© BELGA

Ponton BK veldrijden zet kwaad bloed bij Quinten Hermans: “Renners moeten in opstand komen”

Door concurrenten en insiders wordt hij tot het kransje BK-favorieten gerekend. Toch is Quinten Hermans misnoegd. “Dat ponton vind ik een belachelijke ingreep”, moppert de Looienaar. “Ik vind dat we als renners in opstand moeten komen.”

Rob Rodiers

LEES OOK. Ponton is goedgekeurd: BK veldrijden gaat door óp de Schelde

Quinten Hermans paste zondag voor de Universiteitscross in Brussel. ‘Ziek’, luidde de uitleg van zijn nieuwbakken Tormans Cyclocrossteam. “Het viel wel mee”, stelt de 24-jarige Looienaar zijn achterban nu gerust. “Het was niet zo dat ik doodziek in bed lag. Ik had geen koorts, wel ontstoken sinussen. Waardoor ik twee dagen in de zetel hing, niet bekwaam om te crossen. Aangezien ik in Brussel geen klassement te verdedigen had, heb ik mezelf de nodige rust gegund. Het was de beste keuze die ik had kunnen maken in aanloop naar Antwerpen.”

Daar wacht je een parcours op maat, nietwaar?

“Absoluut. Wat mij betreft, benadert het de perfectie. De ingrediënten - vlak, snel, beetje zand, wat loopwerk - bevallen me enorm. Een vergelijking met het parcours in Zolder gaat op. En daar eindigde ik derde. Een bemoedigende gedachte. Alleen dat ponton vind ik een belachelijke ingreep. Je voelt aan je ellebogen dat die constructie daar puur om het geld ligt (een vip-ticket aan boord van de Blue Rhapsody kost 250 euro, nvdr). Dit voelt niet meer aan als veldrijden. Dit lijkt meer op het Nederlandse amusementsprogramma ‘Te land, ter zee en in de lucht’. De Scheldecross had zo’n aanpassing niet nodig. Het parcours was selectief genoeg. Na de keuring lees ik dat de wielerbond spreekt van een BK-waardig parcours. Pardon? De bond zou zulke plannen net moeten afremmen. Wij zijn toch geen aapjes die circustrucjes moeten opvoeren? Ik vind dan ook dat we als renners stilaan in opstand moeten komen tegen dit soort praktijken. Zondag liggen er duikers in het water mocht er iets mislopen met één van ons. Dat is toch te belachelijk voor woorden.”

Eenmaal het startschot heeft geklonken, ben je nog maar met één ding bezig: zo hoog mogelijk eindigen. Hoe denk je dat de titelrace zich zal ontrollen?

“Ik hoop dat Wout (Van Aert, nvdr) de koers zal openbreken. Wout wil altijd rijden. Bovendien moet hij het momenteel hebben van de langere inspanning. In Gullegem zag dat wanneer de anderen even doortrokken hij meteen op vier seconden werd gereden. Die tussenversnellingen doen hem vooralsnog pijn. Het trio van Pauwels Sauzen (Iserbyt, Vanthourenhout, Sweeck, nvdr) zal volgens mij pas halverwege de cross beginnen dynamiteren.”

Wie van die drie duid jij aan als topfavoriet?

“Laurens Sweeck. (Fijntjes) Al moet ik vooral Eli’s achterwiel volgen, als ik alle verhalen moet geloven. Eli wordt door zijn ploeg als kopman vooruitgeschoven. We zullen zien of dat daadwerkelijk het geval zal zijn. De relatie tussen Laurens en Eli is niet optimaal. Beide heren moeten elkaar de trui gunnen, wat momenteel niet het geval is. Ikzelf hoop me alvast ertussen te zetten wanneer ze initiatief nemen, zonder daarbij al te veel energie te verspillen.”

Wanneer verlaat je tevreden het strand van Sint-Anneke?

“Uiteraard hoop ik zondag voor de verrassing te kunnen zorgen. Hoewel verrassing? Ik heb twee Belgische crossen gewonnen. Dat kan niet iedereen zeggen. Laat ons zeggen: alleen met een podiumplaats ben ik tevreden.”

Slotvraag: heb je de nieuwe Cube-crossfiets al voldoende in de vingers?

“Ik ben echt content van het materiaal, maar het blijft natuurlijk wel wennen. In Baal ben ik bij de verkenning tweemaal hard onderuit gegaan. Ik merk dat dit kader veel stijver is dan de Trek waarmee we bij Telenet Baloise Lions reden. De Trek IsoSpeed veerde wat. Onnodig, want de vering zit normaal gezien in de lage bandenspanning. Daardoor reed ik constant rond met het idee dat ik krachtverlies leed. Dat is met de Cube verleden tijd. Alle kracht die ik zet na een bocht, vertaalt zich in de acceleratie. Deze fiets wil echt vooruit. Dat gevoel had ik bij mijn Trek niet.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Veldrijden