Zo is het om te werken in de retailsector (volgens de werknemers zelf)
JobsDe retailsector staat voor heel wat uitdagingen. Fysieke winkels moeten opboksen tegen online-giganten, de digitalisering is in volle ontwikkeling en de verwachtingen van klanten, ook wat het ecologische betreft, liggen steeds hoger. We vroegen aan Kurt Vanhaeverbeke, country commercial manager bij IKEA, wat voor hem de vijf kernwoorden zijn die passen bij het werk in de sector.
Klantervaring
Een winkel is meer dan een plek waar consumenten producten kunnen aankopen. Je moet klanten meetrekken in je wereld. De ‘customer experience’ blijft erg belangrijk. De klant wil anno 2020 bovendien ook als een individu benaderd worden.
Kurt Vanhaeverbeke: “Informeren en inspireren is cruciaal om klanten aan jou te doen denken als ze tot een aankoop willen overgaan. Je moet ze de voordelen van je aanbod laten zien, je producten emotioneel en functioneel aantrekkelijk maken, en dat zowel offline als online. Voor ons blijft een fysieke winkel nog steeds de hoeksteen. Het is daar dat we de klant ontmoeten en de band versterken. Daarnaast is het vooral kwestie om de klant zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Daar worden medewerkers in de retailsector echt speciaal op getraind.”
Duurzaamheid
Winkels en winkelmedewerkers moeten rekening houden met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo worden steeds meer mensen zich bewust van de ecologische gevolgen van hun gewoontes én aankopen. Daar moet je op kunnen inspelen.
“Duurzaamheid wordt nu belangrijker voor consumenten, maar we willen ook gewoon zelf zorg dragen voor onze planeet en de mensen die erop wonen. We willen dat mensen duurzaam in hun huis kunnen leven en dat op een betaalbare manier. In 2020 zal er bovendien geen enkel wegwerpproduct in plastic meer te vinden zijn in onze winkels, zoals rietjes bijvoorbeeld.”
Duurzaamheid houdt natuurlijk ook in dat mensen zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van hun producten. Als retailer is het daarom belangrijk dat je producten een lange levenscyclus kennen. Veel retailers zetten dan ook in op reparatiediensten, tweede-kans-aanbod of leasing.
Betaalbaar gemak
Wie als retailer niet beseft dat de klant anno 2020 anders winkelt dan pakweg 10 jaar geleden, is eraan voor de moeite. Enkel wie de trends in shopgedrag volgt, zal klanten kunnen blijven aantrekken. “Mensen moeten kunnen kopen waar, wanneer en hoe ze dat willen. Dat is de realiteit van vandaag. Dus er zijn fysieke winkels, maar ook webshops, verdeling via pick-up-points, click-and-collect.”
Innovatie en digitalisering
Innovatie en digitalisering zijn een must voor elke retailer. “Je moet snel kunnen veranderen. Online werken we nu bijvoorbeeld met virtual reality, waarbij mensen hun meubels virtueel kunnen ‘testen’ in ruimtes in hun huis. In de winkels zijn er digitale kiosken om te kunnen betalen, enzovoort. Die innovaties vragen ook een bepaalde expertise en dus een meer gespecialiseerd personeelsbestand. Daar moet je als retailer op anticiperen.”
Bedrijf met een missie
Consumenten kennen graag het verhaal achter een bedrijf. Ze willen weten waar het bedrijf voor staat om zo bewust te kunnen winkelen. “De ‘meaning of a brand’ is heel belangrijk. Wij hebben altijd al de missie gehad om zoveel mogelijk mensen een beter leven te geven. Daarom focussen we op democratic-design-producten die beter zijn voor de gebruiker én voor de planeet. Daarnaast hechten we ook heel veel belang aan waarden als diversiteit en gelijkheid, zowel wat de medewerkers, als wat de klanten betreft. Niet onbelangrijk: ook medewerkers moeten de waarden van je bedrijf uitdragen. Daar letten wij heel hard op tijdens de selectieprocedures.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ouderschapsverlof zit in de lift, vooral bij vaders. Maar wat betekent het financieel?
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Barry Callebaut wil meer dan 150 miljoen euro investeren in ons land, maar ontslagronde gaat door: “Intern te complex geworden”
-
PREMIUM
Brillenverkoper Mike (33) verdient 200 euro per maand bij op de markt: “We hadden onvoorziene kosten aan ons huis”
Mike (33) is een verkoper pur sang. Vier dagen per week verkoopt hij brillen bij Hans Anders, twee dagen per maand vers gebraden kipjes op de markt. De 200 euro netto die hij bijverdient, vangen de onverwachte kosten aan zijn huis op, waarvoor Mike naast zijn relatief dure hobby’s nu twee leningen per maand afbetaalt. “Ik rij telkens een uur richting de kust voor mijn flexi-job.” -
6 op 10 Belgische gezinnen kampen met financiële problemen
Het aantal Belgische gezinnen in een financieel precaire situatie is in 2023 lichtjes afgenomen, maar de Belg blijft wel financieel fragiel. Dat blijkt uit de jaarlijkse consumentenbarometer van Testaankoop. “Meer dan een derde heeft moeilijkheden om basisuitgaven als energie of vis en vlees te betalen”, stelt de consumentenorganisatie. -
De Lijn zoekt 900 nieuwe werknemers
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Jobat
Mail of bel je? Hoe vaak? En wanneer dan precies? Met deze tips ga je voor een succesvolle sollicitatie
Timing is alles, niet in het minst tijdens je zoektocht naar een nieuwe job. Jobat.be vroeg daarom een handvol raadgevingen aan Jari Kellner, expert rekrutering en selectie bij hr-dienstengroep Liantis. Wat blijkt: een proactieve houding wordt absoluut op prijs gesteld. Maar hoe zet je zo’n ingesteldheid concreet om in daden? -
Jobat
Overvolle werkagenda na het paasverlof? Zo ga je ermee om en vermijd je het in de toekomst
Een dag vol werkvergaderingen, deadlines en lange to-do-lijsten: tussen eindeloze verplichtingen door lijkt een moment voor rust vaak onmogelijk. En dat is al zeker het geval na een weekend of verlofperiode. Met alle gevolgen van dien: uit een onderzoek van SERV, de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, blijkt dat maar liefst 900.000 Vlamingen vorig jaar te veel stress ervaarden op het werk. Jobat.be helpt hen graag een handje. -
Jobat
Mag je baas je vragen om regelmatig langer te werken, zonder recup of extra loon? “Hij mag het je niet zomaar opleggen”