Waarom je nooit met zonnecrème op je handen moet autorijden
Zonnelotions met een hoge beschermingsfactor zijn goed voor de gezondheid, maar ze kunnen slecht nieuws betekenen je auto. De chemicaliën uit sommige van deze producten kunnen vroegtijdige slijtage aan het stuur en andere onderdelen veroorzaken.
“Handlotion, zonnecrème en anti-insectenmiddelen kunnen uiterst schadelijk zijn voor het auto-interieur”, zegt Mark Montgomery van het Ford Materials Technology Centre in Groot-Brittannië. “Zelfs het meest onschuldige product kan problemen veroorzaken wanneer het – honderden en soms zelfs duizenden keren per jaar – in aanraking komt met bepaalde oppervlakken.”
Het probleem wordt volgens Ford alleen maar groter doordat de Europese markt voor desinfecterende middelen - in de vorm van gel, schuim of doekjes, waarvan de meeste ethanol bevatten - zal stijgen.
Zonnelotions met een hogere beschermingsfactor bevatten grotere hoeveelheden titaniumoxide, beweert Ford. En dat kan reageren met kunststoffen en de natuurlijke oliën in leer, vooral wanneer het heet is. De Ford-teams in Dunton en Keulen testen de interieurs van hun producten op temperaturen die kunnen oplopen tot 74 °C. Dat is de temperatuur die op een hete dag bereikt kan worden in een auto.
Beschermende coating
Ford heeft speciale beschermende coatings ontwikkeld om interieurs te beschermen. Volgens Ford hebben hun auto's door de beschermlaag dan geen last meer van de aantastende werking van zonnelotions en reinigingsproducten. Eigenaren van andere auto's zonder beschermlaag moeten ervoor zorgen dat ze hun handen goed wassen wanneer ze zich hebben ingesmeerd met zonnebrandolie en niet met ingesmeerde blote schouders en benen in de auto stappen. Ook raadt Ford aan om zo weinig mogelijk desinfecterende gel-producten te gebruiken in de auto.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
-
52
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’. -
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
-
PREMIUM
Bijna 70 fietsdiefstallen per dag. Expert vertelt je hoe je jouw tweewieler beschermt: “Verzekering keurt dit type slot niet goed”
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
De sterke daling van de energieprijzen brengt een haast ongezien aantal leverancierswissels teweeg, zo blijkt uit data van Mijnenergie.be. Meer dan 15.000 gezinnen stapten deze maand via de vergelijkingssite al over naar een goedkoper energiecontract. Aangezien de prijzen op de energiebeurzen de voorbije weken stegen, komt er na Pasen mogelijk een einde aan de dalende prijscurve. -
PREMIUM
GETEST. De beste premium e-bike op de markt? Onze fietsjournalist rijdt in primeur met de Moustache Lundi
-
Jeugddienst, sportdienst en zwembad doen mee aan smeerem-actie
-
Volvo heeft allerlaatste dieselwagen gebouwd
De Zweedse autobouwer Volvo Cars heeft het dieseltijdperk vaarwel gezegd. In zijn fabriek in Torslanda, Zweden, is dinsdag de allerlaatste dieselwagen, een XC90, van de band gerold, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
PREMIUM
Wat mag er in de car policy van je bedrijfswagen staan? “Je komt in een juridisch kluwen terecht wanneer er verregaande sancties worden opgelegd”
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerrik lagrou
Filiep Lapeire
Tomé Martinho
Jos Dupont
jan De Borger