Vlaamse laadpunten voor elektrische auto’s worden amper 0,6 keer per dag gebruikt
De elektrische auto zit nog niet in de lift in Vlaanderen. En dat is te merken aan het gebruik en de verspreiding van publieke laadpalen. Terwijl er in 2018 nog 1.320 publieke laadpunten bijkwamen, waren dat er vorig jaar nog maar 600. De laadpunten worden gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Dat schrijft De Tijd op basis van cijfers van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).
In december 2019 telde Vlaanderen in totaal 3.655 publieke laadpunten. Volgens het oorspronkelijke plan zouden dat er eind 2020 reeds 5.000 moeten zijn, maar die deadline is inmiddels verschoven naar 2021. De Nederlandse operator Allego, die instaat voor de laadpunten, geeft toe dat ze nog enkele honderden laadpalen moeten plaatsen die er vorig jaar reeds moesten staan.
Oorzaken van vertraging
Er zijn wat problemen met de vergunningen, legt Allego uit. Maar de lastige locatiebepaling is de voornaamste oorzaak van de opgelopen vertraging. “Netbeheerder Fluvius moet de locaties van de laadpalen kiezen, maar wij eisen natuurlijk een zo groot mogelijke kans op gebruik. Hoe meer laadpalen in Vlaanderen staan, hoe moeilijker die keuze wordt”, aldus directeur Benelux Harold Langenberg.
Want al worden de laadpunten die er momenteel staan wel degelijk gebruikt, het aantal oplaadbeurten ligt soms behoorlijk laag: “Onze laadpunten worden in Vlaanderen gemiddeld 0,6 keer per dag gebruikt. Vooral in kleine gemeenten waar veel burgers een eigen oprit of garage hebben, ligt het gebruik met luttele oplaadbeurten per maand soms extreem laag.”
Dat ligt volgens Langenberg aan de nog matige populariteit van elektrische auto’s in Vlaanderen. Slechts 2 procent van de verkochte auto’s in Vlaanderen was vorig jaar volledig elektrisch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
Overal waar je komt, zie je wel mensen die naar muziek luisteren. Sommigen slenteren rond met compacte oortjes, terwijl anderen gaan voor een lijvige hoofdtelefoon. Als je nog geen ervaring hebt met het aanschaffen van beide audiogadgets, kan het lastig zijn om te beslissen welke van de twee jouw geld waard is. Met deze tips van HLN Shop vind je de beste optie. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Arval stopt ook laadpaal in leasingcontract
De leasingmaatschappij Arval en de energieproducent Engie lanceren een specifieke leasingformule voor elektrische wagens. Die omvat niet alleen de financiering van alle autogebonden kosten, maar ook die van een laadpaal thuis. Dit alles wordt omgezet in een maandbedrag. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
4 zaken waar je op moet letten als je een nieuwe bedrijfswagen kiest
-
Brussels stroomnet niet klaar voor elektrische auto
Brussel kampt met een elektriciteitsnet dat op de meeste plaatsen niet uitgerust is om snelle laadpalen aan te sluiten. Verschillende particulieren en bedrijven die een zwaardere aansluiting vragen voor een elektrische wagen, krijgen van de netbeheerder Sibelga te horen dat het distributienet in de straat daar niet op voorzien is. Dat schrijft De Tijd vandaag. -
Europese autofabrikanten verwachten daling van autoverkoop
De vereniging van Europese autobouwers ACEA verwacht in 2020 een daling van de personenwagenverkoop in Europa met 2 procent. Het zou de eerste afname in zeven jaar zijn. Dat heeft ACEA-voorzitter Michael Manley, tevens topman van autobouwer Fiat Chrysler, vandaag in Brussel gezegd. -
Vlaanderen op koers voor 60.000 elektrische of hybride wagens in 2020
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Vandaele jiji
vanzwetegem f01031978
Benny Raes
danny janssens