De brandweer adviseert om elektrische auto's buiten op te laden? Een straf statement dat paniek zaait

In België kan het aantal branden met elektrische wagens de laatste 10 jaar op 1 hand worden geteld. Desondanks adviseert de brandweer om elektrische wagens beter buiten op te laden. Een straf statement dat paniek zaait.

opinie
Bart Massin
Bart Massin heeft 15 jaar ervaring in de energiesector. Hij is managing partner van Stroohm, dat bedrijven helpt met de transitie naar elektrisch rijden.

Op basis van die enkele gevallen kunnen we moeilijk spreken van een verhoogd risico. Er is geen enkel aangetoond verband tussen de branden en het laden van een elektrische wagen. Er is slechts 1 casus van een elektrische wagen die effectief aan het laden was. De meeste wagens stonden gewoon geparkeerd.

Is de kans dat een elektrische wagen spontaan ontbrandt groter dan bij een gewone verbrandingsmotor? Jaarlijks branden een 50.000 wagens wereldwijd spontaan uit en dat gaat dikwijls gepaard met terugroepacties van miljoenen voertuigen. Raadt de brandweer ons ook aan om al die wagens buiten te parkeren? 

Krampachtig sneeuwbaleffect

Als de brandweer verkondigt dat laden van een elektrische wagen binnen gevaarlijk is, dan volgen de verzekeringsmaatschappijen al snel om aanpassingen te doen aan hun verzekeringspolissen. Maar een identieke lithium-ion-batterij in onze laptop of gsm mogen we wel opladen in de zetel of op ons houten nachtkastje?

Sommige verhuurders geven nu geen toestemming meer aan bedrijven en gezinnen om laadinfrastructuur binnen te plaatsen. Bij nieuwbouw vraagt de brandweer in bepaalde steden om elektrische laadinfrastructuur enkel te voorzien op -1, gelijkvloers en +1, maar elektrische wagens mogen dan weer probleemloos overal parkeren. 

Kortom, er is geen visie, geen kader en bovenal geen wetenschappelijke onderbouwing voor deze krampachtige reactie die een broodnodige technologische evolutie in België kan afremmen. Moeten we dan allemaal verder dieselen omdat de brandweer onzeker is?

Schizofrene overheid

De federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken laat de brandweer betijen, terwijl diezelfde overheid wel verlangt dat we massaal de ommezwaai maken naar elektrisch rijden.  

Het is dringend tijd dat er wetenschappelijk onderzoek komt naar de oorzaken van zulke branden, en ook naar blustechnieken. Daarrond dient een consequent beleid te komen (wetenschappelijk onderbouwd), want Europa verplicht ons straks om alle nieuwbouw en in latere fase ook bestaande gebouwen te voorzien van laadinfrastructuur voor elektrische auto's.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen