Videospeler inladen...

Vlaamse regering schrapt premie voor elektrische wagens, sectororganisaties: "Nefast voor vergroening wagenpark" 

De Vlaamse regering zet de aankooppremie voor elektrische wagens vanaf 1 januari volgend jaar stop. Volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) heeft de premie te weinig effect. Sectororganisaties vinden dat een verkeerde beslissing. "Dit is nefast voor de vergroening van het wagenpark", luidt het.

Wie een "zero-emissievoertuig" koopt - een volledig elektrisch voertuig of een auto op waterstof - kan daarvoor een premie aanvragen. Het bedrag van die premie kan oplopen tot 4.000 euro. De premie moet mensen stimuleren om een "zero-emissievoertuig" te kopen, waardoor het wagenpark kan vergroenen. "Maar de maatregel lost zijn verwachtingen niet in", klinkt het bij minister Demir.

Zo werden vorig jaar in totaal 415 premies toegekend terwijl er in totaal bijna 2.700 nieuwe elektrische wagens zijn ingeschreven, laat Demir weten. De regering moest dan ook maar iets meer dan 1,4 miljoen euro uitbetalen, terwijl er 5 miljoen was voorzien. "De premie heeft weinig invloed gehad op de aankoopbereidheid van de modale particuliere Vlaming voor dergelijke wagens", concludeert de minister.

Zij wil nu eerst werk maken van de laadinfrastructuur. "Als mensen een elektrische wagen kopen, willen ze natuurlijk zeker zijn dat ze niet stilvallen halverwege. Daar gaan we nu prioritair werk van maken. Dat zal meer effect hebben."

Particulieren

Al moet gezegd: de premie geldt - op enkele uitzonderingen na - enkel voor particulieren en vzw's (dus niet voor bedrijven). Elektrische auto's worden slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren gekocht. Als we daar kijken naar het aantal ingeschreven nieuwe elektrische auto's komen we uit op 520 in 2018, waarvan dus toch zo'n 80 procent een premie toegekend kreeg. 

Bovendien is de verkoop van elektrische wagens dit jaar verder gestegen. Tot 22 september van dit jaar zijn er al 846 premies toegekend aan particulieren voor de aankoop van een elektrische wagen en zijn er iets meer dan 1.000 nieuwe elektrische auto's van particulieren ingeschreven.

Hoe dan ook: de premie wordt vanaf 1 januari 2020 stopgezet. Dat terwijl de vorige minister van Energie, Lydia Peeters (Open VLD), eerder dit jaar nog besliste om de premie te verlengen tot eind 2020. Iedereen die ten laatste op 31 december 2019 nog een "zero-emissievoertuig" bestelt, heeft wel nog recht op een premie. Op voorwaarde dat de premie ten laatste op 31 oktober 2020 aangevraagd wordt, verduidelijkt minister Demir. 

"Nefast voor vergroening wagenpark"

AVERE, de federatie voor elektromobiliteit, reageert "verontwaardigd" op de afschaffing van de premie. "Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen aansporing meer om over te stappen naar een propere zero-emissiewagen", zegt voorzitter Jochen De Smet. "De afschaffing komt er net op het moment dat er meer betaalbare en kleinere modellen beschikbaar komen. Minister Demir maakt op deze manier de Belgische markt minder interessant voor elektrische wagens."

Ook autosectorfederatie Febiac noemt de beslissing van de Vlaamse regering "nefast voor de vergroening van het wagenpark". "De doorbraak van de elektrische auto is nog maar net begonnen. Vandaag kiest minder dan 1 procent van de particuliere autokopers voor een elektrische auto. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk."

Het Klimaatpanel heeft overigens recent geadviseerd om de premies net te verhogen, omdat de kloof van de duurdere elektrische wagens met diesel- en benzinewagens nog te groot is.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Onze verkeersexpert Hajo Beeckman geeft meer uitleg in "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen