© Wim Hendrix

Vlaams minister Gatz en meer dan 40 organisaties pakken samen haatspraak aan

Vlaams minister van Jeugd en Media Sven Gatz heeft zaterdag samen met meer dan 40 organisaties de eerste Vlaamse campagne tegen online en offline haatspraak gelanceerd. De campagne ‘No Hate’ wil via sensibilisering en vorming meer weerbaarheid en actie tegen haatspraak tot stand brengen bij kinderen, jongeren en jeugdbegeleiders.

Het internet en sociale media openen volgens Gatz een bijna eindeloze wereld aan mogelijkheden en positieve contacten. “Maar de deur staat ook wagenwijd open voor beledigingen, haat en frustratie”, benadrukt de Vlaamse minister.

Dat blijkt onder meer uit de cijfers van Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum. In 2015 ontving Unia 654 meldingen over haatspraak. Er waren vooral klachten over vormen van haatspraak op sociale media als Facebook en Twitter (37 procent). Verder waren er ook klachten over kettingmails (34 pct) en commentaren op discussiefora van kranten (10 pct).

No Hate is een campagne van de Raad van Europa om online mensenrechten in de kijker te zetten en vormen van haatspraak, racistische en discriminerende uitlatingen in te tomen. Dit jaar krijgt de campagne voor de eerste keer ook een Vlaamse invulling.

De actie wordt ondersteund door verschillende organisaties. De Ambrassade, Tumult, Mediaraven en Jong & Van Zin, sociaal-culturele organisaties Orbit vzw en Kifkif, mensenrechtenorganisaties als Vormen vzw en Unia, en het Kenniscentrum Mediawijsheid slaagden erin om meer dan 40 partners de campagne te laten onderschrijven.

“Ik ben verheugd om samen met spelers uit de jeugd-, media- en cultuursector onze schouders onder No Hate Vlaanderen te zetten”, zegt Gatz. “We moeten ons individueel en in groep blijven inzetten voor meer tolerantie en minder haat.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer