Amsterdam wil in 2030 af van benzine- en dieselauto’s
Amsterdam wil in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto's meer in de stad hebben. Ook komen er meer milieuzones in de Nederlandse hoofdstad, zodat de inwoners schonere lucht kunnen inademen. Dat heeft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Luchtkwaliteit) vandaag bekendgemaakt.
Subsidies en overgangsregelingen moeten autobezitters helpen afstand te doen van hun benzine- en dieselauto's en over te stappen op elektrisch vervoer. “Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico voor de Amsterdammer. Amsterdammers leven gemiddeld een jaar korter door vieze lucht. We gaan er alles aan doen om die situatie te verbeteren", aldus Dijksma.
De eerste stap is dat voor diesels van vijftien jaar en ouder (personenauto's) de ring binnen de A10 vanaf 2020 verboden terrein wordt. Verder worden de bestaande milieuzones voor vrachtwagens en bestelauto's groter. Bussen en touringcars krijgen vanaf 2022 ten zuiden van Amsterdam CS te maken met beperkingen en vanaf 2025 mogen er binnen de bebouwde kom alleen schone brom- en snorfietsen komen. Voor benzineauto's is er nog geen concreet jaartal vastgesteld, maar richting 2030 worden steeds meer gebieden uitstootvrij en dus niet meer toegankelijk voor auto's op fossiele brandstoffen. Het plan wordt eind mei besproken in de gemeenteraad.
“Bizar”
De eerste reacties uit de Nederlandse Tweede Kamer zijn niet positief. “Amsterdam wil te snel. Laten we eerst maar eens zorgen voor genoeg betaalbare stekkerauto’s, nieuw en tweedehands”, twittert Matthijs Sienot (D66). “Autorijden moet betaalbaar en mogelijk blijven”, aldus VVD’er Remco Dijkstra. Geert Wilders van de PVV noemt het voorstel “compleet bezopen”.
De RAI Vereniging (die in Nederland de belangen behartigt van zo’n 700 fabrikanten en importeurs in de mobiliteitsbranche, red.) noemt het in een reactie een “bizar plan”. “Amsterdam zet zich hiermee volledig buiten de realiteit.” De RAI zegt dat Amsterdam een stad moet zijn waar iedereen welkom is. “Niet alleen de rijken moeten mee kunnen doen.”
De Nederlandse organisatie Milieudefensie reageert juist opgetogen. “Dit is winst voor de longen van alle Amsterdammers. Het is hard nodig, want de lucht in de stad is ongezond en de uitstoot van fossiele voertuigen draagt bij aan klimaatverandering.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
POLITIEK65
België stuurt dit jaar dan toch nog F-16’s naar Oekraïne
-
KIJK. Israëlische minister (47) raakt gewond bij auto-ongeval nadat zijn chauffeur vermoedelijk door het rood rijdt
De Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir (47) is eerder vandaag lichtgewond geraakt bij een auto-ongeval. Op beelden die net voor het incident zijn genomen is te zien hoe de auto van de minister op zijn dak ligt. Volgens Israëlische media zou de chauffeur van Ben-Gvir door het rood gereden zijn. -
10
Vorig jaar bijna 410.000 goedgekeurde asielaanvragen in EU: stijging van 7 procent
In de 27 lidstaten van de Europese Unie hebben vorig jaar bijna 410.000 asielzoekers internationale bescherming gekregen, een stijging met 7 procent in vergelijking met 2022. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. 43 procent daarvan ontving de status van erkende vluchteling, 35 procent kreeg subsidiaire bescherming en aan 22 procent van de asielzoekers werd bescherming om humanitaire redenen verleend. -
-
PREMIUM50
Geen plek meer veilig op bezette Krim: Bidens risicovolle zet met ATACMS-raketten. Is dit een keerpunt in de oorlog?
-
Vulkaan op Antarctica spuugt dagelijks goudkristallen uit ter waarde van duizenden euro’s
Mount Erebus, de zuidelijkste actieve vulkaan op aarde, blijkt goud waard. Op honderden kilometers zijn namelijk goudsporen ontdekt die afkomstig zijn van de vulkaan. Wetenschappers schatten dat er voor ongeveer 6.000 dollar (ongeveer 5.600 euro) per dag wordt uitgespuwd. -
345 euro om jaar lang met oude diesel in Gent te mogen rijden
Begin volgend jaar wordt de zone binnen de stadsring van Gent een Lage Emissiezone. De voorwaarden om daar in te mogen, zijn nu bekend. Wie rijdt met een diesel van 9 tot 12 jaar oud, zal 345 euro moeten betalen om het jaar rond in Gent te mogen rijden. Voor een lichte bestelwagen is dat zelfs 825 euro. Diesels ouder dan 12 jaar, mogen maximum 8 dagpassen per jaar aanvragen, aan 35 euro per dag. Er zijn maatregelen voor ‘kwetsbare groepen’, en een maand ‘overgangsregeling’. -
Duitsers zijn LEZ-boetekampioenen: meer dan 6.600 oosterburen begingen in februari overtreding
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: in welke lage emissiezone mag je nog binnen met je auto en waar niet?
620.000 auto’s mogen over iets meer dan een maand Antwerpen en Gent niet meer in. Dan treedt de Gentse lage emissiezone in voege, en verstrengt de Antwerpse. Stilaan wordt het een hele klus te weten te komen welke auto waar nog in mag, eventueel tegen een meerprijs. Wij zetten alle opties voor jouw auto op een rijtje. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGaston Foubert
Willy Masson
Jan Verstrepen
Geert Tamsyn
Luke Vincke