Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit
Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Dat valt niet te ontkennen, maar de cijfers die daarrond circuleren zijn dikwijls contradictorisch, en bovendien haast onmogelijk te staven. Maar eens elektrische auto’s rondrijden, zijn ze nog niet CO2-neutraal. De manier waarop elektriciteit opgewekt wordt, speelt immers ook mee. Daar bestaan wél eenduidige cijfers over... en die werpen toch een heel ander licht op de CO2-neutraliteit van elektrische voertuigen.
Die cijfers vind je op ElectricityMap (bestaat ook als app), een website die in real time aangeeft hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, etc.
Enkele voorbeelden:
België: 261 g CO2
Frankrijk: 66 g CO2
Duitsland: 311 g CO2
Nederland: 427 g CO2
Polen: 634 g CO2
Noorwegen: 28 g CO2
Uiteenlopende cijfers
Het minste wat je kan zeggen, is dat de cijfers erg uiteenlopend zijn. Dat is ook logisch, zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is dan weer nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool.
Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische wagen en een diesel volgende cijfers op:
Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km
Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km
Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km
Uitstoot in België: 4.280 g/100 km
Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI: uitstoot van 91 g CO2/ km
Uitstoot (overal hetzelfde): 91 x 100 : 9.100 g CO2/100 km
Nuluitstoot: nee, maar ...
Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het meest extreme geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nuluitstoot hebben eens ze de weg opgaan, is echter een mythe. Nochtans worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd. Het minste wat je daarvan kan zeggen, is dat men daarmee de waarheid geweld aandoet. Het gevolg is wél dat verbrandingsmotoren gecertificeerd worden met een bepaalde CO2-waarde en dat elektrische wagens reeds een oneerlijke voorsprong krijgen in deze kromme vergelijking omdat het zogezegd nuluitstoot-voertuigen zijn.
Mark Pecqueur: “elektrisch blijft een positief verhaal voor het klimaat”
We staken ook ons licht op bij Mark Pecqueur, docent en onderzoeksleider autotechnologie bij Thomas More Hogeschool: “Dat elektrische auto’s CO2-uitstoot veroorzaken, dat is evident. Alleen al bij de productie van de batterijen is die uitstoot 60% hoger dan bij conventionele modellen. Daarbij moet je ook nog de uitstoot gelieerd aan de energieproductie tellen. Niettemin blijft elektrisch een positief verhaal voor het klimaat. Mijn collega Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat dan verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 km ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energebronnen. Ik kan het belang van de manier waarop elektriciteit geproduceerd wordt echter niet genoeg benadrukken. Want nu heb je de bizarre situatie dat elektrische auto’s veel populairder zijn in Nederland ... terwijl dat in België veel sneller een positief verhaal is voor het klimaat dankzij onze lagere CO2-uitstoot bij de productie van elektriciteit.”
Benzine, diesel, hybride of elektrisch? De keuze is niet gemakkelijk. Vul onderstaande test in zodat het je in enkele stappen een duidelijk en objectief beeld zal schetsen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHendrik Patyn
Geert Landsman
Geert Tamsyn
Dean Laerte
Karl Van der Zande