Direct naar artikelinhoud
COP25

Is planepooling het eufemisme van het jaar?

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).Beeld BELGA

Vlaams minister Zuhal Demir gaat ‘planepoolen’ naar Madrid om haar ecologische voetafdruk te beperken. Veel indruk lijkt ze daarmee niet te maken. ‘In de zakenluchtvaart gebeurt dat al langer, maar voor de ecologie? Mijn voeten.’

“Ik ga planepoolen”, zei Demir dinsdag in De ochtend op Radio 1 over haar reis naar de klimaatconferentie in Madrid. “Met zoveel mogelijk mensen in het vliegtuig om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken.” Presentator Michaël Van Droogenbroeck viel duidelijk even uit de lucht, net zoals de volgers van het debat op Twitter. De algemene teneur: zeg toch gewoon vlakaf dat je met het vliegtuig gaat (#ecorealisme).

Bij transporteconoom Eddy Van de Voorde, professor aan de UAntwerpen, is de term alvast op geen enkele slide in zijn lessen te vinden. “Het woord ken ik niet, maar dat principe gebeurt in de zakenluchtvaart natuurlijk al langer. In Antwerpen bieden firma’s als Flying Group of Abelag dergelijke formules aan, maar of dat om ecologie draait? Mijn voeten. Het gaat om het optimaliseren van tijd. De betalingsbereidheid is daarvoor enorm groot bij bedrijfsleiders of politici.”

Demir is zeker niet de eerste politieke ‘planepooler’ in ons land. In 2007 vlogen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse delegaties samen om het Verdrag van Lissabon te ondertekenen.

Rendement

Op zich houdt het basisidee wel steek, zegt Van de Voorde. De externe kosten aan de maatschappij – in dit geval de aanzienlijke CO2-uitstoot van de luchtvaart – worden gedeeld door meer mensen. “Een vol vliegtuig is ecologisch verantwoorder dan een met een halve bezetting. Ik snap dus wel wat ze wil bereiken”, zegt ook luchtvaartexpert Luk De Wilde. In de commerciële luchtvaart is al langer aandacht voor ‘minder, maar vollere vliegtuigen’. “Vanwege het rendement natuurlijk, niet vanwege de ecologische voetafdruk.”

“Ik zou toch liever hebben dat mevrouw Demir beleid voert dan zich te laten meeslepen in dat gebash over vliegen, dat is echt een beetje een non-discussie geworden. Het algemene principe dat we moeten toepassen gaat veel breder dan de luchtvaart: elke verplaatsing moet de maatschappelijke kost ervan reflecteren”, zegt Van de Voorde.

In een Facebookpost reageert minister Demir kort op de ophef rond haar planepooling. “Ik stap niet mee in de logica dat je geen 1.300 kilometer mag vliegen zonder je een crimineel te voelen. Of je nu naar een klimaatconferentie gaat of op vakantie.”