Mythe of werkelijkheid: slijten de banden van elektrische wagens meer?
Er heersen heel wat mythes over elektrische wagens. Zo zou er meer CO2 uitgestoten worden bij hun bouw en verslijten hun banden sneller. Maar klopt dat laatste wel?
De elektrische wagen verschilt flink van de wagens waar we vandaag mee rijden. Vooral de aandrijflijn verschilt fundamenteel. Dat brengt – bovenop de nuluitstoot tijdens het rijden – enkele voordelen met zich mee. Lagere onderhoudskosten bijvoorbeeld, omdat een stekkerwagen over minder slijtageonderdelen beschikt dan zijn vriendjes met traditionele verbrandingsmotor. Toch zijn er nog wat vraagtekens omtrent dat onderhoud. Met name over de banden. Deze zouden sneller verslijten dan die van wagens met een benzine- of dieselmotor. Maar is dat wel zo?
Onze collega’s van Autoblog gingen ten raden bij Mobility Service Nederland (MSN). Dat is een bedrijf dat naast een regulier wagenpark ook over een grote vloot elektrowagens beschikt, waardoor een goede vergelijking mogelijk is.
Grote verschillen
Meteen wordt duidelijk dat er heel wat verschillen zijn tussen de verschillende elektrische wagens in de vloot van MSN. Auto’s als de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Renault Zoe kennen weinig slijtage aan de banden. Dit heeft te maken met het feit dat deze modellen relatief harde banden hebben. Het rijgedrag zal er niet leuker op worden, maar dit harder Eco-rubber gaat wel langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de ZOE. De slijtage is daardoor niet gek veel anders dan die van een benzine- of dieselauto.
De elektrische Volkswagen Golf en de Tesla’s in het wagenpark vreten dan weer wel banden. Hiervoor haalt MSN vooral het rijgedrag aan. Tesla’s kunnen ontzettend hard accelereren. Dat is leuk, maar vraagt ook veel van de banden. Zeker omdat elektrische wagens door de band genomen een pak meer wegen dan hun collega’s met klassieke verbrandingsmotor. En dat al het vermogen van een elektrische motor meteen beschikbaar is en aan de wielen wordt doorgegeven, doet er ook geen goed aan.
Conclusie
De conclusie van MSN en Autoblog is dat de banden van EV’s sneller kunnen slijten door hun hogere gewicht, het flinke vermogen van sommige modellen en het feit dat het enorme koppel al meteen beschikbaar is. Anderzijds hebben elektrische wagens een betere tractie, wat dan weer positief is voor je banden.
Stekkerwagens hebben met andere woorden heel wat eigenschappen die de bandenslijtage de hoogte in kunnen jagen. Maar of dat ook echt gebeurt, hangt grotendeels af van … je eigen rechtervoet!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ritje met peperdure McLaren eindigt in de sloot, motor draait nog volop als politie aankomt
Den Haag -
Independer
Zet je wielen naar de stoeprand en bescherm je sleutel: met deze vijf tips verklein je de kans op inbraak in je wagen
‘Zeg me waar je parkeert en ik zeg hoe groot de kans op inbraak is’: het klinkt als een boutade, maar het klopt wel. Met enkele simpele ingrepen kan je de kans op ongewenst bezoek in je wagen immers stevig inperken. Independer.be geeft een handvol tips om je auto te parkeren met de minste kans op inbraak of schade. -
Fietsen in Vlaanderen werd afgelopen jaren 40 procent veiliger
Het risico op een fataal ongeluk bij het fietsen is de afgelopen zeven jaar met 40 procent gedaald. In 2015 waren er 24,9 dodelijke slachtoffers per miljard gefietste kilometers, in 2022 daalde dit naar 14,9. Dat blijkt uit cijfers die vrijdag zijn bekendgemaakt op de studiedag rond het tienjarig bestaan van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de Vlaamse overheid. Het Fietsberaad dringt ook aan op een uitbreiding van zijn werking en vraagt meer aandacht voor voetgangersbeleid. -
-
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
-
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
Als fietser of voetganger heb je ongetwijfeld al vaak de knop aan een verkeerslicht ingedrukt. Maar maakt dat eigenlijk een verschil? Hoelang moet je dan maximaal wachten? En hoe wordt dat geregeld? Katrien Kiekens, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, legt het glashelder uit: “We willen de roodtijd voor iedereen zo kort mogelijk houden.” Hoe dan? -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Alle Vlaamse partijen vragen één ticket voor alle vormen van openbaar vervoer
-
PREMIUM
Wat mag er in de car policy van je bedrijfswagen staan? “Je komt in een juridisch kluwen terecht wanneer er verregaande sancties worden opgelegd”
Bedrijfswagens zijn procentueel vaker betrokken bij ongevallen dan private auto’s, vooral met een jonge mannelijke werknemer aan het stuur. Verkeersveiligheidsinstituut Vias wijst naar het rijgedrag als oorzaak én tipt werkgevers dat ze dat gedrag van hun medewerkers kunnen bijsturen met behulp van de car policy. Wat is dat precies? Wat staat er doorgaans in? En kan je baas je straffen bij rijden onder invloed of aan hoge snelheid? We vroegen het aan Claire Possemiers, Legal HR Consultant bij hr-dienstverlener SD Worx. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStephan Priem
Hans Schoen
Alan Janssen
Stefaan Manssens
Jan Verplancken