Direct naar artikelinhoud
Elektrisch vervoerUpdate

Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens

Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA).Beeld BELGA

Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor elektrische wagens. Dat heeft de regering beslist. De premies schoten hun doel voorbij, is te horen bij het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).

Wie ten laatste op 31 december een elektrische wagen koopt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. Elektrische auto’s worden echter slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht. Voor de zowat 3.600 verkochte elektrische wagens in 2018 werden daarom slechts een vierhonderdtal premies aangevraagd. De maatregel heeft de verwachtingen dus niet ingelost, is vandaag te horen.

Nochtans worden er dit jaar weer meer premies aangevraagd. Uit cijfers van de vorige energieminister Lydia Peeters (Open Vld) bleek dat het in de eerste helft van dit jaar al ging om 593, tegenover de 415 in heel 2018. Er werd al 2,2 miljoen euro uitgekeerd in de eerste jaarhelft.

Peeters drong er eerder dit jaar nog op aan om de premie te verlengen, om de doelstelling van 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020 te halen. N-VA was echter geen fan van de aanmoediging. Toenmalig fractieleider Matthias Diependaele (N-VA) noemde het een cadeautje en stelde voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur. 

Een elektrische wagen wordt opgeladen.Beeld REUTERS

‘Nefast voor vergroening’

De autosector reageert niet blij. “Dit is nefast voor de vergroening van het wagenpark”, reageert sectorfederatie Febiac. Op dit moment kiest minder dan 1 procent van de particulieren die een auto kopen, voor een elektrische wagen. Een fiscale stimulans is onontbeerlijk om daar verandering in te brengen, klinkt het. “Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld zonder een sterk pakket aan ondersteunende maatregelen.”

“We betreuren het dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie haar doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen”, aldus Luc Bontemps, de gedelegeerd bestuurder van Febiac. “Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.”

De federatie voor elektro-mobiliteit (Avere) vindt de timing bijzonder ongelukkig, omdat er net nu meer betaalbare en kleinere elektrische modellen op de markt komen. “We gaan grote hoeveelheden elektrische wagens nodig hebben om onze klimaatambities te behalen”, zegt voorzitter Jochen De Smet. “Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen incentive meer om over te stappen van een ongezonde benzine- of dieselwagen naar een propere zero-emissiewagen.”