Wonen we in de toekomst in drijvende steden?
In de toekomst leven we op het water, althans als het aan de Deense architect Bjarke Ingels ligt. Zijn stad van de toekomst bestaat uit platforms van hout en bamboe die op het water drijven: Oceanix City.
Wetenschappers van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), het klimaatpanel van de Verenigde Naties, schatten dat de zeespiegel tegen 2100 maar liefst 26 tot zelfs 55 centimeter zal stijgen. Daardoor zullen verscheidene kustgebieden onder water komen te staan. In 2050 zou er al een landgebrek zijn van minimaal 13,2 miljoen vierkante kilometer, dat is een oppervlakte ter grootte van 430 keer België.
Om dat gebrek te compenseren, dokterden enkele onderzoekers van het bedrijf Oceanix en architecten van architectenbureau BIG een oplossing uit. Niet alleen zou hun uitvinding een antwoord bieden aan het gebrek aan grond, ze moet ook bestand zijn tegen de klimaatverandering.
(Lees verder onder de foto)
Futuristisch
Hoe die uitvinding er precies uitziet? Behoorlijk futuristisch. Oceanix City bestaat uit zeshoekige platforms van hout en bamboe waarop dorpjes gebouwd worden, een centrale haven incluis. In het midden van elk dorp wordt er een gemeenschappelijke invulling voorzien: gezondheidszorg, onderwijs, geloof, beweging, cultuur en winkels. Samen vormen verschillende dorpjes een stad met zo’n 10.000 inwoners.
(Lees verder onder de foto)
Zeeziekte en orkanen
Wie zeeziek wordt, heeft volgens Ingels niets te vrezen. De platformen drijven dan wel, ze zijn vastgekoppeld aan de bodem van de oceaan waardoor ze niet kunnen bewegen. Behalve aan het oneindig blauwe uitzicht zouden de inwoners van Oceanix City niet mogen merken dat ze op het water wonen.
Bovendien kan de stad - dankzij het milieuvriendelijk materiaal waarmee ze wordt vastgekoppeld - met de zeespiegel meestijgen waardoor Oceanix City bestand is tegen orkanen van categorie vijf. Dat zijn orkanen die windsnelheden van 250 kilometer per uur halen, zoals orkaan Fani die afgelopen weekend stevig huishield in India en Bangladesh.
Indien het een beetje te spannend wordt, kunnen de platforms trouwens naar een veiligere locatie worden gesleept volgens het ontwerp. Om die reden worden ze op maximaal anderhalve kilometer van grote kuststeden geconstrueerd.
(Lees verder onder de foto)
Realiteit
Maar is het ontwerp van zo’n drijvende stad eigenlijk wel realistisch? Jammer genoeg is het antwoord daar nee: Oceanix City is momenteel eerder een utopie dan de realiteit. Allereerst is er een gebrek aan technologie en vernuft om zulke steden te bouwen.
Bovendien hebben Oceanix en de architecten van BIG nog enkele gulle sponsors nodig om het project te financieren. En wie zou het daarna trouwens kunnen betalen om in zo’n drijvend dorp te gaan wonen? Voorlopig ziet het ernaar uit dat men duur zal betalen een stukje grond op het water.
Gelukkig kunnen gegadigden voorlopig nog wegdromen bij de futuristische ontwerpen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Om long covid (beter) te begrijpen, moet je ook naar andere ziektes kijken: “Altijd is het zoeken naar x-factor die klacht verklaart”
-
Belgische onderzoekers willen vaccins opslaan in poedervorm
Belgische onderzoekers gaan bekijken of we in de toekomst mRNA-vaccins kunnen opslaan in poedervorm. Dat zou mogelijk zijn met een nieuwe techniek, het zogenaamde ‘spinvriezen’. Het grote voordeel? Ze kunnen bij kamertemperatuur opgeslagen worden en moeten dus niet langer gekoeld worden zoals tijdens de coronapandemie. -
PREMIUM
De eerste vliegende auto ter wereld ontdekt u in Antwerpen
"Tomorrow is unstoppable", klinkt de scifibaseline van het vierdaagse technologiewalhalla in Antwerpen. Na twee dagen alleen voor professionals, opent SuperNova dit weekend zijn deuren voor iedereen. Kan je daar echt een testvlucht maken met de eerste vliegende auto? -
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
-
PREMIUM
Na de smartphone de smart city
Steden, ook in België, worden stilaan 'smart', met doorheen de hele stad lopende systemen die u helpen om op tijd op uw bestemming te geraken, parkeerplaats te vinden en u ook te voet te helpen. Hoe maken ze ons toekomstige leven beter? -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
PREMIUM
Waarom geven we miljarden uit aan de ruimtevaart?
-
PREMIUM
Aantal nesten van Aziatische hoornaar vervijfvoudigd in 2023: hoe gevaarlijk is hij écht? 5 vragen beantwoord
Het aantal nesten van Aziatische hoornaars is vervijfvoudigd in Vlaanderen in 2023, dat deelt het Vlaams meldpunt voor nesten van Aziatische hoornaar Vespa-Watch vandaag mee. We lijken in heel Europa niet meer verlost te raken van deze exoot. Maar waar komt de Aziatische hoornaar vandaan? Wat is het verschil met onze Europese hoornaar? En hoe gevaarlijk is hij nu écht? Bioloog Wietse Chanet vertelt alles over deze onstuitbare wesp. -
PREMIUM
“Raar en interessant”: diabetesmedicijn heeft hetzelfde effect als sprintjes trekken, toont onderzoek
Wie pillen slikt tegen diabetes, valt vaak een beetje af. Een molecuul dat ook vrijkomt bij lichamelijke inspanning lijkt de sleutel, zo toont een nieuwe studie aan. Wat is de link tussen deze opmerkelijke stof en het afvallen juist? Kunnen we het vergelijken met Ozempic? Wetenschapper Jonathan Long noemt de bevindingen “raar en interessant” en geeft uitleg over de mogelijkheden. -
De futuristische tunnel van Elon Musk is open. Maar durven mensen wel?
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerOctaaf De Smet
Lot Claeys
Rody Franks
Kirsten De Laet
Ibn Marouf