Videospeler inladen...

Auto's per trein naar China sturen: een goed idee? 5 vragen bij het plan van Volvo 

Volvo Cars Gent stuurt voortaan wagens met de trein richting China in plaats van per schip. Is dat rendabel? En is het beter voor het milieu zoals de autoconstructeur beweert? Transporteconoom Thierry Vanelslander geeft tekst en uitleg in "De wereld vandaag".

1. Waarom is transport per trein sneller dan per schip?

Wagens vanuit Gent per schip naar China transporteren (of omgekeerd), duurt ongeveer 40 dagen. Een trein klaart die klus in dik 20 dagen. Hoe komt dat? "Met een schip moet je een rondrit maken door het zuidelijk halfrond", zegt Vanelslander. "Met de trein ga je meer in een rechte lijn en daarom gaat het sneller."

2. Is een trein even efficiënt als een schip?

"De trein is op zich iets minder efficiënt dan een schip. Op een schip kan je meer auto's stouwen waardoor de kost per auto voor het transport daalt. De grote winst voor een bedrijf als Volvo om het toch met de trein te doen, is omdat het de helft van de reistijd uitspaart. Auto's zijn een hoogwaardig product. Elke dag die je wint, is een enorme kost minder."

3. Is transport per trein beter voor het milieu?

"Voor transport binnen Europa is de trein milieuvriendelijker dan bijvoorbeeld vrachtwagens. Voor intercontinentaal vervoer hangt het ervan af. Hoe wordt de trein aangedreven? Als dat elektriciteit is die door vervuilende kolen is opgewekt, dan is dat minder goed dan rijden op schone elektriciteit. Maar dan nog is transport via schepen vervuilend door de uitstoot van onder meer zwavel. Dat heb je uiteraard niet met de trein."

4. Is transport per trein rendabel?

"Vandaag is de treinverbinding tussen Europa en China voor veel bedrijven nog een pilootproject. Het is ook voor een stuk marketing. Het is nog niet rendabel, maar dat wordt het wel omdat landen als België subsidies geven. Ook omgekeerd subsidieert China de landverbinding met Europa."

5. Heeft transport per trein toekomst op lange termijn?

"De trein zal nooit de scheepvaart vervangen. Vandaag passen tot 22.000 containers op de grootste schepen, in het geval van de trein hebben we het over 200 containers. Het mag dan nog een lange trein zijn. Je moet dus al veel treinen hebben en op dit moment is die capaciteit nog niet beschikbaar. Voor hoogwaardige goederen zoals auto's zit er wel een markt in transport per trein. Onderzoek toont dat ook aan."

Beluister hieronder het volledige gesprek met Thierry Vanelslander in "De wereld vandaag":

Meest gelezen