Eerste elektrische Volvo rolt in september 2020 van de band in Gent
De eerste volledig elektrische Volvo, een XC40, zal in september 2020 van de band rollen in Gent. Dat heeft Belga vernomen bij CEO Stefan Fesser van Volvo Car Gent. Onder meer dankzij het succes van de traditionele XC40 groeide de fabriek uit tot de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, met zowat 6.600 personeelsleden. Dankzij de elektrische auto kan Fesser die werkgelegenheid de komende jaren "stabiel houden”.
Vandaag wordt op een persevenement in Los Angeles de eerste volledig elektrische XC40 gelanceerd, een auto die voor de wereldwijde markt (uitgezonderd China) in Gent wordt gebouwd. "Met dit model geven we de aftrap van elektrificatie binnen de Volvo-groep", zegt directeur Stefan Fesser van Volvo Car Gent. "Ik ben zeer trots dat ik dat met mijn team kan doen.”
Transformatie
De bouw van een elektrisch voertuig is een "reusachtige transformatie" voor de Gentse autobouwer, zegt Fesser. Zo werd aan de ingang van de Gentse productievestiging een volledig nieuwe batterijfabriek opgetrokken. Maar vooral in de assemblage betekent het nieuwe model ingrijpende wijzigingen. "Het begint bijvoorbeeld in de lasfabriek, want het onderstel is volledig anders", legt Fesser uit. "Voorheen had je een brandstoftank en een ontploffingsmotor. Nu komt er een elektrische motor, aangedreven door een batterij."
Zowel arbeiders, schoonmaakpersoneel als management volgen een intensieve opleiding over de gevaren die gepaard gaan met de hoogspanning van zware batterijen. In totaal goed voor zowat 2.000 werkdagen.
Zekerheid
Dat de Gentse vestiging door het Zweeds-Chinese management is gekozen om de transformatie op te starten, is volgens Fesser geen toeval. "De kennis van het personeel, zijn passie en de bereidheid om open te staan voor nieuwe technologie" waren doorslaggevend, klinkt het.
Tegen de zomer van 2020 zal de testproductie van de XC40 rond zijn. In september 2020 zal de eerste auto bestemd voor consumenten van de band rollen. Een stap die zekerheid moet bieden aan de 6.600 werknemers van Volvo Car Gent. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol", aldus Fesser, "maar door ons voor te bereiden op de elektrificatie en ook de batterij hier te bouwen kunnen we die werkgelegenheid stabiliseren."
Strategie
Volvo ontwikkelt vanaf dit jaar niet langer nieuwe modellen met een brandstofmotor. En vanaf 2025 wil Volvo dat de helft van de verkochte auto's op een batterij rijdt. De laatste auto met een brandstofmotor rolt dus over enkele jaren van de band in Gent. Dat moment zou er al sneller kunnen zijn dan verwacht.
"Onze strategie is gebaseerd op twee modellen, de XC40 en de V60", zegt Fesser over de fabriek in Gent. "We bewegen in de richting van elektrificatie en onze fabriek is voortrekker in het bouwen van deze auto's." Het succes hangt af van de markt. "Maar ik ben ervan overtuigd dat de marktvraag er sneller zal zijn dan we denken.”
Maar de fabriek werkt alleszins op volle capaciteit, wat betekent dat bijkomende nieuwe modellen op dit moment niet aan de orde zijn. Speculaties over de komst van de Polestar 2, een Chinese Tesla-concurrent die ook onder moederholding Geely wordt ontwikkeld en op het CMA-platform van de XC40 is gebaseerd, lijken daarmee van de baan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Binnenland
Omzet Belgische autotoeleveranciers daalt fors met 15 procent in eerste jaarhelft
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Volvo roept half miljoen auto's terug om brandgevaar: 40.000 in België
De Zweedse autofabrikant Volvo haalt over de hele wereld ruim 500.000 auto’s terug naar de garage, waarvan 40.000 in België. Een kunststof motoronderdeel kan smelten, wat in het ergste geval kan leiden tot brand in de motor. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Ghijs Elvan
Robert DE REU
johan thyssen
Leo Mariën