvoor, op 29 oktober 2018,...


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET LAATSTE NIEUWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Crash van Boeing van Lion Air had met ontwerpfouten te maken (25/10/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Gebreken in het ontwerp van het besturingssysteem van de Boeing 737 Max hebben een sleutelrol gespeeld in de crash van het vliegtuig van...
    [naar artikel]
  2. Boeing sleutelt aan software van 737 MAX-vliegtuigen, Lion Air schort bestelling op na rampzalige crash (12/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is "ontwikkeld...
    [naar artikel]
  3. Crash van Boeing van Lion Air had met ontwerpfouten te maken volgens Indonesië (25/10/2019 - Metro)
    Gebreken in het ontwerp van het besturingssysteem van de Boeing 737 Max hebben een sleutelrol gespeeld in de crash van het vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Lion Air voor de kust van Indonesië, zo hebben onderzoekers vandaag gezegd. Bij het ongeval vielen op 28 oktober 2018 189 doden. “Het ontwerp en de veiligheidskeuring van het MCAS-systeem”, een automatisch systeem dat moest verhinderen dat het toestel een duikvlucht zou maken, “waren ongeschikt”, verklaarde het nationaal comité dat met de transportveiligheid belast is, in een rapport dat vandaag in Jakarta werd bekendgemaakt. Bron: Belga   Het bericht Crash van Boeing van Lion Air had met ontwerpfouten te maken volgens Indonesië verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  4. Nabestaanden vliegtuigramp Lion Air klagen Boeing aan (16/11/2018 - De Morgen)
    De familie van een passagier van het vorige maand gecrashte toestel van het Indonesische Lion Air heeft Boeing aangeklaagd. Volgens de nabestaanden zit er een fout in het automatische besturingssysteem van de Boeing 737 Max, meldt de BBC. 
    [naar artikel]
  5. Boeing wil dat rechtszaak dodelijke crash Lion Air-toestel plaatsvindt in Indonesië (02/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Boeing wil dat rechtszaken die tegen het bedrijf zijn aangespannen over de crash met een Lion Air-toestel in Indonesië ook in dat land worden...
    [naar artikel]
  6. Boeing sleutelt aan software van 737 MAX-vliegtuigen na rampzalige crash (12/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is "ontwikkeld...
    [naar artikel]
  7. "Boeing treft eerste schikkingen na crash Lion Air" (25/09/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de eerste rechtszaken geschikt die door familieleden van slachtoffers van de vliegtuigcrash met een...
    [naar artikel]
  8. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Metro)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee. Boeing werkt aan een update van het besturingssysteem MCAS, dat een rol zou hebben gespeeld bij twee recente crashes van 737 MAX-vliegtuigen, waarbij in totaal 346 mensen omkwamen. Na het tweede ongeval werden alle vliegtuigen van dat type wereldwijd aan de grond gezet, omdat beide crashes “gelijkenissen” vertonen. Boeing zei vorige week dat al het papierwerk voor de update tegen eind maart zou zijn ingediend bij de FAA, maar nu klinkt het dat dat de komende weken zal gebeuren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit moet de update goedkeuren. Ze zal het voorstel aan een “rigoureus veiligheidsonderzoek” onderwerpen om er zeker van te zijn dat alle problemen ermee opgelost zijn. Het MCAS-systeem zou verantwoordelijk zijn geweest voor het ongeval met een 737 MAX 8 eind oktober in Indonesië. Het zou de neus van het vliegtuig automatisch naar beneden geduwd hebben, een actie waar de piloten niet tegen konden reageren. Ook bij de crash van eenzelfde vliegtuigtype in maart in Ethiopië zou het MCAS-systeem volgens anonieme bronnen actief zijn geweest. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Ethiopië verwacht maandag een eerste officieel en voorlopig rapport over de crash van 10 maart te publiceren. Bron: Belga   Het bericht Boeing heeft nog weken werk aan software-update verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  9. Nabestaanden crash Lion Air dagen Boeing voor het gerecht (08/04/2019 - Metro)
    Een groep Indonesiërs van wie familieleden omkwamen bij de crash van een vliegtuig van Lion Air eind oktober 2018 gaat Boeing voor het gerecht dagen om schadevergoeding te eisen. Dat heeft hun advocaat vandaag laten weten. Ze doen dat na de verontschuldigingen van de topman van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vorige week. De Boeing 737 MAX 8 van Lion Air stortte neer in Indonesië. Er lieten 189 mensen het leven. Eenzelfde model van de maatschappij Ethiopian Airlines crashte op 10 maart kort na het opstijgen. Hier vielen 157 doden te betreuren. Dennis Muilenburg, topman van Boeing, bood vorige donderdag zijn verontschuldigingen aan voor de dodelijke crashes. De Amerikaanse advocatenfirma Colson Hicks Eidson diende in november vorig jaar een klacht in namens de vader van één van de slachtoffers van de crash van het Lion Air-toestel. De meeste nabestaanden kozen er toen echter niet voor om een rechtszaak te beginnen omdat ze hun kansen op succes minimaal inschatten, aldus advocaat Denny Kailimang. De excuses van de Boeing-CEO hebben daar verandering in gebracht. De verontschuldigingen betekenen dat de vliegtuigbouwer impliciet schuld erkent, luidt de redenering. Er zal zo snel mogelijk een vraag tot schadevergoeding worden op tafel gelegd. Kailimang deed geen uitspraken over het bedrag van de schadevergoeding. Sinds de crash van het toestel van Ethiopian Airlines staan de Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond. Bron: Belga   Het bericht Nabestaanden crash Lion Air dagen Boeing voor het gerecht verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  10. Nabestaanden crash Lion Air dagen Boeing voor het gerecht (09/04/2019 - Metro)
    Een groep Indonesiërs van wie familieleden omkwamen bij de crash van een vliegtuig van Lion Air eind oktober 2018 gaat Boeing voor het gerecht dagen om schadevergoeding te eisen. Dat heeft hun advocaat vandaag laten weten. Ze doen dat na de verontschuldigingen van de topman van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij vorige week. De Boeing 737 MAX 8 van Lion Air stortte neer in Indonesië. Er lieten 189 mensen het leven. Eenzelfde model van de maatschappij Ethiopian Airlines crashte op 10 maart kort na het opstijgen. Hier vielen 157 doden te betreuren. Dennis Muilenburg, topman van Boeing, bood vorige donderdag zijn verontschuldigingen aan voor de dodelijke crashes. De Amerikaanse advocatenfirma Colson Hicks Eidson diende in november vorig jaar een klacht in namens de vader van één van de slachtoffers van de crash van het Lion Air-toestel. De meeste nabestaanden kozen er toen echter niet voor om een rechtszaak te beginnen omdat ze hun kansen op succes minimaal inschatten, aldus advocaat Denny Kailimang. De excuses van de Boeing-CEO hebben daar verandering in gebracht. De verontschuldigingen betekenen dat de vliegtuigbouwer impliciet schuld erkent, luidt de redenering. Er zal zo snel mogelijk een vraag tot schadevergoeding worden op tafel gelegd. Kailimang deed geen uitspraken over het bedrag van de schadevergoeding. Sinds de crash van het toestel van Ethiopian Airlines staan de Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond. Bron: Belga   Het bericht Nabestaanden crash Lion Air dagen Boeing voor het gerecht verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  11. Nabestaanden dodelijke crash dagen Boeing voor het gerecht na excuses van topman (08/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Een groep Indonesiërs die familieleden verloor bij de crash van een vliegtuig van Lion Air eind oktober 2018 gaat Boeing voor het gerecht dagen om...
    [naar artikel]
  12. Onderwaterbeelden tonen ravage van brokstukken van gecrasht vliegtuig Lion Air (02/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Vijf dagen na de crash van de Boeing 737 van Lion Air, voor de kust van Jakarta, zoeken duikers nog steeds naar lichamen en overblijfselen van het...
    [naar artikel]
  13. Na de fatale vliegtuig­crash: “Boeing hield informatie achter” (26/11/2018 - De Morgen)
    “Er is iets mis met die nieuwe Boeings”, concludeerden de Indonesische luchtvaartautoriteiten, na de crash eind oktober van Lion Air-vlucht JT 610, waarbij 189 doden vielen. De nagelnieuwe Boeing 737 MAX was opgestegen in Jakarta, maar dook na een kwartier met de neus naar beneden de Javazee in. Geen onbekend verhaal voor luchtvaartspecialist Tom Dieusaert, die in zijn boek Computer Crash een aantal moderne vliegtuigrampen analyseerde.
    [naar artikel]
  14. Crash Lion Air – Reddingswerkers vinden brokstukken van gecrasht toestel (29/10/2018 - Metro)
    Reddingswerkers hebben brokstukken gevonden van de Boeing 737 van luchtvaartmaatschappij Lion Air die maandag, enkele minuten na het opstijgen op de internationale luchthaven van Jakarta, is neergestort. Het toestel had zeker 6 bemanningsleden aan boord en 180 passagiers. Dat zegt het hoofd van de Indonesische agentschap voor reddingsoperaties. “We hebben zwemvesten gevonden, gsm’s en delen van het vliegtuig”, zegt Muhammad Syaugii. Vermoed wordt dat de vliegtuigromp van de Boeing 737 MAX 8 op de zeebodem ligt, op ongeveer 35 meter diepte, zegt hij. bron: Belga Het bericht Crash Lion Air – Reddingswerkers vinden brokstukken van gecrasht toestel verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  15. Andere Lion Air-vlucht van dag eerder geconfronteerd met identieke storing (20/03/2019 - Metro)
    Een Boeing 737 MAX-vlucht van Lion Air kreeg een dag voor hetzelfde toestel van de maatschappij op 29 oktober crashte in de Javazee met 189 mensen aan boord, te maken met identiek dezelfde storing. Toen was er echter een piloot aan boord die het probleem wist op te lossen. De bemanning van de vlucht met de Boeing 737 Max probeerde, geconfronteerd met het probleem, het toestel onder controle te krijgen. De extra piloot, die ook in de cockpit zat, kon het probleem correct inschatten en vertelde de bemanning hoe ze het slecht werkende besturingssysteem moesten uitschakelen, zo vernam Bloomberg van twee mensen die vertrouwd zijn met het Indonesische onderzoek. De volgende dag kreeg de crew van een andere Lion-Air vlucht met de Boeing 737 Max te maken met exact hetzelfde probleem. Zij wisten echter niet hoe het te verhelpen, waardoor het toestel neerstortte. De aanwezigheid van een derde piloot in de cockpit van de eerdere Lion Air-vlucht is een nieuwe onthulling, en stond niet in het rapport van 28 november van de Indonesische autoriteiten over de crash. Het kan mogelijk helpen om een antwoord te vinden op de vraag waarom de ene piloot die met het probleem te maken kreeg een ramp kon vermijden, terwijl de andere crashte. bron: Belga Het bericht Andere Lion Air-vlucht van dag eerder geconfronteerd met identieke storing verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  16. “Sturingssysteem MCAS was geactiveerd bij neergestorte Boeing 737 MAX” (29/03/2019 - Metro)
    Het sturingssysteem MCAS werd geactiveerd kort voor de crash van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines op 10 maart. Dat heeft een bron gemeld die dichtbij het onderzoek naar de crash staat. Het systeem wordt ook in verband gebracht met de crash van een toestel van Lion Air enkele maanden gelden. Volgens de anonieme bron maakt de informatie deel uit van de voorlopige resultaten van de analyse van de zwarte dozen van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines. De informatie werd gisteren voorgesteld aan de Amerikaanse autoriteiten, waaronder de luchtvaartautoriteit FAA. Bij de crash van het toestel in Addis Abeba kwamen 157 mensen om het leven. Bron: Belga   Het bericht “Sturingssysteem MCAS was geactiveerd bij neergestorte Boeing 737 MAX” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  17. “Sturingssysteem MCAS was geactiveerd bij neergestorte Boeing 737 MAX” (29/03/2019 - Metro)
    Het sturingssysteem MCAS werd geactiveerd kort voor de crash van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines op 10 maart. Dat heeft een bron gemeld die dichtbij het onderzoek naar de crash staat. Het systeem wordt ook in verband gebracht met de crash van een toestel van Lion Air enkele maanden gelden. Volgens de anonieme bron maakt de informatie deel uit van de voorlopige resultaten van de analyse van de zwarte dozen van de Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines. De informatie werd gisteren voorgesteld aan de Amerikaanse autoriteiten, waaronder de luchtvaartautoriteit FAA. Bij de crash van het toestel in Addis Abeba kwamen 157 mensen om het leven. bron: Belga   Het bericht “Sturingssysteem MCAS was geactiveerd bij neergestorte Boeing 737 MAX” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Boeing belooft snelle software-uitbreiding 737 MAX (12/03/2019 - Metro)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ontwikkelt een update van de vluchtcontrolesoftware voor het vliegtuigtype 737 MAX. De update is “ontwikkeld om een al veilig vliegtuig nog veiliger te maken”, stelt Boeing in een persbericht op de bedrijfswebsite. De ontwikkeling loopt al enkele maanden en “in de nasleep van het verlies van Lion Air Vlucht 610” in oktober vorig jaar, toen een Boeing 737 MAX neerstortte, net als bij de vlucht van Ethiopian Airlines afgelopen weekend. Boeing trekt weliswaar geen direct verband met de crash van afgelopen zondag in Ethiopië, maar het bedrijf drukt helemaal op het einde van het persbericht wel zijn medeleven uit met de nabestaanden van de 157 inzittenden. “Veiligheid is een kernwaarde voor iedereen bij Boeing en de veiligheid van onze vliegtuigen, de passagiers van onze klanten en hun bemanningen is altijd onze grootste prioriteit”, aldus Boeing. “De 737 MAX is een veilig vliegtuig dat ontwikkeld, gebouwd en gesteund wordt door onze bekwame werknemers die hun werk met de grootste integriteit uitvoeren.” In de komende weken zal de update toegepast worden bij de 737 MAX-vloot, aldus de vliegtuigbouwer. De update slaat onder meer op het zogeheten ‘Maneuvering Characteristics Augmentation System’ of MCAS, dat na de crash van de Lion Air-vlucht onder vuur was genomen. Volgens onderzoekers drukte de boordcomputer de neus van het toestel automatisch opnieuw naar beneden, terwijl de crew probeerde die naar boven te sturen. Bij de crash in oktober vorig jaar kwamen 189 mensen om het leven. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA besliste voorlopig geen vliegverbod voor de 737 MAX-vliegtuigen op te leggen. Het vliegtuigtype is nog steeds luchtwaardig, aldus de FAA. Die stelt ook dat er vooralsnog geen sluitend bewijs is om de crash van zondag te linken aan de fatale vlucht van Lion Air. “Externe rapporten wijzen op gelijkenissen tussen dit ongeval en de Lion Air VLucht 610 op 29 oktober 2018”, aldus de FAA. “Dit onderzoek is echter nog maar net begonnen en tot vandaag hebben we geen data gekregen om enige conclusies te trekken of acties te ondernemen.” Intussen hebben wel enkele landen en luchtvaartmaatschappijen maatregelen getroffen. China en Indonesië legden alle 737 MAX 8-vliegtuigen van hun luchtvaartmaatschappijen aan de ketting, net als Ethiopian Airlines, Cayman Airways en Comair. Singapore besliste om de operaties van alle varianten van het type naar en uit de stadstaat op te schorten, ook van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. bron: Belga Het bericht Boeing belooft snelle software-uitbreiding 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  19. Familie van passagier gecrasht Lion Air-toestel sleept Boeing voor rechter (16/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De nabestaanden van een Indonesische passagier die omkwam bij de crash van het toestel van Lion Air vorige maand, slepen de Amerikaanse...
    [naar artikel]
  20. “Duidelijke gelijkenissen” tussen data zwarte dozen crash Boeings Ethiopian Air en Lion Air (17/03/2019 - Het Belang van Limburg)
    De data van de zwarte dozen uit de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines en van Lion Air vertonen “duidelijke gelijkenissen”. Dit heeft de Ethiopische minister van Verkeer Dagmawit Moges zondag op een persconferentie gezegd.
    [naar artikel]
  21. 'Duidelijke gelijkenissen' tussen data zwarte dozen crash Ethiopian Air en Lion Air (17/03/2019 - Knack)
    De data van de zwarte dozen uit de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines en van Lion Air vertonen 'duidelijke gelijkenissen'. Dit heeft de Ethiopische minister van Verkeer Dagmawit Moges zondag op een persconferentie gezegd.
    [naar artikel]
  22. ‘Verongelukte Boeing had dag eerder identiek probleem' (20/03/2019 - De Tijd)
    09:15 De Boeing van de Indonesische maatschappij Lion Air die in oktober verongelukte, vermeed een dag eerder een crash dankzij de tussenkomst van een meereizende piloot. Dat hebben bronnen bij het onderzoe...
    [naar artikel]
  23. 'Duidelijke gelijkenissen' tussen Boeing-crashes (17/03/2019 - De Tijd)
    20:00 De data van de zwarte dozen uit de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines en van Lion Air vertonen 'duidelijke gelijkenissen'. Dit heeft de Ethiopische minister van Verkeer Dagmawit Moges...
    [naar artikel]
  24. Amerikaanse piloten na de eerste crash van een 737 MAX: "Boeing, doe iets!" (15/05/2019 - VRT NWS)
    Er zijn opnames uitgelekt van een geheime ontmoeting in november, tussen Amerikaanse piloten en een delegatie van Boeing. De piloten vroegen maatregelen na de eerste crash van een 737 MAX. Maar Boeing wilde rustig tewerk gaan. Een paar maanden later stortte een tweede toestel neer, deze keer van Ethiopian Airlines.
    [naar artikel]
  25. Boeing heeft software-update klaar voor Boeing 737 MAX (16/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. Boeing heeft...
    [naar artikel]
  26. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Knack)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee.
    [naar artikel]
  27. Boeing heeft nog weken werk aan software-update (02/04/2019 - Het Belang van Limburg)
    Het vliegverbod op de 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing zal nog een aantal weken blijven gelden. De Boeing heeft nog tijd nodig om zijn geplande software-update voor te bereiden, zo deelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA mee.
    [naar artikel]
  28. Opmerkelijk: Apple komt nu al met nieuwe update iOS 11 (26/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Een ruime week na de release van iOS 11 heeft Apple al de eerste update voor het nieuwe besturingssysteem vrijgegeven. iOS 11.0.1 moet korte metten...
    [naar artikel]
  29. Wellicht meer dan 180 doden na crash Indonesisch vliegtuig (29/10/2018 - De Tijd)
    10:56 De Boeing 737 van lagekostenmaatschapij Lion Air stortte enkele minuten na het opstijgen van de internationale luchthaven in hoofdstad Jakarta in zee.
    [naar artikel]
  30. Boeing komt sneller met update 737 MAX (15/03/2019 - De Morgen)
    Boeing komt binnen tien dagen met een software-upgrade voor de gewraakte 737 MAX-toestellen. Dat meldde persbureau AFP op basis van ingewijden. Eerder deden berichten de ronde dat een update nog weken op zich zou laten wachten.
    [naar artikel]
  31. Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar (16/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Boeing heeft al 360 vlieguren gemaakt met toestellen met de vernieuwde software tijdens 207 vluchten. De software-update moet nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voordat de toestellen weer de lucht in mogen. De FAA zegt de nieuwe software nog niet te hebben ontvangen, maar verwacht die binnen een week te hebben. Dan bekijkt de waakhond ook de documentatie en trainingen voor piloten die Boeing heeft aangepast. De 737 MAX-toestellen staan sinds maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongelukken binnen een half jaar. Bij de ongelukken in Indonesië en Ethiopië drukte een systeem dat overtrek van het toestel moest voorkomen herhaaldelijk de neus naar beneden. Dat systeem reageerde op foutieve data van een sensor. bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  32. Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar (17/05/2019 - Metro)
    Vliegtuigbouwer Boeing heeft de software-update voor de toestellen van het type 737 MAX gereed. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Boeing heeft al 360 vlieguren gemaakt met toestellen met de vernieuwde software tijdens 207 vluchten. De software-update moet nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voordat de toestellen weer de lucht in mogen. De FAA zegt de nieuwe software nog niet te hebben ontvangen, maar verwacht die binnen een week te hebben. Dan bekijkt de waakhond ook de documentatie en trainingen voor piloten die Boeing heeft aangepast. De 737 MAX-toestellen staan sinds maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongelukken binnen een half jaar. Bij de ongelukken in Indonesië en Ethiopië drukte een systeem dat overtrek van het toestel moest voorkomen herhaaldelijk de neus naar beneden. Dat systeem reageerde op foutieve data van een sensor. Bron: Belga   Het bericht Boeing 737 MAX – Boeing heeft software-update klaar verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  33. "Piloten Ethiopian Airlines hebben alle procedures van Boeing gevolgd, maar konden crash niet vermijden" (04/04/2019 - VRT NWS)
    In Ethiopië heeft het ministerie van Verkeer het eerste officiële rapport over het ongeluk met een Boeing B-737 MAX van vorige maand voorgesteld. Bij die crash zijn alle 157 inzittenden omgekomen.
    [naar artikel]
  34. Piloten noodlottige Lion Air-vlucht begrepen niet waarom Boeing maar omlaag bleef duiken, en zochten oplossing in handleiding. Tevergeefs (20/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De piloten van de noodlottige Boeing 737 MAX 8 van Lion Air raadpleegden in de aanloop naar de vliegtuigcrash nog een handleiding. Ze wilden weten...
    [naar artikel]
  35. Software-update Boeing klaar voor testen (29/04/2019 - De Tijd)
    19:46 De software-update waaraan de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing werkt om incidenten met zijn 737 MAX-vliegtuigen in de toekomst te voorkomen, zal deze of volgende week door de Amerikaanse luchtvaarta...
    [naar artikel]
  36. 'Anniversary'-update Windows 10 Mobile was broodnodig (28/09/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Heel wat gebruikers van Windows 10 Mobile-toestellen keken uit naar de Anniversary Update van het besturingssysteem. De eerste versie van het
    [naar artikel]
  37. Boeing wist al kort na eerste levering 737 Max van softwareprobleem (06/05/2019 - Knack)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-Max-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel.
    [naar artikel]
  38. “Piloten Lion Air vanaf opstijgen in gevecht met op hol geslagen besturingssysteem” (28/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De piloten van het gecrashte Lion Air-toestel hadden al direct na de start problemen met de besturing van het vliegtuig. Sensoren gaven verkeerde...
    [naar artikel]
  39. Ook Indonesië houdt Boeing 737 Max 8 aan de grond (11/03/2019 - Metro)
    Ook in Indonesië moeten luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen van het type Boeing 737 Max 8 vanaf morgen aan de grond houden. Dat heeft het ministerie van Transport in Jakarta beslist. Het ministerie heeft ook een onderzoek naar de toestellen bevolen. De Indonesische regering volgt daarmee het voorbeeld van de Chinese autoriteiten, die eerder Chinese luchtvaartmaatschappijen al hadden opgedragen om de Boeing 737 Max 8, in totaal 96 toestellen, niet langer in te zetten. Aanleiding is de crash van een vliegtuig van dat type van luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines, waarbij zondagochtend alle 157 inzittenden om het leven kwamen. In oktober crashte ook al een Boeing 737 MAX 8 van het Indonesische Lion Air, met 189 doden als gevolg. In beide gevallen ging het om nieuwe toestellen die slechts enkele minuten na het opstijgen neerstortten. Ook Ethiopian Airlines zelf houdt na de crash al haar toestellen van het type aan de grond. Ondertussen lijkt het erop dat Boeing op de beurs zal worden afgestraft. Voorbeurs zakte de aandelenkoers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer met bijna 10 procent. bron: Belga   Het bericht Ook Indonesië houdt Boeing 737 Max 8 aan de grond verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  40. Ook Indonesië houdt Boeing 737 Max 8 aan de grond (11/03/2019 - Metro)
    Ook in Indonesië moeten luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen van het type Boeing 737 Max 8 vanaf morgen aan de grond houden. Dat heeft het ministerie van Transport in Jakarta beslist. Het ministerie heeft ook een onderzoek naar de toestellen bevolen. De Indonesische regering volgt daarmee het voorbeeld van de Chinese autoriteiten, die eerder Chinese luchtvaartmaatschappijen al hadden opgedragen om de Boeing 737 Max 8, in totaal 96 toestellen, niet langer in te zetten. Aanleiding is de crash van een vliegtuig van dat type van luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines, waarbij zondagochtend alle 157 inzittenden om het leven kwamen. In oktober crashte ook al een Boeing 737 MAX 8 van het Indonesische Lion Air, met 189 doden als gevolg. In beide gevallen ging het om nieuwe toestellen die slechts enkele minuten na het opstijgen neerstortten. Ook Ethiopian Airlines zelf houdt na de crash al haar toestellen van het type aan de grond. Ondertussen lijkt het erop dat Boeing op de beurs zal worden afgestraft. Voorbeurs zakte de aandelenkoers van de Amerikaanse vliegtuigbouwer met bijna 10 procent. Bron: Belga   Het bericht Ook Indonesië houdt Boeing 737 Max 8 aan de grond verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  41. Ondanks crash met Boeing 737 MAX: aantal slachtoffers in luchtvaart fors gedaald (30/12/2019 - Het Belang van Limburg)
    Ondanks de crash van een Ethiopische Boeing 737 MAX 8, is het aantal doden bij luchtvaartongevallen sterk gedaald in 2019. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Duitse onderzoeksbureau voor vliegtuigongevallen JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre).
    [naar artikel]
  42. Boeing stopt in januari met productie 737 MAX (17/12/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing stopt in januari met de productie van het toestel 737 MAX. Dat bevestigt een bron binnen Boeing aan The Wall Street Journal. Mogelijk leidt dit tot veel ontslagen bij Boeing. Het is nog altijd niet bekend wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen nadat eerder dit jaar werd besloten dat de 737 MAX aan de grond moet blijven. Het toestel mag niet meer vliegen na twee crashes. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij 189 mensen om het leven kwamen. Een aantal maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. De 737 MAX is het bestverkopende vliegtuig van Boeing. bron: Belga   Het bericht Boeing stopt in januari met productie 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  43. Boeing stopt in januari met productie 737 MAX (18/12/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing stopt in januari met de productie van het toestel 737 MAX. Dat bevestigt een bron binnen Boeing aan The Wall Street Journal. Mogelijk leidt dit tot veel ontslagen bij Boeing. Het is nog altijd niet bekend wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen nadat eerder dit jaar werd besloten dat de 737 MAX aan de grond moet blijven. Het toestel mag niet meer vliegen na twee crashes. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij 189 mensen om het leven kwamen. Een aantal maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. De 737 MAX is het bestverkopende vliegtuig van Boeing. Bron: Belga   Het bericht Boeing stopt in januari met productie 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  44. Topman: “Boeing maakt voortgang met update 737 MAX” (29/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Boeing maakt “gestage voortgang” met de software-update die de 737 MAX-toestellen weer veilig moeten maken. Dat heeft topman Dennis Muilenburg...
    [naar artikel]
  45. Piloten testen software-update van Boeing 737 MAX in simulator (22/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Piloten van American Airlines zullen dit weekend in een vliegsimulator kruipen om de software-update van de Boeing 737 MAX te testen. Dat deelt de...
    [naar artikel]
  46. Oekraïne onderzoekt zeven pistes voor crash Boeing (09/01/2020 - De Tijd)
    16:03 Nadat het eerst een aanslag of aanval heeft uitgesloten, wil Oekraïne nu toch onderzoeken of er geen kwaad opzet in het spel was bij de crash van de Boeing 737-800 woensdag in Teheran.
    [naar artikel]
  47. Boeing stopt in januari met productie 737 MAX (18/12/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing stopt in januari met de productie van het toestel 737 MAX. Dat bevestigt Boeing maandagavond in een verklaring. Het leidt waarschijnlijk niet tot ontslagen onder de 12.000 medewerkers die aan het toestel werken. Het is nog altijd niet bekend wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen nadat eerder dit jaar werd besloten dat de 737 MAX aan de grond moet blijven. Het toestel mag niet meer vliegen na twee crashes. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij 189 mensen om het leven kwamen. Een aantal maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. De 737 MAX is het bestverkopende vliegtuig van Boeing. Bron: Belga   Het bericht Boeing stopt in januari met productie 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  48. Boeing stopt in januari met productie 737 MAX (17/12/2019 - Metro)
    Vliegtuigmaker Boeing stopt in januari met de productie van het toestel 737 MAX. Dat bevestigt Boeing maandagavond in een verklaring. Het leidt waarschijnlijk niet tot ontslagen onder de 12.000 medewerkers die aan het toestel werken. Het is nog altijd niet bekend wanneer de vliegtuigen weer de lucht in mogen nadat eerder dit jaar werd besloten dat de 737 MAX aan de grond moet blijven. Het toestel mag niet meer vliegen na twee crashes. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij 189 mensen om het leven kwamen. Een aantal maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd. De 737 MAX is het bestverkopende vliegtuig van Boeing. bron: Belga   Het bericht Boeing stopt in januari met productie 737 MAX verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  49. Boeing wist al jaar van problemen 737 MAX-vliegtuigen (06/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 73 MAX-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het...
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.