Steeds meer gsm'ende fietsers: "Anders is fietsen zo nutteloos"

Even de gsm of smartphone bovenhalen terwijl we aan het fietsen zijn. Steeds meer mensen kunnen niet aan die verleiding weerstaan. Het is echter niet alleen verboden, het is vooral ook ronduit gevaarlijk. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde komt daarom volgend jaar met een campagne om fietsers te sensibiliseren, en roept nu al de politie op om een grotere prioriteit te maken van het fenomeen. Onze redactie ging kijken met de fietsbrigade van Gent, die het probleem ook steeds groter ziet worden.

Vorig jaar kregen in België in totaal 595 mensen een boete omdat ze aan het gsm’en waren op de fiets. Een boete, want net zoals achter het stuur in de auto is een gsm in de hand houden terwijl je fietst wel degelijk verboden. Die bijna 600 bekeuringen zijn in stijgende lijn in vergelijking met de voorgaande jaren, maar het aantal boetes blijft op zich wel zeer miniem. Toch neemt het probleem van gsm’ende fietsers steeds grotere proporties aan.

Ook in Gent. Niet toevallig Gent: de studentenstad ziet steeds meer fietsende jongeren die ook steeds vaker meer dan alleen hun stuur in de hand houden, al was het maar “omdat fietsen soms nutteloos is”. Aan de Coupure passeren zo dagelijks duizenden fietsers, en erg lang duurt het niet voor je er gsm-zondaars kunt betrappen.

In Gent werden in 2015 zo'n 165 boetes uitgeschreven, een behoorlijk aandeel dus in het nationale totaal. “We zijn goed bezig”, repliceert woordvoerder Manuel Mugica Gonzalez wanneer we hem de cijfers voorleggen.

De Arteveldestad werkt dan ook met een fietsbrigade, om fietsers makkelijker te kunnen betrappen. De Gentse politie wil vooral blijven sensibiliseren dankzij een fietsproject dat momenteel loopt. "Maar als het fenomeen blijft duren, zullen we zeker repressief optreden. En 110 euro boete, voor studenten is dat zeker niet weinig", waarschuwt inspecteur Wim De Meester van de fietsbrigade.

Campagne

Ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) ziet het probleem van de gsm op de fiets almaar toenemen. “Voor de politie is het moeilijk om een proces-verbaal op te maken, want het gebeurt allemaal heel vluchtig. Maar je hoeft maar om je heen te kijken, en je ziet dat heel wat fietsers bezig zijn met de smartphone in de hand”, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer. “Uit Nederlands wetenschappelijk onderzoek uit 2010 blijkt dat een derde van de fietsers berichtjes verzendt, en de helft berichtjes leest. We nemen aan dat het smartphonegebruik in de tussentijd alleen maar toegenomen is.”

Onschuldig is dat niet. Spoedartsen zien naar eigen zeggen steeds vaker fietsers binnenkomen die op elkaar zijn gebotst. “Afleiding is sowieso een belangrijk probleem”, weet Werner De Dobbeleer. “Een berichtje intypen duurt ongeveer vijf seconden. Dat zijn vijf seconden dat je niet met je ogen naar de weg kijkt. Studies tonen aan dat het risico op een ongeval in zo’n geval toeneemt met factor 23.”

De VSV vraagt dan ook dat de politie meer gaat inzetten op controles om gsm’ende fietsers te betrappen. “Daarnaast zijn sensibilisering en educatie ook heel belangrijk”, aldus De Dobbeleer. “In het najaar van 2017 komen we met een campagne in opdracht van de Vlaamse Overheid, specifiek gericht ook op gsm-gebruik bij fietsers”, kondigt de Stichting Verkeerskunde aan.

Wat mag (niet)?

De Wegcode is duidelijk: "Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt."

Ook een fiets is een voertuig. Een sms'je of telefoontje plegen tijdens het fietsen kan dus niet. Je zet je dus best even aan de kant. Een mogelijke oplossing is een gsm-houder op je stuur monteren. Maar ook dan moet je je fiets onder controle kunnen houden. Want:

"Elke bestuurder moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben."

Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete van 110 euro.

Meest gelezen