Aziatische automerken meest betrouwbaar, Europese auto’s scoren minder goed
Welk automerk is volgens u het meest betrouwbaar? Wilt u BMW of Mercedes antwoorden, dan heeft u het mis. Uit de tweejaarlijkse enquête van Test Aankoop blijkt dat Aziatische automerken het beste scoren. BMW staat op een zesde plaats en Mercedes zelfs pas op een zestiende plaats.
Op basis van een grote internationale consumentenbevraging bij ruim 43.000 autobezitters blijkt dat Aziatische automerken het beste scoren wat betrouwbaarheid betreft. De beste score gaat naar het Japanse merk Lexus, gevolgd door het Duitse Porsche en het Japanse Toyota.
"Zowel de auto's uit Japan als die uit Zuid-Korea scoren goed tot zeer goed", klinkt het bij Test Aankoop. "Bij de Japanse merken valt het op dat Toyota te vinden is in de top 10 van betrouwbaarheid bij elk type model. (...) Ook Mazda en Suzuki hebben betrouwbare modellen, andere Japanse merken zoals Subaru, Honda, Daihatsu en Mitsubishi doen het in het algemeen goed, zonder specifieke uitschieters. Zuid-Koreaanse merken als Kia, Hyundai en SsangYong scoren eveneens goed.”
Tevreden chauffeurs
De eigenaars van een Porsche zijn dan weer het meest tevreden met hun wagen. Dat betekent dat de auto’s naar hun mening soepel schakelen, goede remmen hebben, makkelijk te bedienen zijn en lekker zitten. De enige twee criteria waar een Porsche qua tevredenheid slecht op scoorde, waren zichtbaarheid en kofferruimte.
Gevestigde Europese waarden stellen teleur
Gevestigde Europese waarden doen het daarentegen minder goed. Zo halen zowel Renault, Opel, Volvo, Seat, Citroën, Peugeot, Fiat als Alfa Romeo lagere punten voor betrouwbaarheid dan de Japanse merken. Merken zoals Fiat, Alfa Romeo, Opel, Lancia, Citroën en Peugeot worden vaker geciteerd wanneer Test Aankoop peilde naar technische problemen.
De wagens uit de hogere klasse - Audi, BMW, Mercedes en Mini - krijgen over het algemeen dan weer een prima beoordeling.
Opvallend is volgens Test Aankoop dat de laagste scores met betrekking tot de betrouwbaarheid drie modellen met benzinemotor van de VW-Groep zijn: de Seat Arona, de VW Polo en de Seat Ibiza. "Wij zullen D'Ieteren (de Belgische invoerder van de merken van de VW-Groep, nvdr.) hierover aanspreken in de hoop hierover uitleg te bekomen", aldus Test Aankoop-woordvoerder Simon November.
Test Aankoop rangschikte de best en slechtst scorende auto’s per type: stadswagens, gezinswagens en monovolumes. Zie hieronder de resultaten:
Stadswagens
Gezinswagens
Monovolume
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sparen
Ideaal moment voor autoleningen, maar hoeveel leent u best?
-
Van deze automerken op het Autosalon van Brussel heb je nog nooit gehoord
Er wordt niet elke dag een nieuw automerk boven de doopvont gehouden. Toch kan je op de Brussels Motor Show vier constructeurs spotten waar enkel notoire autofanaten het bestaan van kennen. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
PREMIUM
Wantrouwen tegen elektrische auto blijft groot: “Die 300 kilometer actieradius, ik ken dat...”