Beverentunnel op Antwerpse Ring weer open na noodherstelling

De Beverentunnel op de Antwerpse R2 richting Nederland werd woensdag rond 15u opnieuw vrijgegeven. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde in de tunnel een noodherstelling uit nadat een vrachtwagen over een lengte van ruim 150 meter de verlichting had losgerukt. Het incident zorgt al een hele dag voor file rond Antwerpen.

jtp, blg

Het ongeval gebeurde rond 8 uur woensdagmorgen. Een vrachtwagen zorgde er voor een ware ravage nadat die over een afstand van 150 meter grote delen van de verlichting en camera’s aan het plafond afreed. Daardoor kon het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de veiligheid in de tunnel niet monitoren en garanderen.

Aannemers werden onder politiebegeleiding ter plaatse gebracht om de schade op te meten en begonnen woensdagvoormiddag meteen aan de herstellingswerken. De armaturen van de verlichting die los hingen, werden verwijderd. Tegelijkertijd werd er ook tijdelijke verlichting opgehangen.

Het AWV mikte erop om de Beverentunnel nog voor de avondspits terug open te krijgen. Rond 15u kwam dan ook het verlossende bericht. “We roepen bestuurders wel op extra voorzichtig te zijn, want het gaat slechts om een tijdelijke noodoplossing”, aldus Jef Schoenmaekers van AWV. Het verkeer moet aan een verlaagde snelheid van 50 km/u door de tunnel rijden, meldt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

Een structurele herstelling zou in de loop van de komende weken ’s nachts worden ingepland.

Het probleem in de Beverentunnel zorgt woensdag al de hele dag voor fileleed in en rond de Waaslandhaven. Ook na de heropening verloopt het verkeer nog steeds moeizaam vanaf de aansluiting met de E34 in Beveren en ook op de E34 naar Zelzate van voor Melsele tot Beveren.

Lees verder onder de foto’s

© bfs

© bfs

Tunneldoseren

Net vandaag maakte het AWV bekend dat het vanaf 2 december zal beginnen met een systeem van tunneldosering aan de Beverentunnel in de richting van Nederland. Dat houdt in dat bij filevorming in of net na de tunnel het aantal beschikbare rijstroken tijdelijk beperkt wordt om de staart van de file uit de tunnel te halen. De file vormt zich dan niet meer in de tunnel, maar ervoor, terwijl het verkeer wel nog vlot door de tunnel kan blijven rijden.

“Op die manier wil AWV de veiligheid verbeteren en het opvallend hoge aantal ongevallen in de Beverentunnel richting Nederland doen afnemen”, klinkt het. Aan de Beverentunnel gebeuren regelmatig ongevallen, vaak in de staart van files tijdens piekmomenten. In 2018 telde AWV 27 ongevallen, in 2019 waren het er tot nu toe al 26.

“Bij veel van die ongevallen waren vrachtwagens betrokken. Omdat een ongeval in een tunnel een veel groter veiligheidsrisico stelt dan een ongeval in open lucht is het zeer belangrijk om die ongevallen zo veel mogelijk te voorkomen”, stelt het AWV.

© bfs

© bfs

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Verkeersnieuws Antwerpen