Aantal verkeersdoden stijgt na vier jaar opnieuw

In Wallonië waren meer fietsongevallen, terwijl er minder gefietst wordt. © Copyright Yorick Jansens

Na vier jaar van opeenvolgende dalingen is het aantal verkeersdoden in België in de eerste drie maanden van dit jaar opnieuw gestegen. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. Opvallend is ook dat er in Wallonië meer fietsongevallen waren, terwijl er minder gefietst wordt.

Volgens de cijfers van verkeersveiligheidsinstituut Vias kwam in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De balans van het aantal verkeersdoden verslechterde vooral in Wallonië: 59 doden, bijna een derde meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Er vielen zo evenveel verkeersdoden in Wallonië als in Vlaanderen (ook 59, eentje meer dan begin 2018), hoewel het aantal letselongevallen in Wallonië ruim de helft lager ligt. In het Brussels gewest werden 3 verkeersdoden geteld, tegen 4 in het eerste kwartaal van 2018.

Het totale aantal verkeersdoden (+13 procent) steeg ook veel sterker dan het aantal letselongevallen (+2,3 procent tot 8.494) en het aantal gewonden (+1,6 procent tot 10.622).

Stijging ongevallen met tweewielers

Vias stelde voorts een opvallende stijging vast van het aantal ongevallen met tweewielers: +20 procent ongevallen met fietsers, +10 procent met bromfietsers en +7 procent met motorfietsers. In Wallonië alleen werden 134 letselongevallen met fietsers geregistreerd, ruim de helft meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Er kwamen ook meer fietsers om in het verkeer in Wallonië (7) dan in Vlaanderen (5), waar er nochtans veel meer fietsers zijn.

Ook het aantal verkeersdoden bij ongevallen tijdens de weekendnachten vertoonde een forse knik omhoog: van 7 naar 20.

Beter nieuws komt er van het aantal ongevallen met jonge bestuurders (18-24 jaar), dat nog nooit zo laag lag. Het aantal doden bij die ongevallen steeg dan weer wel lichtjes, van 14 naar 17.

Het verkeersveiligheidsinstituut wijst erop dat de cijfers slechts betrekking hebben op drie maanden en dus met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Het is afwachten of de evoluties de komende maanden bevestigd worden.

Weyts: ‘Moeten hoger op het laddertje’

‘Het is duidelijk dat inzake verkeersveiligheid het laaghangend fruit geplukt is in Vlaanderen. We zullen hoger op het laddertje moeten voor een lager dodenaantal’, reageert ontslagnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘De volgende Vlaamse regering zal moeten doorgaan met doortastend verkeersveiligheidsbeleid.’

Wat Vlaanderen betreft, ziet de minister een lichtpunt in de daling van het aantal dodelijke fietsslachtoffers. Hij noemt de toestand in Wallonië daarentegen ‘zorgwekkend’. Ook in Wallonië vielen er in het eerste kwartaal 59 verkeersdoden, maar dat betekent er wel een toename met bijna een derde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.