Facebook gaat onderuit op de beurs nadat kosten per gebruiker stijgen

Facebook heeft vorig jaar de kosten aanzienlijk zien toenemen. Het bedrijf gaf veel geld uit om problemen op te lossen, zoals de verspreiding van nepnieuws en oplichting via advertenties.

Vorig jaar kostte Facebook dat bijna 50 miljard dollar. In het laatste kwartaal hoestte Facebook meer dan 12 miljard dollar op om bijvoorbeeld veiligheidslekken op te lossen. Dat is een stijging met 34 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is dan weer dubbel zoveel als analisten hadden voorzien.

Advertenties

Net als de afgelopen jaren verdiende Facebook verreweg het meeste geld aan advertenties. Van de 70,7 miljard dollar aan omzet kwam vorig jaar slechts 1 miljard dollar uit andere bronnen.

Uiteindelijk hield het bedrijf 18,5 miljard over, tegenover 22,1 miljard in 2018. Behalve fors gestegen kosten, zette Facebook ook meer geld opzij voor belastingen.

Gebruikers

De gebruikersaantallen van Facebook stegen nog altijd. Eind vorig jaar maakten 2,5 miljard mensen minimaal één keer in de maand gebruik van Facebook, een stijging van 8 procent op jaarbasis. Dat wil zeggen dat Facebook wel meer uitgeeft per gebruiker.

Als gekeken wordt naar alle diensten van Facebook, zoals ook Instagram, Facebook Messenger en Whatsapp, dan gaat het om 2,89 miljard mensen. Topman Mark Zuckerberg sprak van een sterk jaar.

Aandeel onderuit

De toegenomen kosten bij Facebook zorgden voor kopzorgen bij beleggers. Het aandeel ging in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street zwaar onderuit. Dat kwam ook door de omzetgroei in het vierde kwartaal.

De opbrengsten in die periode groeiden met 25 procent ten opzichte van een jaar eerder, en dat is het traagste tempo in de geschiedenis van de onderneming. De kwartaalomzet kwam met 21,1 miljard dollar, gestuwd door advertenties op onder meer Instagram, wel uit op een recordhoogte.

Meer