“Brexit-oplossing voor Noord-Ierland zet deur voor ontwijking van douanerechten open"
De regeling rond Noord-Ierland in het nieuwe brexitakkoord tussen de Europese Unie en de Britse regering, brengt heel wat praktische problemen met zich mee en opent de deur tot de ontwijking van invoerrechten. Dat zegt Geert Van Calster, professor aan de KU Leuven en expert internationaal handelsrecht. "Het is duidelijk dat dit een enorme Europese toegeving is."
De Ierse backstop, het mechanisme dat in het vorige brexitakkoord moest vermijden dat er opnieuw controles zouden komen op de grens tussen Noord-Ierland en de Europese lidstaat Ierland, was het heetste hangijzer in de brexitonderhandelingen. In de nieuwe deal die Brits premier Boris Johnson uit de brand kon slepen, wordt daar een mouw aan gepast.
Noord-Ierland zal na de overgangsperiode die loopt tot eind 2020 juridisch deel blijven uitmaken van het Britse douanestelsel. Om een harde grens met Ierland te vermijden, blijft het gebied de Europese regels rond de Europese interne markt wel volgen en komen er douanecontroles tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk. Goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden vervoerd, zullen echter niet onderworpen worden aan invoerrechten, tenzij ze voor de Europese markt bedoeld zijn.
"Het is duidelijk dat dit voor marktspelers een belangrijke opening gaat creëren tot de Europese markt die moeilijk te controleren gaat zijn", zo analyseert Van Calster de regeling. "De praktische complicaties zijn heel groot en voor diegenen die het systeem willen bespelen, is er nu een heel duidelijke ingangspoort om aan ontwijking te doen." Kort gezegd: goederen kunnen via Groot-Brittannië door Noord-Ierland naar Ierland en dus de EU gebracht worden zonder controle. Eens de goederen zich in Ierland bevinden, zitten ze ook in de interne Europese markt.
Britse douaneagenten
Bovendien zullen de douanecontroles die dan wel worden gedaan, door de Britten zelf worden uitgevoerd. "Volgens mij is de Europese Unie zich daarvan bewust, maar het is een enorm risico dat ze zich verlaat op de Britse douaneagenten. Dat is compleet naïef. De Britse douane heeft er geen enkel belang bij om een prioriteit te maken van de controle op de aangifte van voor de EU bestemde goederen."
Dat het nieuwe brexitakkoord vastlegt dat de Europese Unie functionarissen kan afvaardigen die Britse douaniers zouden kunnen aansturen, biedt op dat vlak weinig soelaas, vreest de professor. "Je kan het vergelijken met blauwhelmen sturen naar oorlogsgebied, die de dingen in de gaten moeten houden, maar weg zijn zodra er 2.000 man aan de poorten staat", zegt hij. "Dat is iets dat op papier kan werken, maar in de praktijk volstrekt onwerkbaar is. Je kan je de complicaties zo voorstellen. Heeft zo'n Europese ambtenaar bijvoorbeeld toegang tot de douanedatabank van de Britten? Waarschijnlijk niet. Dus je zit daar met iemand die geen enkele toegang heeft tot informatie."
Economische gevolgen
Het feit dat het systeem gevoelig is aan ontwijking, heeft volgens Van Calster ook mogelijke economische gevolgen. "De douanerechten zijn samen met de btw de grootste inkomstenbron voor de Europese Unie. Dus als je een groot ontwijkingsmechanisme hebt via Noord-Ierland, dan heb je ook meteen een grote impact op de Europese financiën."
Van Calster ziet de nieuwe regeling rond Noord-Ierland dan ook als een "enorme toegeving van de Europese Unie". "Voor de EU zou het natuurlijk beter zijn geweest als men ervan uit zou gaan dat alle goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden vervoerd, bestemd zijn voor de Europese markt, tenzij er overtuigende argumenten worden aangedragen dat ze bestemd zijn voor de Noord-Ierse interne markt. Maar dat was waarschijnlijk onverteerbaar voor de Britten, omdat je dan het de facto blijven van Noord-Ierland in de EU veel meer onderstreept.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Personeel dat deelt in winst van bedrijf met kwart gestegen in 5 jaar: al 125.000 werknemers profiteren
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
3
Cacao duurder dan koper
Voor een ton cacaobonen - de grondstof voor chocolade - wordt nu meer betaald dan voor een ton koper. -
-
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
-
31
Duitse wapenfabrikant Rheinmetall draait recordomzet door oorlog in Oekraïne
De Duitse wapenfabrikant Rheinmetall profiteert van de aanhoudende oorlog in Oekraïne. Het concern, dat onder meer Leopard 2-tanks maakt, voorziet dat de omzet in het huidige boekjaar stijgt tot een record van rond de 10 miljard euro. De winst steeg met 20 procent tot 918 miljoen euro. Ook de toekomst van het bedrijf ziet er goed uit: nooit waren er meer bestellingen. -
PREMIUM172
1 op de 3 werkende ouders komen amper rond: “De koopkracht van de laagste inkomens moet dringend aangepakt worden”
“Vergelijk eens wat de boeren krijgen voor hun producten en wat ze gezinnen kosten in de winkelrekken. Wat blijft er hangen bij de verschillende schakels in de keten?” Voor Ivo Mechels, de voorzitter van De Gezinsbond, ligt daar de oorzaak én de oplossing voor de steeds grotere groep gezinnen die financieel moeilijk rond komen: “De prijzen in de supermarkten moeten doorgelicht worden.” Dit is hoe de Gezinsbond denkt dat het leven ook voor jouw gezin opnieuw beter betaalbaar kan worden. -
Olie- en gasprijs op hoogste niveau in maanden
-
14
Miljardair (87) die sjoemelde met aandelen vindt zichzelf te oud om naar gevangenis te gaan
-
Sterkste daling Duitse woningprijzen ooit gemeten
De waarde van woningen in Duitsland is vorig jaar in het sterkste tempo gedaald sinds het nationaal statistiekbureau in 2000 met de metingen begon. Na jaren waarin vastgoed meer waard werd, werden huizen vorig jaar gemiddeld 8,4 procent minder waard. Dat was onder andere het gevolg van de sterk gestegen rentes. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter Decock
jan boden
Jef Pauwels
ivo torfs
heinz wolf