Welke toekomst heeft de bedrijfswagen?
Hij was al één van de hete hangijzers van de afgelopen verkiezingen. En die rol nam de bedrijfswagen begin december nog eens op, toen een nota uitlekte van toenmalig informateur Paul Magnette waarin het idee van een doorgedreven elektrificatie van het bedrijfswagenpark werd geopperd. De bedrijfswagen blijft de gemoederen beroeren. Maar welke toekomst is er voor hem weggelegd?
De bedrijfswagen neemt een prominente plaats in op onze wegen. Over de eerste elf maanden van vorig jaar bestond 57 procent van de geregistreerde voertuigen uit bedrijfswagens. Maar zijn positie wordt bedreigd. Steeds meer lijkt het erop dat de bedrijfswagen niet meer in zijn huidige gedaante zal blijven voortbestaan.
Tegen 2023 alles elektrisch?
Een volledig elektrisch bedrijfswagenpark, dan maar? Als we dat in 2023 willen verwezenlijken – de timing die Paul Magnette voorstelt – ligt er nog veel werk op de plank. In de eerste negen maanden van dit jaar werden 5.454 elektrische bedrijfswagens ingeschreven. Van alle 6.731 nieuwe e-wagens is ruim 8 op de 10 (81%) een bedrijfswagen. Het is dan ook geen toeval dat de Tesla Model 3 en de Audi e-tron de lijst van populairste e-wagens aanvoeren. Ondertussen zijn van alle 660.000 bedrijfs- en salariswagens op onze wegen er zo’n 12.000 volledig elektrisch.
Een omschakeling binnen drie jaar is dus kort dag. Enerzijds omdat het aantal modellen nogal laag ligt, anderzijds wegens een ernstig gebrek aan laadinfrastructuur. Het enige waarover we ons alvast geen zorgen moeten maken, is het feit of ons elektriciteitsnet dit aankan. Hier en daar zal wel versterking nodig zijn, maar 660.000 elektrische auto’s moet het elektriciteitsnet in principe aankunnen. Synergrid, de federatie van netbeheerders, maakt zich sterk dat het Belgisch stroomnet een scenario van 1,5 miljoen elektrische wagens de baas kan, ‘mits niet iedereen tegelijk om 18 uur de stekker inplugt’. Nieuwe softwaresystemen en de introductie van de slimme meter zullen het energieverbruik veel beter spreiden. Daardoor kunnen elektrische auto’s op rustige momenten overschotten van hernieuwbare energie bufferen en die op piekmomenten teruggeven aan het net.
Ondertussen bij de leasemaatschappijen...
Ook leasemaatschappijen zijn ondertussen volop bezig met die elektrische transitie. Daarbij ligt de nadruk op een totaaloplossing. Alphabet bijvoorbeeld ontwikkelde met AlphaElectric een uniek 4-stappenplan. Hiermee biedt het een totaaloplossing die de integratie van elektrische wagens in een wagenpark sterk vereenvoudigt. Laadpaal, laadpas en natuurlijk de elektrische wagen zelf, allemaal wordt het in rekening genomen. Zelfs huurwagens voor langere reizen wanneer een elektrische wagen niet de meest geschikte vervoersvorm is, of rijcursussen voor de bestuurders zijn mogelijk.
Allemaal op de fiets?
Kunnen we zonder de bedrijfswagen? Vanuit de regering werden er alvast twee initiatieven genomen: cash for car en het mobiliteitsbudget. Bij dat eerste ruil je je bedrijfswagen in voor een maandelijks bedrag tegen een voordelig fiscaal tarief. Wat rekenwerk leert echter dat een bedrijfswagen nog altijd voordeliger is, waardoor het aantal werknemers dat voor cash for car kiest bijzonder laag ligt. Dan wordt er meer verwacht van het mobiliteitsbudget. Hier spendeer je het budget van je bedrijfswagen binnen drie pijlers: een kleinere, ecologischere bedrijfswagen, aangevuld met zogenaamde zachte mobiliteit (fiets, abonnement op openbaar vervoer…) en tot slot een uitbetaling van het restbedrag in cash. Leasemaatschappijen zetten steeds meer in op dat mobiliteitsbudget en vervellen van een aanbieder van bedrijfswagens naar een mobiliteitsprovider. Alphabet bijvoorbeeld speelt met AlphaFlex in op het mobiliteitsbudget. Hierbij centraliseert de leasemaatschappij de volledige administratie voor de bedrijfswagens, -fietsen en de mobiliteitskaart, waardoor je uitkomt bij één coherent mobiliteitsbeleid. En daar spelen bedrijven steeds vaker op in. De groei van de bedrijfsfiets valt niet te stoppen, terwijl ook het aantal werknemers dat overstapt op het mobiliteitsbudget toeneemt. De bedrijfswagen zal met andere woorden zeker blijven bestaan, misschien in een andere vorm en zeker binnen een bredere waaier aan mobiliteitsoplossingen.
Meer info over het mobiliteitsaanbod van Alphabet vind je hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust