Vandaag al worden er plug-inhybrideversies van de XC40 in Gent gebouwd.
Volledig scherm
Vandaag al worden er plug-inhybrideversies van de XC40 in Gent gebouwd. © photo_news

Eerste volledig elektrische Volvo wordt in Gent gebouwd

De eerste volledig elektrische auto van de Zweedse autoconstructeur Volvo zal in de Gentse Volvo-fabriek gebouwd worden. Het gaat om een elektrische variant van de compacte SUV XC40. Net als de Duitse autobouwer Audi in Vorst gaat ook Volvo batterijen voor elektrische wagens assembleren op zijn site in Gent. Dat is vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in de Gentse fabriek. De productie van de elektrische wagen zou in het najaar van 2020 van start gaan.

6 reacties

  • Geert Tamsyn

    5 jaar geleden
    Leo Marien, de reden is niet een tekort aan kobalt, want dat is er niet, maar een conflict met leverancier LG Chem, die zijn machtspositie wil misbruiken om de prijzen met 10 % op te drijven. Tesla vervang kobalt door nikkel en mangaan.
  • Leo Mariën

    5 jaar geleden
    Audi heeft aangekondigd de productie van zijn elektrische wagens met 20% terug te schroeven dit jaar. Reden, tekort aan kobalt voor de batterijen. Ook van Tesla komen dezelfde signalen, zij spreken over zeer moeilijk leveromstandigheden dit en ook de komende jaren. Er worden er amper gemaakt en het is al van dat. En...Erwin Vandriessche, u heeft het helemaal bij het juiste eind.
  • Frakke Nuyts

    5 jaar geleden
    Assembleren is niet hetzelfde als produceren.Al vele jaren een gemiste kans na sluitingen,Renault,Opel,Ford etc.Maar ja wie ben ik.
  • Erwin VD

    5 jaar geleden
    Stop met die onzin van productie E-auto's, ze zijn te duur, niet efficiënt en bevuilen het milieu op lange termijn meer dan de huidige verbrandingsmotoren. Een Duits onderzoek heeft uitgewezen dat totale kostprijs van het verbruik van een E-auto/100km bijna het tienvoud is van de benzinemotor. Benzine motor/100km = 1,29€ : E-automotor 10,9€/100km. Brandstofcelmotoren zijn het beste ecologisch alternatief. Want besef goed vanwaar al die stroom komt of moet komen en wie de opbrengst oogst.
  • John Ulmer

    5 jaar geleden
    Het vervaardigen van zo één batterij komt qua vervuiling overeen met een benzinewagen die 10.000 km rijdt.....Maar dat komt Youth for climate niet goed uit natuurlijk....