Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Onderwijskoepels vrezen besparingen: ‘150 jobs bedreigd’

Onderwijskoepels vrezen besparingen: ‘150 jobs bedreigd’
Beeld Sven Franzen

De onderwijskoepels en -netten hebben een brief geschreven aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Daarin maken ze zich zorgen over de besparingen die de regering-Jambon plant op hun pedagogische begeleidingsdiensten. Meer dan 150 jobs worden bedreigd.

De diensten, goed voor in totaal zowat 500 personeelsleden, worden geviseerd door de besparingsplannen van de regering-Jambon. In een brief aan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), die De Morgen kon inkijken, uiten ­Patriek Delbaere (Stedelijk en Gemeentelijk Onderwijs), Raymonda Verdyck (Gemeenschapsonderwijs), Lieven Boeve (Katholiek Onderwijs) en Griet Mahieu (Provinciaal Onderwijs), de hoofden van de vier grootste onderwijskoepels en -netten, hun bezorgdheid daarover. “Wij zijn overtuigd dat we als begeleidingsdiensten een belangrijke rol hebben en bijdragen tot de kwaliteit van het onderwijs, we wensen dan ook met u snel in gesprek te gaan.”

Wat doen de diensten?

De pedagogische begeleidingsdiensten helpen scholen en leerkrachten bij onderwijskundige en pedagogische vragen. Dat kan gaan van problemen rond een oudercontact tot de implementatie van een nieuwe hervorming. 

Volgens de Vlaamse regering komen veel van die ondersteuners te weinig in een klas om leerkrachten te helpen. Ze zouden te veel achter een bureau in Brussel blijven zitten. Dus worden de begeleidingsdiensten tot een efficiëntieoefening gedwongen. Samen met de begeleiding van de CLB’s (centra voor leerlingenbegeleiding) zullen zij over de hele legislatuur 11 miljoen euro moeten inleveren. Omdat die begeleiding van CLB’s echter niet zo groot is, vrezen de koepels dat vooral zij de gevolgen zullen moeten dragen. Minimaal een derde van de zowat 500 personeelsleden wordt geviseerd.

Aanleiding voor de brief is een engagementsverklaring die werd opgesteld in de schoot van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP). Dat steunpunt werd in 2018 opgericht met de bedoeling de resultaten uit de jaarlijkse peilingstoetsen, die meten of leerlingen de minimumdoelen voor lezen behalen, beter te vertalen naar beleid.

PISA-resultaten

De engagementsverklaring had op de Inspiratiedag Begrijpend Lezen op 25 november getekend moeten worden. Vier dagen ervoor lieten de pedagogische begeleidingsdiensten echter weten niet te tekenen. Formeel willen ze de verklaring nog steeds tekenen, maar ze vragen ook meer duidelijkheid over de geplande besparingen. Het is voor hen onduidelijk hoe ze met de geplande besparingen dezelfde, laat staan extra, inspanningen kunnen leveren.

“We nemen dit engagement vandaag reeds op, zien dit als onze kerntaak en zijn vragende partij om dit in de toekomst versterkt te blijven doen”, schrijven ze. “We staan evenwel onder een zeer grote druk bij het opnemen van formele engagementen gezien de onzekerheden die de beleidsnota en de besparingen met zich meebrengen.”

Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).Beeld Tim Dirven

Dat extra inspanningen nodig zijn bewezen de recente PISA-resultaten nog maar eens. Die toonden dat Vlaanderen verder gedaald is in de OESO-rankings over onderwijskwaliteit. Vooral voor leesvaardigheid was het resultaat slecht. Zo is de groep laagpresteerders sterk gegroeid: bijna een op de vijf kinderen haalt het minimumniveau niet meer om te functioneren in onze maatschappij.

Lees nu

Onderwijskwaliteit blijft maar dalen. Wat nu?

Toevallig zaten de minister en koepels gisteren samen naar aanleiding van die PISA-resultaten. Weyts liet hen weten in te gaan op de uitgestoken hand.