De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen.
Volledig scherm
De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen. © lukas

Bond Beter Leefmilieu luidt alarmbel: tot 2030 wachten op schone lucht is geen optie

Bond Beter Leefmilieu (BBL) maakt zich steeds meer zorgen over de Vlaamse regeringsonderhandelingen. De kilometerheffing voor personenwagens lijkt er niet te komen, en bij gebrek aan een alternatief zal Vlaanderen de doelstellingen voor luchtkwaliteit, klimaat en natuur niet halen. Daarvoor waarschuwt BBL.

31 reacties

  • Matthias Verbeure

    4 jaar geleden
    Het is pas interessant als ze groene elektriciteit of kwh's kunnen leveren aan de gasprijs van 6 cent per kwh. Jammergenoeg loopt ons land achter op vlak van windenergie. Eens er genoeg windmolens zijn voor goedkope elektriciteit dan zijn zonnepanelen en warmtepompen een grap qua terugverdientijd ;) Maar het duurt nog wel minstens 15 jaar denk ik.
  • Johan Vancaneghem

    5 jaar geleden
    Ik tegen mijn baas : 'Je hebt de keuze, mijn kilometertaks terugbetalen of mij steeds te laat laten komen met het openbaar vervoer'. Zal hij graag horen... .
  • Geert Tamsyn

    5 jaar geleden
    Jan Rodrigus, iets wat volledig legaal is, is daarom nog niet ethisch en maatschappelijk verantwoord.
  • Ja Rodrigus

    5 jaar geleden
    Marco maerten, als je iets koopt, dan mag je het zoveel gebruiken als je wilt. als ik mijn auto een hele dag wil laten draaien is dat mijn goed recht, want de auto en de diesel zijn mijn eigendom, geen enkele wetgeving die dat kan verplichten, als ik mijn auto wil gebruiken om naar de bakker 500 meter verder te rijden is dat ook mijn goed recht, je mag denken wat je wilt, maar dat is nu eenmaal iets waarover mensen zelf beslissen
  • Stephan Priem

    5 jaar geleden
    Meer taksen en accijnzen gaat de lucht niet zuiverder maken, enkel goed voor de staatskas en de multinationals. Dat men eerst werk maakt van een vlottere afhandeling van het verkeer, al decennia lang beloofd men supercomputer die onze verkeerlichten regelen wat in veel steden een regelrechte ramp is.