Vertraging dreigt voor Chinese concurrent Boeing en Airbus

De ontwikkeling van het Chinese passagiersvliegtuig C919 dreigt verdere vertragingen op te lopen. Dat hebben een aantal getuigen tegen het persbureau Reuters gezegd.

Het vliegtuig, dat China een uitdager voor Boeing en Airbus zou bezorgen, ligt al minstens vijf jaar achter op schema.

Het Chinese staatsbedrijf Commercial Aircraft Corporation (Comac), producent van het vliegtuig, worstelt met een reeks technische problemen die de testvluchten met het toestel ernstig hebben beperkt.

Rekenfout

‘Vertragingen zijn niet ongewoon in complexe luchtvaartprogramma’s,’ erkent Reuters. ‘Maar de bijzonder trage vooruitgang kan China mogelijk gezichtsverlies bezorgen. Het land heeft zwaar geïnvesteerd in zijn eerste ernstige poging om de greep van Boeing en Airbus op de wereldwijde markt voor de commerciële luchtvaart te doorbreken.’

De meest recente problemen zouden volgens de getuigen betrekking hebben gehad op een foute berekening van de krachten die tijdens de vlucht op de motoren van het toestel worden uitgeoefend.

Die verkeerde gegevens zouden aan motorenfabrikant CFM International zijn bezorgd. Eerder zouden tevens al scheuren in stabilisatoren zijn aangetroffen, terwijl ook problemen met de motoren werden vastgesteld.

Comac startte tweeënhalf jaar geleden met de testvluchten. In totaal moet dat programma 4.200 vluchturen kunnen voorleggen om de definitieve vergunning van de de Civil Aviation Administration van China (CAAC) te kunnen krijgen. Door de opeenvolgende problemen zouden tot nu toe slechts een vijfde van die verplichte vluchten zijn uitgevoerd.

Orders

De ontwikkeling van de C919 begon twaalf jaar geleden. Eerder was aangekondigd dat Comac eind dit jaar of in de loop van volgend jaar een certificering en levering verwachtte. In september stelde de constructeur binnen twee tot drie jaar een certificering van de Chinese toezichthouders te verwachten.

‘Gezien de vertragingen is er echter geen garantie dat Comac zijn doelstellingen zal halen,’ meent Reuters. ‘Dat kan Comac uiteindelijk duur te staan komen. De C919 is ontworpen als concurrent van de 737 Max van Boeing en de A320neo van Airbus.’

‘Embraer en Bombardier zijn grotendeels uit de markt verdwenen. Hun activiteiten in de sector zijn door Boeing en Airbus overgenomen. Daardoor is Comac nu de enige derde optie op de markt voor vliegtuigen met meer dan honderd passagiers. Indien het Chinese vliegtuig echter niet tijdig op de markt verschijnt, zal het merendeel van de orders naar Boeing en Airbus gaan.’

Meer