Meer elektrische wagens? “Dan is kilometerheffing bijna onvermijdelijk”
Het toenemende aantal elektrische wagens zal bijna automatisch tot de invoering van een kilometerheffing leiden. Dat zeggen vervoerseconomen vandaag op een congres van BIVEC, de Benelux-organisatie van onderzoekers rond mobiliteit.
Zowel in Vlaanderen als in Nederland wordt al jarenlang over de mogelijke invoering van een slimme kilometerheffing gepalaverd. In Nederland ligt het debat tijdelijk stil omdat het niet in het regeerakkoord is opgenomen. In Vlaanderen kwam het enkele weken abrupt tot stilstand, nadat de grote politieke partijen het idee één voor één afvielen. De studie die een invoering in de volgende Vlaamse legislatuur moest voorbereiden, ligt momenteel stil.
"Maar het draagvlak voor een kilometerheffing zal in Nederland en België onvermijdelijk groeien als het aandeel elektrische auto's toeneemt", zegt professor Bert van Wee van de TU Delft. "Zowel politici als burgers zullen het immers oneerlijk gaan vinden dat de elektrische rijders niet meebetalen via de accijnzen op brandstof. Dat gat zal op een andere manier moeten worden opgevuld.”
Draagvlak
Ook professor Cathy Macharis van de VUB denkt dat de overheid snel op zoek zal gaan naar alternatieve financiering als de accijnzen beginnen dalen. Een draagvlak opbouwen voor het systeem is volgens haar geen onoverkomelijke opdracht.
"Uit Europese studies blijkt dat er in veel landen een draagvlak bestaat, dat evenwel afneemt zodra er prijzen worden genoemd", zegt ze. "Als je dan echter door de zure appel heen bijt en de kilometerheffing toch invoert, neemt het draagvlak al snel weer toe, omdat mensen de voordelen merken.”
Sociaal nut
Volgens de meeste wetenschappers zijn er wel sociale bijsturingen nodig. "Gebruik de inkomsten van de heffing vooral niet om er dure hogesnelheidstreinen mee te kopen", zegt Bert van Wee. “Gebruik ze om de druk op de laagste lonen te verlagen.”
Macharis wijst erop dat mensen met een maandinkomen onder de 1.500 euro zich minder verplaatsen dan mensen met een hogere wedde. Daarna neemt dat effect af. "In de lonen die net daarboven liggen, zien we vaak mensen die niet volgens flexibele uren kunnen werken en dus op een bepaald uur op een bepaalde plaats moeten zijn. Voor hen moet het effect van de slimme heffing worden getemperd, bijvoorbeeld door de inkomsten te gebruiken voor een taxshift.”
De VUB-professor ziet overigens nog een alternatief als de kilometerheffing op Vlaams of Belgisch niveau niet snel werkelijkheid wordt. "De grote steden zijn nu lage emissiezones aan het uitbouwen, met camera's voor nummerplaatherkenning. Die kunnen op termijn ook worden gebruikt voor een heffing, zoals we in veel Europese hoofdsteden zien gebeuren. Zo kan er een vorm van kilometerheffing worden ingevoerd zonder dat het akkoord van een regering nodig is."
Lees ook binnen HLN+:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
-
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
PREMIUM
Ben Weyts (N-VA) na het inslikken van slimme kilometerheffing: “Ik ben geen politieke onnozelaar”
"Niet het lawaai van Vlaams Belang en Jean-Marie Dedecker hebben de slimme kilometerheffing begraven, wel de stilte van de medestanders." Zo verdedigt Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zijn bocht. Dat hij nu wel gehavend naar het front moet, deert hem niet. Zegt de trouwe soldaat: "Ik vang graag enkele kogels op voor de partij." -
-
Aandeelhouders Tesla gaan opnieuw stemmen over miljardenbeloning Elon Musk
-
Minder Europese regels kunnen 21.000 banen opleveren in ons land, volgens handelsfederatie Comeos
Het wegwerken van allerlei belemmeringen die bedrijven ondervinden op de Europese interne markt, kan leiden tot 21.000 extra banen en 200 euro extra koopkracht per gezin. Dat zegt handelsfederatie Comeos, na een onderzoek bij 365 Belgische kmo’s en grote ondernemingen. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
Independer
Je huisbaas renoveert je woning: wat zijn jouw rechten als huurder? En hoe zit het met de maandelijkse huur?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Elke inspanning voor het klimaat is voor niets als u blijft vliegen
HLN zocht samen met VTM Nieuws uit hoe u, zonder uw leven om te gooien of uw bankrekening te plunderen, het klimaat kan redden. We blijven zo dicht mogelijk bij het dagelijkse leven van de Vlaming, zodat u uw steentje kan bijdragen om de klimaatopwarming binnen de perken te houden. Vandaag een onderwerp dat niet kon uitblijven: vliegreizen. Het slechte nieuws is dat de impact ervan op het klimaat niet meteen zal dalen. Het goede nieuws is dat u toch iets kan doen, zelfs zonder dat het u geld kost. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
29
Koning Filip pleit voor herindustrialisering van Europa: “We moeten ons lot meer in eigen handen nemen”
204 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEls P
jan geens
S Wuyts
Rik Duyvejonck
Jan