Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

13 June 2021
13:23 uur

Belasting op bedrijfswagens daalt elk jaar

De Morgen

05/04/2019 - 21:25

De belasting op bedrijfswagens wordt voortaan berekend op basis van de CO2-uitstoot, de catalogusprijs en de leeftijd van de auto. Op bedrijfswagens die meer dan een jaar oud zijn, moet minder belasting betaald worden. Dat maakte minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) bekend.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP DE MORGEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Eindelijk databank voor bedrijfswagens (10/04/2019 - De Morgen)
    De gegevensbank waarmee de belasting op bedrijfswagens kan worden berekend, is eindelijk klaar. 'Auto-i' bevat de catalogusprijs en de prijs van de opties voor alle wagens.
    [naar artikel]
  2. Wetgeving belasting bedrijfswagens nog verfijnd (04/04/2019 - De Morgen)

    [naar artikel]
  3. Meer bedrijfswagens in pandemiejaar (22/02/2021 - Express)
    U zou denken dat een lockdown en thuiswerk ons doet nadenken over bedrijfswagens. Dat is ook zo: er zijn nooit meer bedrijfswagens op de weg gespot. In 2020 had 1 op 5 bedienden een bedrijfswagen. Dat weet HR-specialist Acerta. Dat is een stijging met 5 procent, toch opvallend in een jaar waarbij de auto grotendeels […] The post Meer bedrijfswagens in pandemiejaar appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  4. In 2021 meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar: BWM is topfavoriet (04/05/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De markt voor bedrijfswagens trekt stilaan weer aan. In de eerste drie maanden van dit jaar werden er meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar, toen er in maart wel een strenge lockdown was. HLN Drive gaat door de cijfers.
    [naar artikel]
  5. In 2021 meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar: BMW is topfavoriet (04/05/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De markt voor bedrijfswagens trekt stilaan weer aan. In de eerste drie maanden van dit jaar werden er meer bedrijfswagens ingeschreven dan vorig jaar, toen er in maart wel een strenge lockdown was. HLN Drive gaat door de cijfers.
    [naar artikel]
  6. Aantal bedrijfswagens blijft stijgen: 3 procent meer in 2017 (09/01/2018 - VRT NWS)
    De verkoop van bedrijfswagens stijgt nog altijd in ons land. Dat schrijft De Tijd. Vorig jaar werden ruim 290.000 bedrijfswagens ingeschreven, dat zijn er ruim 3 procent méér dan het jaar ervoor. Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac pleit (nog eens) voor een mobiliteitsbudget.
    [naar artikel]
  7. Nooit eerder meer bedrijfswagens (15/04/2017 - Het Laatste Nieuws)
    De verkoop van bedrijfswagens breekt dit jaar alle records. "In de eerste twee maanden van dit jaar zijn 50.000 nieuwe voertuigen ingeschreven op
    [naar artikel]
  8. Belasting op bedrijfswagens verandert in 2021: wat betekent dat voor jou? Onze belastingexpert legt uit (24/12/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Krijg jij een bedrijfswagen of salariswagen van je werkgever of onderneming? Dan weet je ongetwijfeld dat die belast wordt als een ‘voordeel van alle aard’. De overheid beschouwt dat immers als een extra verloning in natura, en dus moet je daar belasting op betalen. Onze belastingexpert Michel Maus licht toe hoe de ingewikkelde berekeningsmethode in elkaar zit en wat er verandert in 2021.
    [naar artikel]
  9. “Belast bedrijfswagens zwaarder en verlaag zo de loonkost” (05/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    België zou bedrijfswagens zwaarder moeten belasten, om dan met de opbrengst daarvan de loonkosten naar beneden te halen. Dat adviseert een studiedienst van de Europese Commissie na een onderzoek van de Belgische bedrijfswagens.
    [naar artikel]
  10. “Belast bedrijfswagens zwaarder en verlaag zo de loonkost” (05/05/2017 - Gazet van Antwerpen)
    België zou bedrijfswagens zwaarder moeten belasten, om dan met de opbrengst daarvan de loonkosten naar beneden te halen. Dat adviseert een studiedienst van de Europese Commissie na een onderzoek van de Belgische bedrijfswagens.
    [naar artikel]
  11. Aantal bedrijfswagens blijft pieken (09/01/2018 - De Tijd)
    01:01 De verkoop van bedrijfswagens ging voor het derde jaar op rij omhoog. Particulieren kochten opnieuw minder nieuwe auto’s.
    [naar artikel]
  12. Bedrijfswagens na twee jaar van dalingen volgend jaar opnieuw zwaarder belast (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Het belastbare voordeel van bedrijfswagens stijgt volgend jaar weer nadat het twee jaar is gedaald. Dat komt door de jaarlijkse automatische aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule, zo schrijft De Tijd.
    [naar artikel]
  13. Aantal bedrijfswagens blijft stijgen (28/01/2019 - De Standaard)
    Nooit reden er zo veel nieuwe bedrijfswagens rond als vorig jaar. De politieke steun voor een forse vergroening van het systeem groeit.
    [naar artikel]
  14. Half procent van de bedrijfswagens is elektrisch (09/01/2020 - Express)
    0,6 procent van de bedrijfswagens in België is elektrisch, blijkt uit een bevraging van Acerta bij werkgevers. Een vervijfvoudiging van de elektrische wagens in het Belgische bedrijfswagenpark, dat klinkt goed. Maar in totaal betekent dat nog steeds dat nauwelijks 0,6 procent van de bedrijfswagens elektrisch is, zeer weinig dus. Om tot die cijfers te komen, […] The post Half procent van de bedrijfswagens is elektrisch appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  15. Belasting op verkoop eenmanszaak daalt (01/08/2017 - De Tijd)
    01:00 Veel zelfstandigen en vrijeberoepers, denk aan bakkers, slagers of tandartsen, betalen vanaf volgend jaar minder belastingen als ze hun zaak stopzetten of verkopen.
    [naar artikel]
  16. Bedrijfswagens volgend jaar fors zwaarder belast (15/12/2020 - De Tijd)
    12:01 Het belastbare voordeel van bedrijfswagens stijgt fors door de jaarlijkse aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule.
    [naar artikel]
  17. Bedrijfswagens volgend jaar fors zwaarder belast (16/12/2020 - Het Belang van Limburg)
    Het belastbare voordeel van bedrijfswagens stijgt volgend jaar fors. Dat komt door de jaarlijkse aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule, zo schrijft De Tijd woensdag.
    [naar artikel]
  18. Amper 0,6 procent van bedrijfswagens in België is elektrisch (09/01/2020 - Het Nieuwsblad)
    Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond.
    [naar artikel]
  19. Amper 0,6 procent van bedrijfswagens in België is elektrisch (09/01/2020 - Het Belang van Limburg)
    Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond.
    [naar artikel]
  20. Deze bedrijfswagens waren het populairst in 2017 (17/01/2018 - Het Laatste Nieuws)
    In 2017 werden 292.734 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven, 3,2 procent meer dan het jaar voordien. Ruim de helft van het totaal aantal verkochte...
    [naar artikel]
  21. Ondanks taksen en files: elke dag 830 nieuwe bedrijfswagens (15/04/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Ondanks de inspanningen die de overheid al geleverd heeft, blijven bedrijfswagens bijzonder populair. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn
    [naar artikel]
  22. Verkoop bedrijfswagens EU blijft stijgen (22/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De verkoop van nieuwe bedrijfswagens in de Europese Unie loopt een kleine 4 procent voor ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd. Dat blijkt uit...
    [naar artikel]
  23. Amper 0,6 procent van Belgische bedrijfswagens is elektrisch (09/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens op vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent...
    [naar artikel]
  24. Bedrijfswagens duurder voor werkgever (10/04/2019 - De Morgen)
    Veel bedrijven moeten binnenkort meer geld ophoesten voor de bedrijfswagens van hun personeel. Oorzaak is een nieuwe richtlijn van de Btw-Administratie over de aftrek van btw-kosten voor bedrijfswagens. 'De werkgevers zullen de gevolgen voelen', waarschuwt Jochen Bessemans van werkgeversorganisatie VOKA.
    [naar artikel]
  25. “Bedrijfswagens blijven nog te veel de lucht vervuilen” (28/02/2019 - Het Nieuwsblad)
    Nog altijd zijn negen op de tien (87,7 pct) bedrijfswagens dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2 procent op 2 jaar. Er is dus een lichte trend naar minder vervuilende wagens, maar de echte vergroening laat nog op zich wachten. Dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex over 39.566 werknemers.
    [naar artikel]
  26. “Bedrijfswagens blijven nog te veel de lucht vervuilen” (28/02/2019 - Het Belang van Limburg)
    Nog altijd zijn negen op de tien (87,7 pct) bedrijfswagens dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2 procent op 2 jaar. Er is dus een lichte trend naar minder vervuilende wagens, maar de echte vergroening laat nog op zich wachten. Dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex over 39.566 werknemers.
    [naar artikel]
  27. Negen op tien 'groene' wagens zijn bedrijfswagens (22/09/2016 - De Tijd)
    14:24 Van de bijna 344.000 voertuigen die dit jaar werden ingeschreven, zijn er goed 12.000 met een 'alternatieve' brandstof. 87 procent daarvan zijn bedrijfswagens.
    [naar artikel]
  28. Dit zijn de populairste bedrijfswagens van 2020 (18/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Dat 2020 een minder jaar was voor de autosector, kon je al eerder bij ons lezen. Maar hoe deed de subcategorie van de bedrijfswagens, toch een belangrijke component in ons land, het de afgelopen 12 maanden? HLN Drive zocht het uit.
    [naar artikel]
  29. Waarom het aantal bedrijfswagens blijft stijgen (09/01/2018 - VRT NWS)
    De verkoop van bedrijfswagens stijgt nog altijd in ons land. Dat blijkt uit de cijfers van Febiac, de Belgische federatie voor de auto- en tweewielerindustrie. In 2017 zijn er 292.734 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven, een stijging met 3,2 procent tegenover het jaar ervoor. Het aantal nieuwe auto's voor particulier gebruik is lichtjes gedaald. De term bedrijfswagen is echter een ruim begrip: niet elke bedrijfswagen is een salariswagen.
    [naar artikel]
  30. Aantal bedrijfswagens laatste negen jaar met helft gestegen (17/07/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal bedrijfswagens in België is tussen 31 december 2006 en 31 december 2015 met 56 procent toegenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van
    [naar artikel]
  31. Alle 660.000 bedrijfswagens elektrisch vanaf 2023? Het kan, maar dan moeten er 100.000 laadpalen bijkomen (26/11/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Als het van informateur Paul Magnette afhangt, zijn bedrijfswagens op diesel en benzine binnen drie jaar ten dode opgeschreven. Zijn voorstel: maak...
    [naar artikel]
  32. Regering zit samen over vergroening bedrijfswagens: “Symbooldiscussie” (17/05/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Vanavond zit de regering samen over de vergroening van de bedrijfswagens. Vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zijn, maar er wordt vanavond nog volop gediscussieerd over de precieze uitwerking, meldt VTM NIEUWS.
    [naar artikel]
  33. Voor het eerst: cijfers over bedrijfswagens (18/07/2017 - De Morgen)
    ? Het aantal bedrijfswagens steeg met 56 procent
    [naar artikel]
  34. Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda (17/05/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda Toch een lastig dossiertje: hoe snel moeten bedrijfswagens vergroenen? De regering wil al in 2023 fel de voordelen voor brandstofwagens afbouwen en in 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch maken: dat zou een stroomstoot geven aan de vergroening van heel het wagenpark in België. Maar het heeft ook vergaande consequenties: zowel de inkomsten uit accijnzen van brandstoffen als […] Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda
    [naar artikel]
  35. Golfstaten ontdekken ‘nieuwe’ belasting: de btw (16/04/2021 - Express)
    De Golfstaat Oman introduceert vandaag een voor het land nieuw type belasting: een btw-tarief van 5 procent op verkochte goederen en diensten. De verbruiksbelasting moet de staatskas meer geld opleveren. Bij een belasting op de toegevoegde waarde, kortweg btw, betaalt de eindgebruiker een procentuele belasting bij de aankoop van een goed of de vergoeding voor […] Lees dit artikel: Golfstaten ontdekken ‘nieuwe’ belasting: de btw
    [naar artikel]
  36. Voor deze elektrische bedrijfswagens betaal je de minimumbelasting (18/05/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De kogel is door de kerk: vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. En dat heeft ook een invloed op de belastingen van werknemers. Voor welke elektrische bedrijfswagens betaal je het minste belastingen? HLN Drive zocht het uit.
    [naar artikel]
  37. Aantal bedrijfswagens blijft pieken (09/01/2018 - Knack)
    Ondanks de internationale pleidooien om de groei van het aantal bedrijfswagens in ons land drastisch te beperken, is daar weinig van te merken in de verkoop. Met dank aan de goed draaiende economie groeide de bedrijfsmarkt in 2017 met 3,2 procent tegenover het jaar voordien.
    [naar artikel]
  38. Bedrijfswagens: nieuw jaar, nieuwe belastingen (05/04/2019 - De Morgen)
    Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) heeft een plan klaar om de fiscaliteit van bedrijfswagens te herzien. Hij wil meer voordelen voor wagens met een lage uitstoot of nuluitstoot. Zwaar vervuilende wagens worden zwaarder belast.
    [naar artikel]
  39. Hoe zit het met de vergroening van de bedrijfswagens? (24/01/2019 - Knack)
    Van alle bedrijfswagens die vorig jaar nieuw ingeschreven werden, was amper zeven procent géén conventionele benzine of diesel. Dat moet 'groener', vindt ook Renta, de federatie van Belgische leasingmaatschappijen en autoverhuurders. 'Maar ook de overheid moet nu een tandje bijsteken'.
    [naar artikel]
  40. N-VA zoekt geld bij bedrijfswagens (05/09/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) wil bedrijfswagens zwaarder belasten. Die maatregel moet zo'n 353 miljoen opbrengen, die dan
    [naar artikel]
  41. N-VA zoekt geld bij bedrijfswagens (03/09/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) wil bedrijfswagens zwaarder belasten. Die maatregel moet zo'n 353 miljoen opbrengen, die dan
    [naar artikel]
  42. N-VA zoekt geld bij bedrijfswagens (03/09/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) wil bedrijfswagens zwaarder belasten. Die maatregel moet zo'n 353 miljoen opbrengen, die dan
    [naar artikel]
  43. Alleen bedrijfswagens op diesel zwaarder belast (16/12/2017 - Metro)
    De jaarlijkse aanpassing van de CO2-uitstoot voor de berekening van het belastbare voordeel heeft geen gevolgen voor benzine- en lpg-wagens. Dat bericht De Tijd zaterdag. Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen krijgt en die wagen ook voor het woon-werkverkeer en privéverplaatsingen mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel, maar op een forfait: het voordeel van alle aard. Een van de elementen in de berekeningsformule is de CO2-uitstoot. Omdat auto’s steeds milieuvriendelijker worden, wordt elk jaar een referentie-uitstoot vastgelegd. Die daalt vanaf 1 januari 2018 voor dieselwagens, maar niet voor benzine- en lpg-wagens. Daarmee zien alleen bestuurders van een dieselwagen het belastbare voordeel stijgen, waardoor ze iets meer belastingen betalen, schrijft de krant. bron: Belga  
    [naar artikel]
  44. Belasting op masten en pylonen (08/05/2020 - Het Belang van Limburg)
    Er komt een belasting op hoogspanningsmasten en pylonen. Ook in omliggende gemeenten Peer, Kinrooi en Maaseik wordt deze belasting sinds kort geheven.
    [naar artikel]
  45. Fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens verdwijnt in 2026 (20/04/2021 - Express)
    De federale overheid wil het wagenpark vergroenen. Die neemt daarom extra maatgelen om bedrijven aan te zetten de vervuilende bedrijfswagens te vervangen door groenere alternatieven. Dat de federale regering volop inzet op groene bedrijfswagens is niets nieuws onder de zon. De regeringspartijen hadden die belofte al opgenomen in het regeerakkoord. Daarin staat dat alle nieuwe […] Lees dit artikel: Fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens verdwijnt in 2026
    [naar artikel]
  46. 1.000 chauffeurs van bedrijfswagens krijgen app die gsm blokkeert (18/08/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf volgende maand rijden duizend eigenaars van bedrijfswagens rond met een app die belet dat ze sms'en, facebooken of whatsappen tijdens het
    [naar artikel]
  47. Worden bedrijfswagens minder interessant voor werkgever? (03/09/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) richt zijn pijlen op de bedrijfswagens om de verlaging van de vennootschapsbelasting te
    [naar artikel]
  48. 1.000 chauffeurs van bedrijfswagens krijgen app die gsm blokkeert (18/08/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf volgende maand rijden duizend eigenaars van bedrijfswagens rond met een app die belet dat ze sms'en, facebooken of whatsappen tijdens het
    [naar artikel]
  49. Bedrijfswagens vanaf 2020 duurder voor bedrijven (03/08/2017 - De Redactie)
    Bedrijfswagens worden vanaf 2020 wat duurder voor bedrijven. De regering verlaagt de aftrekbaarheid van bedrijfswagens. Die wordt nog meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.