Zo is het om te werken in de retailsector (volgens de werknemers zelf)
JobsDe retailsector staat voor heel wat uitdagingen. Fysieke winkels moeten opboksen tegen online-giganten, de digitalisering is in volle ontwikkeling en de verwachtingen van klanten, ook wat het ecologische betreft, liggen steeds hoger. We vroegen aan Kurt Vanhaeverbeke, country commercial manager bij IKEA, wat voor hem de vijf kernwoorden zijn die passen bij het werk in de sector.
Klantervaring
Een winkel is meer dan een plek waar consumenten producten kunnen aankopen. Je moet klanten meetrekken in je wereld. De ‘customer experience’ blijft erg belangrijk. De klant wil anno 2020 bovendien ook als een individu benaderd worden.
Kurt Vanhaeverbeke: “Informeren en inspireren is cruciaal om klanten aan jou te doen denken als ze tot een aankoop willen overgaan. Je moet ze de voordelen van je aanbod laten zien, je producten emotioneel en functioneel aantrekkelijk maken, en dat zowel offline als online. Voor ons blijft een fysieke winkel nog steeds de hoeksteen. Het is daar dat we de klant ontmoeten en de band versterken. Daarnaast is het vooral kwestie om de klant zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Daar worden medewerkers in de retailsector echt speciaal op getraind.”
Duurzaamheid
Winkels en winkelmedewerkers moeten rekening houden met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo worden steeds meer mensen zich bewust van de ecologische gevolgen van hun gewoontes én aankopen. Daar moet je op kunnen inspelen.
“Duurzaamheid wordt nu belangrijker voor consumenten, maar we willen ook gewoon zelf zorg dragen voor onze planeet en de mensen die erop wonen. We willen dat mensen duurzaam in hun huis kunnen leven en dat op een betaalbare manier. In 2020 zal er bovendien geen enkel wegwerpproduct in plastic meer te vinden zijn in onze winkels, zoals rietjes bijvoorbeeld.”
Duurzaamheid houdt natuurlijk ook in dat mensen zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van hun producten. Als retailer is het daarom belangrijk dat je producten een lange levenscyclus kennen. Veel retailers zetten dan ook in op reparatiediensten, tweede-kans-aanbod of leasing.
Betaalbaar gemak
Wie als retailer niet beseft dat de klant anno 2020 anders winkelt dan pakweg 10 jaar geleden, is eraan voor de moeite. Enkel wie de trends in shopgedrag volgt, zal klanten kunnen blijven aantrekken. “Mensen moeten kunnen kopen waar, wanneer en hoe ze dat willen. Dat is de realiteit van vandaag. Dus er zijn fysieke winkels, maar ook webshops, verdeling via pick-up-points, click-and-collect.”
Innovatie en digitalisering
Innovatie en digitalisering zijn een must voor elke retailer. “Je moet snel kunnen veranderen. Online werken we nu bijvoorbeeld met virtual reality, waarbij mensen hun meubels virtueel kunnen ‘testen’ in ruimtes in hun huis. In de winkels zijn er digitale kiosken om te kunnen betalen, enzovoort. Die innovaties vragen ook een bepaalde expertise en dus een meer gespecialiseerd personeelsbestand. Daar moet je als retailer op anticiperen.”
Bedrijf met een missie
Consumenten kennen graag het verhaal achter een bedrijf. Ze willen weten waar het bedrijf voor staat om zo bewust te kunnen winkelen. “De ‘meaning of a brand’ is heel belangrijk. Wij hebben altijd al de missie gehad om zoveel mogelijk mensen een beter leven te geven. Daarom focussen we op democratic-design-producten die beter zijn voor de gebruiker én voor de planeet. Daarnaast hechten we ook heel veel belang aan waarden als diversiteit en gelijkheid, zowel wat de medewerkers, als wat de klanten betreft. Niet onbelangrijk: ook medewerkers moeten de waarden van je bedrijf uitdragen. Daar letten wij heel hard op tijdens de selectieprocedures.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
We krijgen 11% meer extralegale voordelen, maar expert waarschuwt voor wat je verlíest: “Impact op pensioen is niet te onderschatten”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
Dylan (24) werkt in Pairi Daiza én kweekt ook zelf papegaaien: hoeveel verdient hij daarmee?
Dylan Banckaert studeerde om dierenverzorger te worden, maar hij werkt nu in Pairi Daiza als onthaalmedewerker. Even goed, want hij het geeft hem ruime financiële stabiliteit én hij heeft nog genoeg vrije tijd om zélf papegaaien te kweken: “Het kostte veel geld om mijn kwekerij op te starten, maar ondertussen verdien ik genoeg om verder te investeren.” -
-
PREMIUM
We zijn opnieuw gelukkiger met ons loon. 3 Vlamingen getuigen: “Dit makkelijke extraatje levert mij 1.000 euro per jaar op”
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
Barry Callebaut wil meer dan 150 miljoen euro investeren in ons land, maar ontslagronde gaat door: “Intern te complex geworden”
Chocolademaker Barry Callebaut wil meer dan 150 miljoen euro investeren in haar twee Belgische vestigingen. Dat is vernomen in de marge van een Europese ondernemingsraad rond het plan BC Next Level in Antwerpen. De ontslagronde in ons land gaat echter door. “We zijn de voorbije jaren aanzienlijk gegroeid en intern te complex geworden. Daarom moeten we deze veranderingen nu doorvoeren”, geeft CEO Peter Feld als uitleg. -
Jobat
Ruim 1.000 euro meer bruto maandloon in enkele jaren tijd: wat je zeker moet weten over werken in de FMCG-sector
-
Jobat
Dit zijn de best betalende werkgevers: vergelijk hier zelf jouw salaris met dat van je sectorgenoten
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”