Voormalig Boeing-manager: “Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in”
Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard dollar het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt het Nederlandse televisieprogramma Zembla vanavond.
“Tijdsdruk bracht de veiligheid mogelijk in gevaar”, zegt voormalig Boeingmanager Adam Dickson, die ook aan de geplaagde 737 Max heeft gewerkt. Vanuit de top van Boeing zou grote druk op de medewerkers zijn uitgeoefend om het vliegtuig zo goedkoop en zo snel mogelijk op de markt te krijgen. “Bij de productie waren kostenbesparingen uiterst belangrijk”, verhaalt Dickson, volgens wie elke afdeling “een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig moest halen”.
Dickson, die 30 jaar als technisch manager voor de vliegtuigfabrikant werkte, zegt: “Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten te verlagen en er een gebrek aan middelen is om het werk echt goed te doen, kan dat van invloed op de veiligheid zijn geweest.” De Boeingchef nam vorig jaar ontslag omdat er naar zijn mening te veel nadruk op commercie en kostenbesparingen was komen te liggen. “Kosten en het schema waren altijd al leidend, maar dit maakt de laatste tien jaar deel uit van een culturele verandering bij Boeing.”
Bij de productie van de 737 Max waren kostenbesparingen heel belangrijk
Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid
18,6 miljard kosten
Boeing schat de totale kosten voor het aan de grond houden van de 737 Max inmiddels op 18,6 miljard. Dat geld gaat op aan compensatie van luchtvaartmaatschappijen en het bijstaan van gezinnen en gemeenschappen die getroffen zijn door de crashes met de twee toestellen van dit type. Een van de nabestaanden is de Nederlandse Huguette Debets. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië. Zembla volgt Debets in haar juridische strijd tegen Boeing.
Volgens advocaat Steve Marks is er “geen twijfel” dat Boeings bezuinigingen ten koste van de veiligheid gingen. Marks staat honderd nabestaanden bij in hun procedure tegen de Amerikaanse vliegtuigbouwer. “Boeing was meer door tijd gedreven dan door veiligheid”, zegt de jurist. Dickson onderschrijft die stelling. “Ik geloof dat de 737 Max te snel op de markt is gebracht. De klant wilde het heel, heel snel.” Hij voelde de druk om het toestel in de lucht te krijgen, en moest naar eigen zeggen “de documentatie voor certificering bespoedigen”.
Ook docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de Technische Universiteit Delft bevestigt de haast die Boeing had om de 737 Max af te leveren. “Concurrent Airbus lag voor in de ontwikkeling en had zijn nieuwe vliegtuig al grotendeels ontwikkeld”, weet Melkert. “Ja, zeker hadden ze haast, de Airbus verkocht fantastisch.”
In een reactie op de uitspraken laat Boeing weten niet bezuinigd te hebben op de ontwikkeling van de 737 Max. “Veiligheid is altijd de eerste prioriteit.”
Zembla: De fatale fouten van Boeing - vanavond om 20.25 uur op NPO2
BEKIJK OOK. Beelden tonen economisch drama van geplaagde Boeing 737 MAX
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Investeringsfonds CIM Capital komt met nieuw overnamebod op trailerafdeling Van Hool en belooft 700 jobs te redden
Het Belgische investeringsfonds CIM Capital, opgericht door Marc Van Hool, heeft een bod gedaan op de trailerdivisie bij Van Hool. Dat bevestigt een partner bij CIM Capital. 700 jobs zouden behouden blijven. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
28
Koning Filip pleit voor herindustrialisering van Europa: “We moeten ons lot meer in eigen handen nemen”
Koning Filip heeft vandaag het Europees Parlement in Brussel toegesproken. De vorst brak er een lans voor een volgehouden gevecht tegen de klimaatverandering en een herindustrialisering van Europa. “We zullen ons lot nog meer in eigen handen moeten nemen. De Unie is nog te gefragmenteerd.” -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
-
PREMIUM3
Geen enkel bedrijf doet het momenteel beter op de Europese beurs dan H&M: een goed moment om te beleggen?
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
Uit een vergelijking die N-VA maakte, blijkt dat er amper een verschil is tussen het leefloon van alleenstaande ouders en het loon dat ze krijgen als ze fulltime werken. Hoe klein is dat verschil precies? En moeten personen met een leefloon nu vrezen voor een lager inkomen? Onze economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
39 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMARC POELMAN
Jan De Korte
Jos Vanhout
Jan Jets
Camillus Breugelmans