Is dit de Jaguar van de toekomst?
In samenwerking met zustermerk Land Rover heeft Jaguar Project Vector in het leven geroepen, een technologisch experiment dat de grenzen van de (toekomstige) automobiel aftast.
Terwijl een aantal merken de haalbaarheid van de volledig zelfrijdende auto opnieuw in vraag stellen, blijven andere er rotsvast van overtuigd dat een stuur en twee pedalen – drie, als je echt van de oude stempel bent – binnenkort voltooid verleden tijd zijn. Ook Jaguar en Land Rover hebben zopas hun knapste koppen bij elkaar gestoken om een autonome toekomstvisie te formuleren, het resultaat is deze vierkante en uiteraard volledig elektrisch aangedreven ‘pod’ die zijn inzittenden volledig zelfstandig van A naar B kan voeren.
Het karretje meet slechts 4 meter, maar beschikt dankzij het optimaal benutte volume toch over een riante binnenruimte voor vier volwassenen. Ideaal dus voor een spelletje kleurenwiezen, al laat Jaguar-Land Rover wel nog steeds de mogelijkheid om het stuur zelf in handen te nemen. Verder geven de Britten ook nog mee dat het studiemodel is uitgerust met een bijzonder modulaire woonkamer, waardoor hij in de toekomst ook kan worden ingezet voor autonoom goederenvervoer.
Destination Zero
Met deze Vector Concept wil Jaguar aantonen dat we onze stedelijke mobiliteit volledig zullen moeten herdenken om het verkeer efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker te maken. Het blijft overigens niet bij vage beloftes: onder het motto ‘Destination Zero’ (nul ongevallen, nul kilometer file en nul emissies) zet Jaguar Land Rover volgend jaar al een proefproject op het getouw in thuisbasis Coventry, waarbij de Vector zal worden ingezet voor een gedeelde mobiliteitsdienst.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohan Billiet
Robert DE REU
Jacob Aaronson
Rene Dannau