Direct naar artikelinhoud
Brussel

Aan 163 per uur scheuren: Vias spot ‘afschuwelijke hardrijders’ in Brussel

De Haachtsesteenweg in Schaarbeek, waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Voor dit jaar staat het record op 140 per uur.Beeld Wouter Van Vooren

Tot 163 kilometer per uur. Zo snel raasden volgens verkeersinstituut Vias automobilisten over de Brusselse Haachtsesteenweg. De limiet ligt op dat punt op 50 kilometer per uur. De metingen zorgen opnieuw voor luide kritiek op het verkeersbeleid. ‘De pakkans is nog veel te laag.’

Vrijdagochtend, 9 augustus. Het verkeersinstituut VIAS kan vastleggen hoe een automobilist tegen 163 kilometer per uur over de Haachtsesteenweg scheurt. De namiddag ervoor, donderdag, was het een motorrijder die in volle spits met 149 kilometer per uur voorbijvloog. De toegelaten snelheid voor de deur van het Vias-gebouw in het Brusselse Haren ligt op 50 kilometer per uur. 

Het verkeersinstituut besloot de snelheden bij te houden, omdat het naar eigen zeggen gevaarlijk werd voor personeel en bezoekers. “Bestuurders rijden soms drie keer sneller dan wat toegestaan is”, zegt Benoit Godart, de woordvoerder van Vias. “Wat nog echt verontrustend is, is dat elke dag 32 bestuurders sneller reden dan 86 kilometer per uur. Als zij betrapt worden, moeten ze rechtstreeks naar de rechtbank.” 

Vias is gelegen aan de Haachtsesteenweg, die van aan de Brusselse ring naar Kampenhout en Haacht loopt. Door enkele recente tragische ongevallen heeft die baan een bijzonder trieste reputatie meegekregen. Niet zo ver van het gebouw kwam eind 2017 namelijk Stephanie Verbraekel om het leven, een journaliste van De Standaard, die doodgereden werd toen ze diezelfde steenweg overstak in Schaarbeek. 

“Elk moment van de dag zijn er nog chauffeurs die hier voorbijracen”, zegt Pieter Fannes van het actiecomité 1030/0, dat is opgericht om het aantal verkeersdoden in Schaarbeek te herleiden naar nul. “Je ziet dat er nog steeds zo’n sfeer heerst van ‘alles kan’, veel chauffeurs en motorrijders gaan daarvan uit. Dat maakt de cijfers van Vias nu ook zo onthutsend.” 

Zone-30

In Schaarbeek geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Haachtsesteenweg, maar het is duidelijk dat veel bestuurders die beperking aan hun laars lappen. “Dit jaar is er in Schaarbeek 140 kilometer per uur in een zone-30 gemeten”, zegt Fannes. “Dat is, denk ik, het record.”  

Enkele maanden geleden werden in die Brusselse gemeente op een week tijd ook twee kinderen aangereden. De bestuurders pleegden bij de laatste twee ongevallen telkens vluchtmisdrijf. Volgens het gemeentebestuur is er nochtans al heel wat in stelling gebracht om een betere veiligheid te garanderen. Aan de Haachtsesteenweg  zijn op het grondgebied van Schaarbeek vier nieuwe flitspalen geïnstalleerd, die verdeeld zijn over twee kruispunten.

“In september vorig jaar is er een heel mobiliteitsplan uitgerold om de snelheid te verlagen naar 30”, zegt Sadik Koksal (DéFI), dienstdoend burgemeester van Schaarbeek. “Volgende maand gaan we daar de resultaten van evalueren. Met vaste en mobiele flitsinstallaties willen we de pakkans ook vergroten. Als het aankomt op flitscontroles hadden we een achterstand ten opzichte van Vlaanderen. Maar de politie is nu heel actief om hardrijders aan te pakken.”  

De laatste tijd is verkeersveiligheid een thema dat over heel Brussel bijzonder veel aandacht heeft gekregen. Het nieuwe Brusselse regeerakkoord bevat maatregelen als een zone-30 die – met enkele uitzonderingen – over het hele gewest moet ingaan. De politie van de zone Brussel Hoofdstad-Elsene, die bevoegd is voor Haren, houdt ook vol dat er al genoeg geverbaliseerd wordt. “Maar zolang die steenweg geen aangepaste infrastructuur heeft, blijven zulke dingen nog altijd mogelijk”, zegt commissaris William Mariel.

Daar gaat ook Vias mee akkoord. De Haachtsesteenweg is in Haren een lange rechte baan, die bijna uitnodigt om te snel te rijden. Er moet dan ook werk gemaakt worden van een andere infrastructuur, die bestuurders met een zware voet automatisch dwingt om op de rem te gaan staan. Al plaatst Vias-woordvoerder Godart wel nog de nodige vraagtekens bij het ‘genoeg verbaliseren’.

“De pakkans is nu nog veel te laag”, zegt hij. “De indruk is nu nog steeds dat er weinig controles zijn, zeker ’s nachts en in het weekend. Onze meting toont aan dat bestuurders zelfs tijdens de week te snel durven rijden. Twee jaar geleden hebben we trouwens dezelfde meting gedaan. Ook toen hebben we afschuwelijke snelheden vastgesteld.” 

Bus, tram 

De burgemeester van Brussel, Philippe Close (PS), ziet dan weer geen oplossing in een aangepaste infrastructuur. Die ligt volgens hem zeer moeilijk, omdat er over de Haachtsesteenweg ook bussen en trams moeten passeren. Als je dan de weg aanpast, bijvoorbeeld met allerhande snelheidsdrempels, zou het verkeer in de soep kunnen draaien. De oplossing ligt volgens de burgemeester bij meer repressie. 

“Sinds januari 2019 hebben we in Haren zestien mobiele snelheidscontroles gedaan, dus met agenten in een politievoertuig”, zegt Close. “En negen met een Lidar, een verplaatsbare flitscabine. Daarmee hebben we meer dan 500 pv’s opgesteld voor overdreven snelheid. Op de Haachtsesteensweg zijn er zoveel overtredingen dat je eigenlijk constant moet monitoren. Brussel was de eerste gemeente om trajectcontroles in te voeren, omdat automobilisten aan een gewone flitspaal even stoppen en dan weer kunnen optrekken. Het lijkt mij essentieel om die trajectcontroles ook op de Haachtsesteenweg uit te bouwen.”