Shutterstock
Volledig scherm
© Shutterstock

Aantal verkeersdoden daalt niet langer: status quo in Vlaanderen en Brussel, stijging in Wallonië

Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. "Deze toename komt er na vier jaar van opeenvolgende dalingen", aldus het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. 

34 reacties

  • Jens Peeters

    5 jaar geleden
    Ik stel voor om ipv van 70 buiten de bebouwde kom er 20 per uur van te maken en het verboden is om fietsers in te halen. Meer uitstoot en meer files. Groene logica.
  • Gino Denil

    5 jaar geleden
    Moeilijk rijden als je voortdurend naar die snelheidsmeter of je gps moet kijken om niet die 2 km te snel te gaan. Dat dan gekoppeld aan dat voortdurend spelen met je rem en gaspedaal. Om dan door het bos van verkeersborden ook nog oog te hebben voor verkeersdrempels, de zwakke weggebruikers gemengd tussen het andere verkeer en voor de overige gefrustreerde bestuurders. Dat wordt wat veel multitasking voor de meesten. Reduceer die complexiteit, dat kan helpen.
  • Miguel Leboucq

    5 jaar geleden
    20% meer fietsongevallen? Verwondert mij niet. Ze rijden overal in alle richtingen, zonder lichten, stoppen voor niks of niemand en velen zijn nog aan het texten of bellen terwijl ze rijden.(Automobilisten ook)
  • Jan Verstrepen

    5 jaar geleden
    Rijscholen doorlichten nu is het gewoon een Poenfabriek.
  • Stijn Dekeyser

    5 jaar geleden
    Dagelijks zijn er ongevallen en in de kranten of TV zegt men dat ze niet weten wat de oorzaak was , ik wel . Ze zijn met hun mobieltje bezig en kijken ze enkele seconden naar dat onding maar ze vergeten of denken dat ze met de wagen kunnen rijden en zo van de weg gaan .