Direct naar artikelinhoud
Uplace

Minder winkels, minder verkeer: vastgoedproject Uplace is nu een ‘samenlevingsproject’

Zo zou de Broeksite er moeten uitzien.Beeld ORG permod

Het nieuwe ontwerp voor Uplace in Machelen, omgedoopt tot de ‘Broeksite’, bevat 28 procent minder winkelruimte dan het oorspronkelijke ontwerp. Het zou ook 25 procent minder autoverkeer genereren. ‘Ik hoop echt dat dit een kans krijgt’, zegt coördinator Alexander D’Hooghe.

“Laten we dit bekijken zonder vooroordelen”, zei Machels burgemeester Marc Grootjans (CD&V) op de persconferentie over het nieuwe ontwerp voor Uplace, het zogenaamde ‘belevingscomplex’ dat onder het viaduct van Vilvoorde moest verrijzen maar na een lange juridische en politieke strijd dood en begraven leek.

Alexander D’Hooghe, de intendant die het Antwerpse Oosterweeldossier uit het slop trok, werd door de gemeente, de provincie en de Vlaamse overheid gevraagd een oplossing uit de mouw te schudden. En jawel, vandaag heeft het project een nieuwe naam, een nieuw ontwerp en een nieuw verhaal. “Dit is niet langer een vastgoedproject, maar een samenlevingsproject. Dat is een fundamentele verschuiving”, zegt D’Hooghe.

Nu ligt het gebied in Machelen er nog verlaten bij.Beeld Pieterjan Luyten

De overblijvende winkelruimte – zo’n 55.000 vierkante meter – bestaat uit maakwinkels. “Winkels waar producten ter plekke worden gemaakt op maat van de klant. We nemen de historische scheiding tussen productie en consumptie weg.” Concreet zou het gaan om elf grote ‘gildenhuizen’, waaronder een huis van de voeding, een huis van het textiel en een huis van de circulariteit. D’Hooghe: “We hebben die elementen uit onze rijke economische geschiedenis geplukt.”

Stadsboerderij

De Broeksite zou een voorbeeld worden op het vlak van circulariteit. “De nieuwe gebouwen zijn afbreekbaar, hun materialen kunnen nadien opnieuw worden gebruikt”, zegt D’Hooghe. Tussenin is er plaats voor straten, parken en een stadsboerderij van 12.000 vierkante meter. Tot slot zou de wijk ook minder autoverkeer opwekken dan het originele ontwerp. “De mobiliteitsstudie is nog niet helemaal klaar, maar wij rekenen op een vermindering van 25 procent.”

Het klinkt mooi, maar zijn deze plannen voldoende om de felle tegenstand tegen het oorspronkelijke Uplace weg te nemen? Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a), die zich altijd heeft verzet tegen Uplace omdat het de handelskern van Vilvoorde zou bedreigen, was niet aanwezig op de persconferentie. Intussen vinden zelfstandigenorganisatie Unizo en milieuvereniging Bond Beter Leefmilieu dat het nieuwe ontwerp nog altijd te weinig garanties biedt. “Het project mag niet opnieuw afglijden naar een shoppingcenter”, klinkt het in een persbericht.

Stadsboerderij
Beeld ORG permod

Van de rechtbank naar de werkbank

De andere grote afwezige op de persconferentie was de nv Uplace zelf, die nog steeds de eigenaar is van de gronden. “Ik ga voor niemand zijn beurt spreken, maar wij hebben echt gezocht naar een project waarin de verschillende voor- en tegenstanders elkaar zouden vinden. Ik zou er heel hard voor pleiten dat de investeerder en de andere stakeholders samen verder werken”, zegt D’Hooghe.

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) hoopt alvast dat dit “fragiele werkstuk” volstaat om mensen “van de rechtbank naar de werkbank” te brengen. “Dit blijft een uitdagend dossier en er is nog veel werk voor de boeg. Maar bij Oosterweel heeft deze aanpak gewerkt.”