© Jan Van der Perre

Fietsers reageren op stijging dodelijke ongevallen “Ieder voor zich, want we zijn allemaal opgejaagd”

Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol.

Jan Stassijns

Op de Plantin en Moretuslei in Antwerpen, op het kruispunt met de Mercatorstraat, kwam twee jaar geleden de 27-jarige Evelien van Ranst om het leven toen ze met haar fiets gegrepen werd door een afslaande vrachtwagen. Zijn de fietsers er bezorgd over de verkeersveiligheid? Jazeker, maar het zijn het niet alleen de conflictsituaties met automobilisten waar fietsers zich zorgen over maken. Ook zij merken op dat het op de fietspaden steeds drukker wordt. “En daar is de infrastructuur lang niet altijd op aangepast”, zegt Karen Van Tichelt (30) uit Wommelgem. “Het wordt niet alleen drukker, er rijden ook steeds meer en snellere elektrische fietsen en speed pedelecs. Tegelijkertijd rijden er hier ook nog heel wat ‘gewone’ fietsers rond. Al die verschillende snelheden zorgen ervoor dat er meer voorbijgestoken wordt en dan moet je echt opletten.”

© Jan Van der Perre

© Jan Van der Perre

Mark (43) uit Borsbeek heeft zich met zijn fiets aan de kant gezet om met zijn smartphone een berichtje te sturen. “Dat doe ik altijd wel en erg bewust”, zegt Mark. “Zeker op een drukke fietsostrade moet je je hoofd erbij houden. Ik merk wel bij mezelf dat ik soms toch ook soepel omga met de regels, zoals door het rood rijden als er echt niemand te zien is. Ik steek dat niet weg nee, dat doen we allemaal wel. Het lijkt vaak ‘ieder voor zich’, waarschijnlijk omdat we allemaal zo opgejaagd zijn tegenwoordig.”

Fietscultuurshock

De Nederlandse Carlijn (27) woont nog maar een jaar in Antwerpen en zij ervaarde toch een fietscultuurshock. “Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar het lijkt dat de Vlaming minder gewend is om te fietsen”, zegt Carlijn. “Nederland is een fietsland, waar ook automobilisten meer rekening houden met de fietser. Er wordt bijvoorbeeld veel meer voorrang gegeven, vooral als het regent, ook al heeft de auto eigenlijk voorrang.”

© Tommy Maes

Op de hoofdweg van het Molse gehucht Ginderbuiten komen veel fiets- en autoverkeer samen. Omdat er enkel fietssuggestiestroken liggen, rijden ze over hetzelfde wegdek. “Ik heb niet de indruk dat het nu onveiliger is geworden voor fietsers”, vertelt fietser An Wilms uit Mol. “Tijdens de spitsuren is het natuurlijk wel heel druk en auto’s durven heel dicht tegen de fietsers aan te rijden. Daarom rij ik zelf extra voorzichtig.”

Bruno Marlein pendelt met een elektrische fiets naar het werk, maar rijdt naar eigen zeggen voorzichtig. “Ik ga zeker niet sneller rijden dan ik met een gewone fiets zou doen”, zegt hij. “Op het vlak van verkeersveiligheid zijn er de laatste jaren veel zaken verbeterd, zoals de aanleg van nieuwe fietspaden. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral op het vlak van oversteekplaatsen. Daarom moeten er zeker nog veilige oversteekplaatsen voor fietsers bijkomen.