Aantal Belgen dat naar het werk fietst in 5 jaar verdubbeld
Meer dan 1 op de 10 werknemers (13,4 procent) in België neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als 5 jaar (6,4 procent) geleden. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit.
De fietsende Belg is 41 jaar en 4 maanden oud en fietst gemiddeld 9,4 km naar het werk, ruim 2 km meer dan 5 jaar geleden, hoofdzakelijk dankzij de elektrische fiets. Ook het openbaar vervoer won de laatste 5 jaar aan populariteit ten koste van de auto.
Regionale verschillen
De populariteit van de fiets voor het woon-werkverkeer stijgt in heel België, met Vlaanderen als trekker: 15,2 procent van de Vlamingen fietst regelmatig tussen thuis en werk. Koploper is Antwerpen, 1 op de 5 Antwerpse werknemers fietst naar het werk, en Limburg is de snelste groeier. Hier ging het percentage maal drie, aldus Acerta.
In Wallonië is de fiets het minst populair (0,9 procent). Niet onlogisch gezien de grotere afstanden en de hoogteverschillen. Brussel krijgt 3,73 procent van de werknemers regelmatig op de fiets. In 2013 was dat 2 procent. Het pad wordt daar geëffend, aldus Dirk Wijns, directeur Acerta Consult.
De stijging van fietsende werknemers geldt in alle leeftijdscategorieën met uitzondering van de oudsten (+ 63-jaar). Een 50-plusser fietst nog net zo vaak als de min-35-jarige. De gemiddelde leeftijd van die naar het werk fietsen ligt op 41 jaar en 4 maanden, in 2013 was dat 40 jaar.
In 2013 woonde drie kwart van de fietsers binnen een straal van 10 km van het werk, in 2018 is die groep geslonken tot 62 procent. De groep die meer dan 30 km naar het werk fietst, groeide in diezelfde tijd van 5,5 procent naar 9,8 procent. Door het succes van de e-bike is de gemiddelde gefietste woon-werkafstand op 5 jaar gestegen van 7,3 naar 9,4 km.
Openbaar vervoer
Een groeiend percentage werknemer gaat ook met de trein, bus, tram of metro naar het werk: van 2,8 procent in 2013 naar 4,2 procent in 2018 voor België, in Vlaanderen van 2,5 procent naar 3,8 procent. "Die groei moeten we relativeren: gemiddeld plus 51 procent in 5 jaar is een heel pak minder dan wat de fiets (+ 104 procent) doet. Het absoluut belang van het openbaar vervoer blijft beperkt: nog altijd maar 4,15 procent van de werknemers kiest ervoor."
De cijfers zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 40.000 werkgevers uit de private sector, zowel kmo's als grote ondernemingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vrijwilligers gezocht om ons land te verdedigen: N-VA zet apart reservistenkorps op verkiezingsprogramma
-
Vanaf oktober punten voor wie naar school fietst
Izegem wil meer inwoners aan het fietsen krijgen en daarom gaat in oktober een fietsbeloningssysteem van start. Kinderen die met de fiets naar school komen verzamelen vanaf dan Buck-e-punten die ze op de jaarlijkse kermis kunnen uitgeven. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
-
PREMIUMPolitiek32
Erdogan belt Gents slachtoffer van Turks-Koerdische rellen: “Geen buitenlandse inmenging”, zegt De Croo
-
PREMIUMPolitiek117
Geld, macht en een blonde vrouw: dit is wat Filip Dewinter naar Russen en Chinezen drijft
Meer zakenman dan politicus. Op zoek naar partners in de strijd tegen de islam. Hongerig naar erkenning en pocherig over zijn titels. Maar ook: zelfverklaard ‘anticommunist’. Tóch papte Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter (61) aan met schimmige Chinese en Russische kameraden. Maar waaróm? Vier motieven waarom Dewinter in zee gaat met bedenkelijke regimes. -
Cipiers weigeren te werken in Vlaamse en Brusselse gevangenissen: duizenden gedetineerden moeten op cel blijven
Cipiers in de Vlaamse en Brusselse gevangenissen weigeren aan de slag te gaan. Duizenden gedetineerden mogen daardoor niet uit hun cel komen. -
De Lijn ziet “voorzichtig positieve” signalen na invoering nieuw vervoersnet: nog wel touringcars nodig voor sommige schoolritten
-
Cambio vervangt 9.400 privéwagens of 18 voetbalvelden aan parkeerplaats
-
Beroepsvereniging: Justitie betaalt ruim een derde van vertalers en tolken te laat
De federale overheidsdienst Justitie betaalt ruim een derde van de vertalers en tolken niet op tijd. Dat heeft de beroepsvereniging van beëdigd vertalers en tolken BBVT donderdag medegedeeld in een persbericht. Hoewel er voor dit jaar naar verluidt extra middelen werden voorzien, zou er geen budget zijn. De beroepsorganisatie noemt de situatie onhoudbaar. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
PREMIUM
Brusselse stadstol kan pendelaars tot meer dan 1.000 euro per jaar kosten
40 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt Staessens
Stephan Priem
peter colson
Pieter Verhulst
Claudia Rosseel