BELGA
Volledig scherm
© BELGA

“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”

BinnenlandEen elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.

60 reacties

  • Yvan Lissens

    5 jaar geleden
    Filip Desmedt: De brommers die jij opnoemt waren, in die tijd, gemaakt om 80 a 90 km/u te rijden. Ze werden gewoon "geknepen" om te voldoen aan de eisen van 45 km/u. Vandaag bestaat dat niet meer, de gewone 25 km/u-fiets is niet ontworpen om sneller te rijden omdat dat meer kost. Frame, wielen,remmen, banden... zijn van lichtere kwaliteit dan van een 45-km/u-fiets. Waarom denkt men dat een speed-pedelec zoveel meer kost?
  • karel kockx

    5 jaar geleden
    Electrische hulpmiddelen, die hinderen tja, zijt er maar afhankelijk van niet leuk denk ik. En als gehandicapte omslaan tegen 25 per uur? we gaan nog wat meemaken.
  • Jo Bosman

    5 jaar geleden
    Zijn de elektrische fietsen te snel en daardoor gevaarlijk ? Welnu het is nog veel erger gesteld met de elektrische hulpmiddelen die omwille van hun beperkte snelheid van 18 km per uur iedereen hinderen op het fietspad en daar een groot gevaar zijn. .Grote fabrikanten zoals Vermeiren willen hieraan niks verhelpen. Ze leveren dus een slecht product af tegen een heel hoge prijs. Nogthans laat de wet dit wel toe.De voetpaden zijn omwille van hun slechte staat onmogelijk berijdbaar.
  • Andy De Schieter

    5 jaar geleden
    Snelheid is snelheid. Of dat nu aangedreven is door spierkracht of dmv een motor, is net hetzelfde. Is een autocarrosserie gemaakt om veilig 250 km/u te kunnen rijden ?, nee natuurlijk niet. Een fiets die van 25km/u naar 45km/u opgedreven wordt, hoeft helemaal niet steviger te worden uitgevoerd want kijk naar een koersfiets met hun dunne bandjes, die rijden ook +45km/u (gemiddeld zelfs). Die verongelukken ook, dan moeten koersfietsen ook maar dikke banden, krijgen.
  • Andy De Schieter

    5 jaar geleden
    Snelheid is snelheid. Of dat nu aangedreven is door spierkracht of dmv een motor, is net hetzelfde. Is een autocarrosserie gemaakt om veilig 250 km/u te kunnen rijden ?, nee natuurlijk niet. Een fiets die van 25km/u naar 45km/u opgedreven wordt, hoeft helemaal niet steviger te worden uitgevoerd want kijk naar een koersfiets met hun dunne bandjes, die rijden ook +45km/u (gemiddeld zelfs). Die verongelukken ook, dan moeten koersfietsen ook maar dikke banden, krijgen.