Verbruik groenten en fruit bij Belgische gezinnen op laagste peil in tien jaar

door
Belga
Leestijd 1 min.

De Belg heeft in 2018 2 procent minder groenten en 5 procent minder fruit gekocht dan het jaar voordien. Dat blijkt vandaag uit het jaarrapport van marktonderzoeker GfK Belgium bij 5.000 gezinnen, in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). In 2018 kocht de Belg gemiddeld 37 kilogram groenten en 45 kilogram fruit, wat het laagste peil is in tien jaar. "De Belg blijft zijn groente- en fruitverbruik overschatten en denkt dat hij het wel goed doet", zegt Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. "Maar niets is minder waar. Het is belangrijk dat men genoeg inspiratie krijgt om meer en vaker groenten en fruit te gebruiken en dit op alle momenten van de dag."

Om het verbruik weer aan te zwengelen organiseert VLAM in juli een campagne om Belgisch fruit te promoten. "Blauwe bessen zijn bijvoorbeeld erg gegroeid in populariteit, maar de Belgische consument weet niet dat deze ook bij ons geteeld worden", aldus Driesen.

Sinds april voert VLAM ook een groentecampagne onder de slogan 'Vegetables are the new sneakers', die specifiek gericht is op millennials (18-30 jaar). Met de campagne wil VLAM de doelgroep overtuigen dat groenten net als sneakers in elke levensstijl passen.

bron: Belga