10 tips om het meeste uit je Linkedin-profiel te halen
LinkedIn is een waardevol platform voor werknemers én (startende) ondernemers. Jezelf profileren, netwerken, relaties beheren, nieuw personeel vinden; het kan er allemaal. Maar hoe pak je dat het beste aan? LinkedIn-specialist Victor Huiting geeft 10 tips op om het meeste uit jouw profiel te halen.
1. Zorg voor een professionele profielfoto
“Je profielfoto is één van de meest belangrijke onderdelen van je profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt. Samen met je partner op de foto, met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Leuk voor andere sociale media, maar LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht goed te zien is en je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots.”
2. Vul je contactgegevens in
“Je LinkedIn-profiel kun je gerust je ‘persoonlijke website’ noemen. Het is dé plek waar je profielbezoeker meer over je te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, moet daar contactinformatie te vinden zijn. Waarom op je persoonlijke profiel dan niet? Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en telefoonnummer. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraads connecties, niet voor je tweede. Nu je toch bezig bent, voer dan meteen even je website-url in.”
3. Vergeet je achtergrondfoto (banner) niet
“Een achtergrondfoto is een must. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en biedt je de kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om een foto te plaatsen waarop jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek. Let hierbij wel op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet een JPEG-bestand (.jpg) of PNG-bestand (.png) zijn en mag maximaal 4 MB groot zijn. Kies een foto uit je eigen collectie of vind (gratis) hoge kwaliteit foto’s op pixabay.com of pexels.com. Onthoud: LinkedIn is geen cv. Het is je digitale reputatie.”
4. De kopregel moet goed zijn
“Wat ik veel tegenkom, is de functie in de kopregel. Dus: ‘eigenaar bedrijf x’ of ‘accountmanager bedrijf z’. Dit staat op je visitekaartje, maar is niet onderscheidend op LinkedIn. Het zegt jouw doelgroep meestal niets. Zie je kopregel als een krantenkop. Wanneer je een krant opslaat, scan je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt.
Dat kan op twee manieren: ‘Ik help <doelgroep x> aan <resultaat> met <middel>’ Dus: ‘Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn’. Nog beter: ‘Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.’
Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security-bedrijf, dan wordt het: ‘Levert IT-oplossingen die je IT-infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified’.”
5. Voeg een samenvatting toe
“Veel gebruikers vinden het lastig een samenvatting op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om jezelf niet in de spotlight te zetten. Concentreer je op de 4 W’s: Wie, Wat, Waar en Waarom. Zo weten mensen gelijk wie je bent, wat je doet of ambieert, waar je ze het beste mee helpt en waarom je doet wat je doet. Sluit af met je contactinformatie (e-mail, telefoonnummer, website). Geef je er waardevolle content bij weg? Voeg dan ook beeldmateriaal toe zoals pdf, video of foto. Vertel het niet alleen, laat het ook zien.”
6. Spreek niet over jezelf in de derde persoon
“Je LinkedIn-profiel is geen roman waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Doe net alsof je iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt: ‘Hallo, mijn naam is Jan en ik ben marketingdeskundige’ in plaats van ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.”
7. Contact maken? Voeg een persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek
“Helaas ontvang ik bijna alleen maar connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht. Het is één van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn! Als je een persoonlijke tekst toevoegt, is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit bovendien sneller en de tekst blijft in LinkedIn Messaging te zien. Dat stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact. Het laat zien dat je er moeite voor doet, het is persoonlijker en je bouwt aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.”
8. Gedraag je netjes
“Er zijn LinkedIn-gebruikers die zich duidelijk niet netjes kunnen gedragen. Maak van goede manieren een goede gewoonte, daarbij hoort:
- Tijdig en netjes antwoorden op berichten. LinkedIn Messaging wordt steeds meer gemeengoed in communicatie en je ontvangt een notificatie en e-mail. Niet te missen dus.
- Bedanken als je getagged wordt. Misschien is er iemand op zoek naar een tekstschrijver of coach en jouw netwerkcontact noemt jouw naam. Dat is zeer attent! Een ‘like’ of ‘bedankt voor het taggen’ is dan een kleine moeite. Wie weet levert het een leuk cont(r)act op.
- Reageer je kritisch op een post? Prima, maar hou het netjes. Wees genuanceerd. Vertel ook geen onzin. Wanneer je nauwelijks iets van het onderwerp af weet, is het beter om geen commentaar te leveren. Soms is zwijgen veelzeggend.
- Geef altijd antwoord op reacties onder jouw berichten. Plaatst iemand een kritische opmerking en vind je dat niet terecht? Leg rustig en beleefd uit waarom. Dit wordt door de meeste mensen gewaardeerd en je geeft ook nog eens het goede voorbeeld.”
9. Zorg voor onderschrijvingen
“Aanbevelingen op jouw LinkedIn-profiel vormen de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Het heeft impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen hebben behoort zonder twijfel tot één van de meest voorkomende fouten op dit platform.
Bied eens een collega of klant een onderschrijving aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen. Begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
Je kunt er ook om vragen. Mik op minimaal 3. Gisteren heb ik bij bol.com een product gekocht, vandaag heb ik een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het zal je zeker helpen bij het vinden van een nieuwe baan of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch en na toezegging stuur ik direct een verzoek via LinkedIn.”
10. Blijf uit de ‘LinkedIn Jail’
“Niet doen: bij een connectieverzoek al een pitch meesturen. De kans dat je verzoek geaccepteerd wordt is kleiner en het is slecht voor je imago. Bovendien bestaat het risico dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Hoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn LinkedIn-collega’s aangenomen dat na 5 keer een klik op ‘Ik ken deze persoon niet’ je in het vervolg bij het connecten eerst een e-mailadres moet invullen. Voorkom dit. Zie LinkedIn liever als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
DE KLASFOTO. Zo zag schrijfster Sylvia van Driessche eruit als tiener: “Ik durfde al vroeg te experimenteren met kleren”
-
PREMIUM
“Sterk, mannelijk en goed gekleed typeert zelden een succesvolle baas.” Na ‘Kamp Waes’: wat maakt je echt een goede leider?
In ‘Kamp Waes’ bleek het een uitdaging om een leider aan te duiden. Jan was bazig, maar lag slecht in de groep. De jonge Kaat nam minder initiatief. Het is Sara die de groep op een natuurlijke manier stuurt. Wat maakt je echt een succesvolle, geliefde leider? Leiderschapsexpert Karen Wouters noemt enkele verrassende voorwaarden: “Zulke teams zijn beter af met een introvert iemand.” -
Livios
“In dit geval veroorzaakt klimop geen schade”: zo pluk je louter voordelen van deze plant
Klimop heeft niet altijd een even goed imago: het is een ‘woekeraar’. Maar de plant biedt ook voordelen. Zo is hij een snelle groeier, luchtzuiverend en goed voor de biodiversiteit. De vraag is alleen: hoe onderhoud je klimop slim op je gevel en rondom je woning? Bouwsite Livios gaat na hoe je maximaal van de voordelen van klimop geniet, zonder er de nadelen te moeten bijnemen. -
-
Zwijgen bij de kapper zonder schuldgevoel? 2 etiquette-experts vertellen hoe je dat doet
-
PREMIUM
Waarom je beter nu van job verandert. Werkexpert: “De kans is reëel dat je een hoger loon kan krijgen”
-
Enige Belgische privéclub voor vrouwen telt al meer dan 400 leden: “Wij zijn geen ‘rich bitch club’”
Voor 900 euro per jaar kun je — met het juiste geslacht — lid worden van The Nine, de enige privéclub voor vrouwen in ons land. “Sommige mensen denken dat dit een zedeloos boudoir is of een elitair herenhuis waar vrouwen alleen cocktails drinken”, zegt oprichtster Georgia Brooks aan HLN. “Maar wij zijn geen elitaire trutten die niet weten wat er speelt in de wereld.” -
Moeite met afkicken van je mailbox op vakantie? Expert geeft tips: “Begin een week op voorhand”
-
OPROEP. NINA zoekt vrouwen met hoofddoek die bewust een job of studie kiezen die dat accepteert
-
Steeds meer Belgen doen aan stil verzet op het werk. Socioloog: "Het gaat van cynische humor tot een fictieve agenda”
Nieuwe trend gespot op de werkvloer: ‘chaotic working’. Je kan haar zien als het rebelse zusje van ‘quiet quitting’, en de kans is groot dat jij of je collega zich er ook schuldig aan maakt. Arbeidssocioloog Peggy De Prins licht het ‘stille verzetsfenomeen’ op de werkvloer toe. “Werknemers proberen op die manier een stukje onze vrijheid af te dwingen.” -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Succesauteur Thomas Erikson over mensen die ons ergeren: “Vooral onze tegenpolen vreten energie”
We kennen allemaal mensen die het leven uit ons zuigen. Zulke energievreters laat niemand onberoerd en het minst van al de gedragswetenschapper Thomas Erikson. De Zweedse bestsellerauteur schreef er een nieuw boek over, ‘Omringd door energievreters’. In een exclusief interview met HLN verklapt hij hoe jij jouw energiezuigers herkent én laat hij ons in eigen boezem kijken. “We zijn zelf ook altijd een energievreter voor iemand.” -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonny Martin