Wat te kiezen: benzine, diesel, hybride of elektrisch? Doe hier de test!
Het Brusselse autosalon opent vandaag de deuren, dat betekent dat veel landgenoten momenteel aan het uitkijken zijn naar een nieuwe vierwieler. Met alle keuzestress van dien, want bovenop het enorme modelaanbod stellen veel mensen zich vandaag (terecht) de vraag welke motor er in de neus van hun volgende berline, break of SUV moet liggen. Met deze korte test, die in enkele stappen een duidelijk en objectief beeld schetst van je mobiliteitsprofiel, proberen we je alvast op weg te helpen.
“De toekomst is elektrisch”, zo staan de autoconstructeurs al een tijdje in koor te roepen. Anderzijds blijkt vandaag nog geen 2 procent van de Belgen bereid om er daadwerkelijk in te investeren, schroeft de Vlaamse overheid haar subsidiebeleid terug en blijft het maar zeer de vraag of we er het klimaat wel degelijk een dienst mee bewijzen.
Hybride dan maar, als een soort compromis à la belge? En mag dat er dan één met of zonder stekker zijn? De gemiddelde consument heeft vandaag veel vragen, maar krijgt weinig antwoorden.
Moeilijker dan ooit
Vroeger was het allemaal eenvoudig: wie veel kilometers deed, kocht een zuinige diesel, alle anderen hielden het bij een goedkopere benzineauto.
Vandaag liggen de zaken veel complexer. Niet alleen is het historische prijsvoordeel aan de pomp volledig verdampt (en is diesel vandaag zelfs duurder dan benzine), er zijn ook een aantal nieuwe technologieën in het spel gekomen die maken dat de keuze voor een bepaalde motorisatie moeilijker is dan ooit.
Dieseltje, dieseltje aan de … kant?
Als de verkoopcijfers van de afgelopen jaren één ding duidelijk maken, dan wel dat de hegemonie van de dieselauto, die aan het begin van dit decennium nog een marktaandeel van 75 procent opeiste, definitief (?) voorbij is. Voorlopig zijn het de benzines die daar hun voordeel mee doen – met de nadruk op voorlopig, want de houdbaarheidsdatum van de traditionele verbrandingsmotor komt volgens experts zienderogen dichterbij.
Maar of dat ook betekent dat je nu al moet overstappen op één van de ontelbare hybride, plug-in hybride of volledig elektrische alternatieven die je op het autosalon aangeprezen zullen worden als de slimste, schoonste én goedkoopste manier om van A naar B te raken?
Het antwoord hangt vooral van je eigen mobiliteitsprofiel af, zo blijkt uit de test die onze redactie in samenwerking met Fangio.be heeft ontwikkeld. We gebruikten daarvoor uitsluitend objectieve criteria, die rekening houden met je verplaatsingspatroon, je praktische én je financiële mogelijkheden, maar ook met de gemiddelde kilometerkostprijs van elk aandrijftype.
Benieuwd naar je persoonlijke resultaat? Doe dan zeker de test hierboven!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
194 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGuido Parker
patrick Van der Spiegel
Paul van de velde
Rudy Van Cuyck
Alain Wertelaers