Van Naomi Campbell tot Marc Jacobs: waarom de mode-industrie plots YouTube ontdekt heeft
Victoria Beckham die vertelt hoe ze zich voorbereid op haar nieuwste modeshow, Naomi Campbell die zichzelf filmt terwijl ze naar de supermarkt gaat en Marc Jacobs die zijn duizenden volgers laat zien hoe hij op 56-jarige leeftijd leert rijden. Het lijkt wel alsof de hele mode-industrie van de ene dag op de andere YouTube heeft ontdekt. Zit er meer achter?
Vorige week ging een video van Naomi Campbell nog viraal waarin ze haar uitgebreide routine toont voor ze op een vliegtuig stapt. Of het ook nodig is om handschoenen aan te doen en alles proper te maken met antibacteriële doekjes zochten we hier al uit voor jullie. Deze week was het ontwerper Marc Jacobs die opviel met een YouTube-video waarin hij leert autorijden. Om nadien meteen ook een peperdure auto te gaan kopen. En het zijn lang niet de enige voorbeelden.
De afgelopen maanden hebben heel wat mode-insiders een account aangemaakt op het videoplatform. Denk aan Victoria Beckham, Alexa Chung, Rosie Huntington-Whiteley en Romee Strijd. Uit het niets maken ze plots video’s over hun dagelijkse leven, make-up en wat ze zoal eten op een dag. En daar is duidelijk een markt voor. De video’s van it-girl Alexa Chung en die van topmodel Naomi Campbell halen bijvoorbeeld makkelijk meer dan een miljoen views, net als die van collega modellen Huntington-Whiteley en Romee Strijd. Per 1.000 views krijgen gebruikers op het platform gemiddeld zo’n € 0,30 tot € 4 uitbetaald. Doe dat maal 100 en post elke week een video of 2 en je verdient er best een aardige duit mee om jezelf even te filmen terwijl je inkopen gaat doen.
Al zijn voorgenoemde namen natuurlijk stuk voor stuk grootverdieners, geld is dan ook (wellicht) niet hun voornaamste drijfveer. Dat is wél Derek Blasberg (37). Een Amerikaanse ex-modejournalist die dankzij zijn oude job vriendjes is met zowat iedereen denkbaar in de mode-industrie. Vorig jaar werd hij door YouTube aangenomen als hoofd van de mode- en beautysamenwerkingen. Met als voornaamste doel ervoor te zorgen dat Instagram niet gaat lopen met alle advertenties uit de industrie en dat ook YouTube een deel van de koek krijgt. Ter vergelijking: YouTube haalde vorig jaar volgens eMarketer zo’n 4,75 miljard euro op aan advertenties, Instagram 8,16 miljard euro.
Blasberg overtuigde alle voorgenoemde sterren persoonlijk om een account aan te maken op het platform. Aan Vogue Business vertelde hij eerder deze week dat hij zijn target voor dit jaar al gehaald heeft en dat er onder zijn bewind 60 nieuwe accounts werden aangemaakt. Naast persoonlijkheden, overtuigde hij ook luxemerken als Louis Vuitton en Dior om meer in te zetten op video.
Die gaf hij overigens ook strikte adviezen mee. In een interview met Harper’s Bazaar vertelde hij dan ook dat populaire YouTube-gebruikers net uitblinken door authentiek te zijn. In tijden waarin iedereen zijn foto’s op Instagram bewerkt, kun je er volgens hem net uitspringen op het videoplatform door mensen te tonen hoe je écht bent. Zo wordt Naomi Campbell door de media bijvoorbeeld versleten als een ijskoude bitch, terwijl ze in haar video’s best grappig en normaal overkomt. Ook raadt hij zijn “poulains” aan om niet al te merkgerelateerde content te maken, zelfs al is het een video van een merk, omdat dat mensen niet aanspreekt. Een goed voorbeeld daarvan is Dior dat actrice Priyanka Chopra Jonas een dag volgde voor hun modeshow. De video haalde meer dan 200.000 views. Ter vergelijking: de video van de show zelf haalde ‘slechts’ 12.000 views. Voor de verschillende partijen lijkt zijn aanstelling dus een slimme zet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Apple ruim voorbijgestoken”: het peperdure Hermès maakt meer winst dan ooit. Wat is het geheim?
-
Tournée Minérale, ook voor je huid: zo krijg je een betere huid in 4 weken. “Dit geeft je minder fijne lijntjes”
Waag jij je deze maand aan Tournée Minérale? Alcohol laten staan bevordert niet alleen je slaapkwaliteit en algemene gezondheid, ook je huid gaat er zichtbaar op vooruit. Dermatoloog Evelyne Lodewick legt uit hoe je huid zich week per week herstelt én hoe je die verbeteringen kan versterken. “Vanaf die week kan je een vooruitgang in de textuur en elasticiteit van je huid opmerken.” -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Met 9 kledingstukken kan je 27 outfits maken: deze virale truc helpt je om je origineler (en duurzamer) te kleden
Kleding met onrealistisch lage prijzen, grotere afvalbergen en kinderarbeid: mensen stellen zich steeds meer vragen bij fast fashion. Het is dus geen verrassing dat duurzame mode het almaar beter doet. Ook op TikTok is dat het geval: daar is de 333-methode nu heel populair. Dankzij deze heel simpele truc ga je duurzamer én origineler om met de kleren die je al hebt. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
PREMIUM
“Het resultaat is fenomenaal”: beautyredactrice Sophie tipt 10 producten die de moeite waard zijn
-
PREMIUM
Pluizig haar door het weer? Haarolie is de oplossing. Beautyredactrice Sophie test 12 dure en goedkope flesjes
Hair oiling is een trend op sociale media. Niet zo gek, want de juiste olie levert je een haardos à la Hollywood op: zacht, gezond, pluisvrij en glanzend als een spiegel. Welke olie koop je best? En vooral: scoort een haarolie van 9 euro evengoed als eentje van — jawel — 132 euro? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Als ik voor de rest van mijn leven nog maar één haarproduct zou mogen gebruiken, dan was het dit.” -
Iedereen aan ‘de Kate’: zo leg je je haren in de blow-out van Kate Middleton zónder ze te moeten föhnen
Ze heeft de beste kappers in haar hofhouding en dat zie je. Maar de laatste tijd ziet het kapsel van Kate Middleton er een tikje anders uit: iets minder royal, iets meer eigentijds. Die nonchalante blow-out van haar, daar zeggen we zelf ook geen nee tegen. En je hoeft er niet eens zo handig voor te zijn. Onze beautyredactrice toont je het simpele proces stap voor stap. -
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer