“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”
BinnenlandEen elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.
Van de zes winkels die de reporters in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen - zelfs zonder dat de vraag gesteld was - een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur en een onmiddellijk "ja" op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Één handelaar haakte af nadat een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike veel media-aandacht gekregen had.
“Verboden”
Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ook ernstige letsels.
Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck wel, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.
Reglementering
Traxio, de koepelorganisatie voor onder meer fietshandelaars, waarschuwt dan weer dat handelaars zich beter niet inlaten met het opdrijven van e-bikes. “Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo. “Het nieuws verbaast me, overigens. De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.”
Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending”, klinkt het nog.
Experts
Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is van plan te overleggen met experts om het probleem rond opgedreven e-bikes aan te pakken. “Het wetgevend kader is één ding dat aangepast kan worden”, zegt De Crems woordvoerder. “Daarnaast is er ook de controle. Dat kan met rollen gebeuren, maar dat zijn andere en duurdere rollen dan de klassieke rollenbanken die gebruikt worden bij de controle van brommers. Misschien zijn andere, goedkopere oplossingen ook een mogelijkheid? Misschien kan dit ook door een computer aan de fiets te koppelen en zo na te gaan of de e-bike opgedreven is? Daarvoor zullen we aan tafel gaan zitten met technisch onderlegde mensen.”
Voor De Crem, als minister van Binnenlandse Zaken bevoegd voor de politie, staat het alleszins buiten kijf dat dit “groeiend probleem” aangepakt moet worden. “Wie met zo’n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
VAB wil 3 miljard voor fietsinfrastructuur: “Eerst alternatieven, dan pas praten over rekeningrijden”
De VAB vindt dat de volgende Vlaamse regering werk moet maken van alternatieven voor de auto, vooraleer er opnieuw gepraat kan worden over rekeningrijden. De mobiliteitsorganisatie vraagt om een investering van 3 miljard, gespreid over tien jaar, in fietsinfrastructuur. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
-
PREMIUM41
EXCLUSIEF. Veiligheidsagenten getuigen over toestand in stations: “Als een drugsverslaafde ons aanvalt, moeten wij ‘in dialoog gaan’. Dat is ronduit gevaarlijk”
-
PREMIUM59
Gaat N-VA potten kunnen breken in Wallonië? “Alleen als ze één troef uitspelen”
De N-VA-troepen staan nu écht klaar om Wallonië te veroveren. De partij speelt dit keer op veilig - met een professor, hun Franstalige woordvoerder en een oud-kabinetsmedewerker van Theo Francken als lijsttrekkers. Maar zullen de Vlaams-nationalisten met die ploeg ook echt potten kunnen breken onder de taalgrens? Politiek journalist bij RTL Christophe Deborsu maakt een analyse: “Voor veel Walen is N-VA zeker niet meer de duivel.” -
Binnenland
Uber start met elektrische deelfietsen in Brussel: zoveel betaal je ervoor
De Amerikaanse mobiliteitsonderneming Uber, bekend van zijn taxiapp, biedt voortaan ook zijn elektrische JUMP-deelfietsen aan in Brussel. Een rit kost 1 euro om de fiets te ontgrendelen, en vervolgens 0,15 euro per minuut. -
Vlaamse Stichting Verkeerskunde voert campagne voor snelheidslimieten
-
PREMIUM
PORTRET. Het duistere kantje van Dennis ‘Black Magic’ (49): “Hij misbruikte minderjarige om haar te keuren voor pornosector”
-
PREMIUM200
EXCLUSIEVE PEILING. 60% van de Vlamingen vindt dat bedrijfswagens afgeschaft mogen worden (maar in de politiek wil alleen Groen dat)
Fiscaal voordelige bedrijfswagens? Afschaffen die handel. Een rijbewijs met punten? Voer maar in. Geen druppel alcohol voor wie achter het stuur kruipt? Een goed idee. Althans: zo denkt een ruime meerderheid van de Vlamingen, zo blijkt uit een peiling van HLN en ‘VTM NIEUWS’. De meeste partijen hebben echter niet altijd de wil - of de durf - om dat ook door te voeren. Zo ver liggen de meningen van de burgers en de politici soms uit elkaar. -
Dieselmotor staat aan vooravond van revival
De Vlaamse website Autofans voorspelt een revival van de dieselmotor. Ook al leek met “dieselgate” het lot van de motor bezegeld, in dit stuk legt de site uit waarom er net méér diesels in omloop zullen komen. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
karel kockx
Jo Bosman
Andy De Schieter
Andy De Schieter