Drones moeten traceerbaar zijn volgens nieuwe Europese regels
BinnenlandVanaf juli volgend jaar gelden er nieuwe, Europese regels voor drones. Zo zullen de meeste drones tijdens de vlucht traceerbaar en identificeerbaar moeten zijn. En vele dronebestuurders, ook hobbyisten, zullen zich moeten registreren. Dat viel vandaag te horen bij de opstart van de Belgian Civil Drone Council (BCDC), een overlegplatform voor alle betrokkenen, van overheid en luchtverkeersleider, over politie en leger, tot bedrijven.
Drones zijn “booming business”. Er werden al meer dan 2.700 drones geregistreerd in België. Steeds meer bedrijven zien mogelijke toepassingen, zoals pakjeslevering, beveiliging, inspecties enzovoort. En volgens een studie uit 2018 (van technologiefederatie Agoria en consultancybureau PwC) kunnen drones de Belgische economie tegen 2020 een jaarlijkse omzet van 409 miljoen euro en 1.000 extra jobs opleveren.
Sinds 2016 bestaat er Belgische wetgeving. Die is vrij restrictief, zo erkende Kris Clarysse van het directoraat-generaal Luchtvaart en voorzitter van de BCDC. De regels die de Europese Commissie vorige maand publiceerde en die binnen een jaar van kracht worden, zijn heel anders. “Ze boezemen ons een beetje angst in”, erkende minister van Mobiliteit François Bellot (MR), die bij de opstart van de BCDC bij luchtverkeersleider skeyes in Steenokkerzeel aanwezig was.
Vanaf 250 gram
Er worden bijvoorbeeld minder eisen gesteld aan dronepiloten, drones zullen vrij mogen vliegen tot 120 meter hoogte en ook vluchten buiten het zicht van de bestuurder zullen mogelijk worden.
Anderzijds komen er wel strenge regels rond identificatie, aldus Hendrik-Jan Van der Gucht, de innovatiemanager van skeyes. Zo zullen alle drones vanaf 250 gram - “en daar behoren ook veel speelgoeddrones toe” - tijdens de vlucht traceerbaar en identificeerbaar moeten zijn. Ze zullen dus uitgerust moeten zijn met een zendertje. En al wie zo’n drone bestuurt, zal zich moeten registreren zodat het tuig aan hem of haar gekoppeld kan worden. De regels zullen gelden voor nieuwe drones, preciseerde Van der Gucht.
Het implementeren van de Europese regels wordt meteen de eerste grote uitdaging van de nieuwe droneraad. Meer dan honderd personen en organisaties hebben zich ingeschreven om deel te nemen aan een of meerdere van de zes werkgroepen die zich zullen buigen over technologische, operationele en regelgevende issues. Onder meer de federale overheidsdiensten Mobiliteit en Economie, skeyes, politie, Defensie en verschillende dronefederaties doen mee.
Elektronische nummerplaat
Maar ook vanuit het bedrijfsleven is de interesse groot. Denk aan het Antwerpse softwarebedrijf Unifly, dat actief is in luchtverkeersleidingstechnologie voor drones en dat onlangs een “elektronische nummerplaat” lanceerde voor de onbemande vliegtuigen. Ook luchtvaartgroep Sabca, die onder meer betrokken is bij een Antwerps project rond medische dronevluchten, neemt aan de werkgroepen deel, net als spoornetbeheerder Infrabel. Die werkt nu al beperkt met drones, voor de inspectie van bruggen en rotswanden bijvoorbeeld, maar ziet nog veel meer mogelijkheden in de toekomst. Zo zouden drones kunnen helpen in de strijd tegen kabeldiefstallen, of om de infrastructuur te inspecteren, aldus woordvoerder Frédéric Sacré.
De Belgische Drone Federatie juicht het initiatief toe. “De relatie tussen de regelgevers en de sector was niet altijd evident”, aldus Elwin Van Herck van de federatie. “Het is belangrijk dat dit overlegplatform van iedereen is, ook de sector krijgt er een stem in.” Dat moet helpen om het juiste evenwicht te vinden tussen de veiligheid van dronevliegen en de flexibiliteit voor dronepiloten.
Tijdens de kick-offmeeting werden tot slot ook de kansen benadrukt die de nieuwe Europese regels bieden. Zo zullen dronebedrijven en -piloten gemakkelijker in andere Europese landen actief kunnen zijn. “Het is het ideale moment om samen met alle actoren de uitdagingen aan te gaan”, klonk het. “We hebben alle troeven in handen om van de Belgische sector van civiele drones een wereldwijde topspeler te maken.”
Bekijk ook: Superdure drone knalt tegen gebouw
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Beschikbaar inkomen gezinnen ruim 9 procent gestegen in 2023 dankzij hogere lonen
-
PREMIUM
Op week tijd twee mannen vermoord door hun vriendin: hoe uitzonderlijk is dat? “Copycatgedrag neemt toe”
Zowel Dimitri (36) uit Burcht als Sam (33) uit Gent werden deze week door hun vriendin vermoord. We lezen vaak over femicide; partnermoorden door een vrouw komen immers minder vaak voor. Maar hoe uitzonderlijk is het juist? We vroegen het aan strafpleiter Jef Vermassen, die zelf al enkele vrouwelijke partnermoordenaars verdedigde. “Het zieligste voorbeeld was een vrouwtje van 80 jaar. Als haar man seks wou, moest zij meedoen of anders ‘zou ze doodgaan’.” -
Van Holsbeeck doorverwezen naar rechtbank voor gesjoemel bij verkoop Anderlecht aan Marc Coucke: dit riskeert hij
De raadkamer heeft voormalig Anderlecht-manager Herman Van Holsbeeck (69) voor zes tenlasteleggingen naar de rechtbank doorverwezen: oplichting, valsheid in geschrifte, witwassen, corruptie, schending van het beroepsgeheim en misbruik van vertrouwen. En toch riskeert hij waarschijnlijk maar een maximumstraf van vijf jaar. Hoe komt dat? -
-
RWDM-speler Frederic Soelle Soelle (18) ontsnapt aan dood bij ongeval in Boortmeerbeek: “Werd onwel achter het stuur”
Stad Brussel -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
Zes procent van gecontroleerde bestuurders reed te snel tijdens twintigste flitsmarathon
De federale wegpolitie en 119 lokale politiezones hebben tijdens de 20ste editie van de flitsmarathon vorige vrijdag in totaal 420.706 bestuurders gecontroleerd, van wie 6,02 procent zich niet aan de toegestane snelheidslimiet hield. Er werden 145 rijbewijzen ingetrokken. Dat heeft de federale politie dinsdag bekendgemaakt. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
7
Van het strand naar de gevangenis: voortvluchtige Belgische drugshandelaar (28) opgepakt in Tenerife
-
PREMIUM
Vijf getuigen vertellen over hun job in het stemlokaal: “De mooie dame die naast me zat op verkiezingsdag, werd mijn vrouw”
De voorzitter, secretaris en bijzitters van een kiesbureau zien toe op een correcte stembusgang, maar velen zien er tegenop: zeker als je voor de 14de keer een brief in de bus krijgt of tegelijk met je man wordt gevraagd. Wim is de uitzondering op de regel. Als secretaris leerde hij bijzitter Anne kennen en intussen zijn ze al meer dan 10 jaar getrouwd. “Het stemlokaal heeft ons samengebracht, mooi toch?” -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
PREMIUM
“Ik riep, maar het was te laat. Hij stak me met een koksmes”: Lambrice (17) doet verhaal van massale vechtpartij die gefilmd werd door omstaanders
Geel
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerchris delanghe
ROBERT VERHULST
Jan Van Rompaey
Ronny Biesen