Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
In 2022 zijn er in ons land 8 procent meer mensen omgekomen in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In totaal lieten 521 mensen het leven, 1 op de 3 daarvan was een zwakke weggebruiker. Het aantal fietsers dat in het verkeer omkwam, stijgt zelfs naar het hoogste aantal ooit: 95 op een jaar tijd. Ook het aantal ongevallen met elektrische steps blijft toenemen. [naar artikel]
In totaal lieten vorig jaar 31 mensen het leven in het Limburgse verkeer. Nog altijd 31 te veel, maar het is wel het laagste aantal dodelijke verkeersslachtoffers in jaren. Tegenover 2016 is er een daling met 20 procent. Ook het aantal ongevallen met gewonden in onze provincie daalde spectaculair: van 3.105 in 2016 naar 2.745 in 2017. Toch waarschuwt verkeersdeskundige Willy Miermans voor overdreven optimisme: “De helft van alle dodelijke slachtoffers blijven zwakke weggebruikers. Dat zijn stuk voor stuk vermijdbare ongevallen.” [naar artikel]
Een 42-jarige fietser werd maandag rond 14 uur aangereden in de Hoeikensstraat in Willebroek. Vorige week dinsdag overleed in diezelfde straat nog een 17-jarig meisje na een aanrijding met een vrachtwagen. “Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg hebben we al inspanningen gedaan om de zwakke weggebruiker te beschermen”, zei burgemeester Eddy Bevers (N-VA) vorige week. [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
Rond 14 uur werd in de Hoeikensstraat in Willebroek een 42-jarige fietser aangereden. Vorige week dinsdag overleed in diezelfde straat nog een 17-jarige meisje na een aanrijding met een vrachtwagen. “Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg hebben we al inspanningen gedaan om de zwakke weggebruiker te beschermen”, zei burgemeester Eddy Bevers (N-VA) vorige week. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Brussel is een plek waar de positie van fietser en voetgangers niet evident is. Een stad waar de auto op veel plekken de baas is. De fietsbrigade van politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene probeert in al dat geweld de zwakke weggebruiker te beschermen. Het is geen evidentie, maar volgens de politie werpt het beleid voor fietsers wel vruchten af. Dat gaat soms met harde hand. De fietsbrigade deelt meer dan 100 boetes uit per dag. VRT NWS ging voor één dag met hen opstap. Bekijk hier de reportage. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is in 2016 licht gestegen. Zo waren er vorig jaar 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. In Limburg raakten vorig jaar 460 zwakke weggebruikers betrokken bij een ongeval op een gewestweg, een stijging met 22 ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bezorgde aan parlementslid Lorin Parys. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Om de twee dagen sterft een kwetsbare weggebruiker. Meer dan 17.000 fietsers, steppers en voetgangers raakten vorig jaar gewond. Hun verhalen schetsen wat ons verkeer onveilig maakt – van verwarrende kruispunten tot smartphones achter het stuur. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
De nieuwe "dynamische lijst" van verkeersonveilige punten houdt geen extra rekening met ongevallen waarbij zwakke weggebruikers zijn betrokken. Dat schrijft De Standaard. De suggestie van onder meer de Fietsersbond om dat wel te doen, wordt "meegenomen" naar de toekomst toe om de methodiek van de lijst te verbeteren. [naar artikel]
Yves Lampaert (31) en zijn broer Jens zijn de gezichten van een nieuwe campagne van de Boerenbond. Met de campagne wil de Boerenbond meer aandacht voor wederzijds respect tussen tractorbestuurders en andere (zwakke) weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. [naar artikel]
Vanaf maandag gaan de Limburgse politiekorpsen opnieuw extra controleren op de zichtbaarheid van de zwakke weggebruiker. Deze jaarlijkse provinciale actie loopt één werkweek en wordt in januari nog eens herhaalt. Het parket Limburg gaat de opgestelde pv’s met prioriteit behandelen. [naar artikel]
In Hasselt gebeurde zowel donderdag als vrijdag een ongeval waarbij zwakke weggebruikers gewond raakten. [naar artikel]
In 2022 zijn er in Limburg 49 mensen verongelukt in het verkeer. Liefst 31 van hen waren zwakke weggebruikers. Een klein lichtpuntje is dat het aantal dodelijke slachtoffers in onze provincie wel fors daalde. “Maar relatief gezien telt Limburg nog steeds het hoogste aantal verkeersdoden.” [naar artikel]
De nieuwsombudsman krijgt wel eens opmerkingen binnen over de taal die de redactie gebruikt in artikels en reportages over fietsers. In veel van die klachten heeft het woord “zwakke weggebruiker” afgedaan. Zeggen we niet beter “actieve weggebruiker”? En waarom schrijft de redactie “Fietser aangereden door auto” en niet “Automobilist rijdt fietser aan”? [naar artikel]
De gemeenteraad van Lanaken heeft op maandag 28 augustus het nieuwe verkeerscirculatieplan goedgekeurd. Er worden enkele maatregelen genomen die enerzijds het centrum verkeersveiliger maken voor de zwakke weggebruiker en die anderzijds zorgen voor een opwaardering van het handelscentrum. [naar artikel]
De nieuwe fietsoversteekplaats aan het kruispunt van de André Dumontlaan en de Ziepstraat in As is nog maar net in gebruik genomen, toch zitten de buurtbewoners al met vragen bij de uitvoering van het oorspronkelijke plan. “Te onduidelijk”, klinkt het. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met vuurwerk is in 2018 bijna verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Brandwonden. Brandweerkorpsen roepen op om zelf géén vuurwerk af te steken tijdens eindejaar, maar naar het vuurwerk van de gemeente of van de stad te gaan kijken. [naar artikel]
Op de R4 in Sint-Denijs-Westrem is een dodelijk ongeval gebeurd ter hoogte van Maria Middelares. Er staat een file van Merelbeke. De politie laat weten dat de omstandigheden van het ongeval worden onderzocht. Een auto die bij het ongeval betrokken was, was niet bijzonder zwaar beschadigd wat doet vermoeden dat er een zwakke weggebruiker betrokken zou zijn. Het verkeer wordt omgeleid via de N60. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.