Pascal Smet (SP.A, links) en Els Ampe (Open VLD, rechts) gingen in debat in "KIES19" op Radio 1.

Brussels minister Smet: "We hebben ons beleid bij sommige mensen door de strot moeten duwen"

Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (One Brussels/SP.A) is het afschaffen van de 19 Brusselse gemeenten geen breekpunt bij de regeringsvorming na de verkiezingen. Dat heeft hij gezegd in "KIES19" op Radio 1. De SP.A lijst in Brussel werd herdoopt naar "One.Brussels" om de afschaffing van de gemeenten te eisen, maar dat voorstel "zal tijd nodig hebben", aldus Smet. "Kijk naar de voetgangerszone in het centrum van Brussel: ook dat hebben we bij sommige mensen door de strot moeten rammen."

Smet is in totaal tien jaar Brussels minister van Mobiliteit geweest. Naar eigen zeggen heeft hij gezorgd voor een mentaliteitswijziging in Brussel. "Vroeger namen ook de Brusselaars de auto voor relatief korte afstanden, dat gebeurt niet meer."

Op de Belliardstraat, een belangrijke invalsweg in Brussel, heeft Smet onlangs een rijstrook geschrapt om in beide richtingen een fietspad aan te leggen. "Enkele jaren geleden zou dit tot een revolte geleid hebben, nu niet meer. Dat toont aan dat er een mentaliteitswijziging is."

Els Ampe (Open VLD): "Autodruk verminderen? Zorg voor alternatief!"

Brussels Parlementslid Els Ampe (Open VLD) erkent die mentaliteitswijziging, maar volgens haar mist Brussel een overkoepelende visie op mobiliteit. "Als je auto's van de weg wil halen moet je zorgen voor een alternatief", klinkt het. Ampe wil daarom meer overstapparkings en een uitbreiding van de Brusselse metro. "In Brussel wordt dat tegengewerkt door de groenen, in Vlaanderen wordt dat tegengewerkt door de Vlaams-nationalisten", aldus Ampe.

Er zijn twee manieren om mensen uit hun wagen te krijgen: je verandert de infrastructuur of je moet in mensen hun portemonnee zitten

Pascal Smet, Brussels minister van Mobiliteit (SP.A)

Ook Smet wil meer metrolijnen en nieuwe overstapparkings. Maar hij gelooft niet dat de pendelaar die spontaan zal gaan gebruiken. "Om mensen uit hun wagen te krijgen heb je twee mogelijkheden", zegt Smet. "Ofwel doe je iets aan de infrastructuur ofwel moet je in mensen hun portemonnee zitten."

Smet heeft daarom het aantal rijstroken op de E40 verminderd om Brussel binnen te rijden. "Op die manier versmallen we de toegang tot Brussel, om te vermijden dat files zich opstapelen in de stad."

One Brussels geen breekpunt

Smet trekt dit keer niet met een klassieke SP.A-lijst naar de kiezer, maar hij herdoopte zijn partij naar "One.Brussels". Volgens Smet wordt het dringend tijd dat de negentien Brusselse gemeenten worden afgeschaft.

Volgens Els Ampe zou Smet moeten proberen om beter samen te werken met de gemeenten. Ze vraagt zich af of Smet van het afschaffen van de gemeente een breekpunt wil maken bij de regeringsvorming na de verkiezingen.

"Gaat het gewest morgen één stad worden? Neen", antwoordt Smet. "Dit zal tijd nodig hebben, en gaat dus niet gebeuren in de komende vijf jaar. Maar de mentaliteit is wel aan het veranderen, en dat komt omdat wij al jaren op dezelfde nagel blijven kloppen."

Een voorbeeld daarvan is volgens Smet de voetgangerszone in het centrum van Brussel. "Vijftien jaar geleden was ik de eerste die daarvoor pleitte. Nu hebben we dat gerealiseerd. Al hebben we het door sommige mensen hun strot moeten rammen."

Brusselse blokkering?

Volgens de laatste peiling in Brussel - die weliswaar een grote foutenmarge heeft - wordt N-VA de grootste Vlaamse partij in de hoofdstad. Dat geen enkele Franstalige partij met hen wil besturen, kan wel eens voor “blokkering” zorgen, waarschuwde analist Rik Van Cauwelaert gisteren al.

Aan Vlaamse zijde zijn de meningen verdeeld. Els Ampe (Open VLD) “sluit niemand uit”, zegt ze. Volgens Smet zal het “bijzonder moeilijk zijn” om met N-VA te besturen. Hij gelooft dat Brussel “progressief is, en niet conservatief”. “Zij willen echt een Brussel dat vanuit Vlaanderen wordt bestuurd. Daar geloof ik niet in”, klinkt het.

Beluister hier het volledige interview met Pascal Smet (SP.A) en Els Ampe (Open VLD) in "KIES19" op Radio 1: 

Meest gelezen